Taxi drons a Alguaire: una empresa xinesa pionera tria Lleida com a base europea
Un dels models de taxi dron de l'empresa xinesa EHang (Wikimedia Commons / Alex Butterfield)

Taxi drons a Alguaire: una empresa xinesa pionera tria Lleida com a base europea

S'hi crearà un centre per desenvolupar, innovar, provar i mostrar al mercat europeu els vehicles autònoms i de mobilitat aèria urbana

Actualitzat

La Generalitat i l'empresa xinesa EHang han signat un acord per convertir l'aeroport de Lleida-Alguarire en la base de proves i futures operacions amb vehicles aeris autònoms de referència a Europa.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha firmat aquest dimecres el primer acord que Ehang té amb un aeroport a tot el món. EHang és una empresa líder al món pel que fa referència a solucions de mobilitat aèria no tripulada. Compta amb centenars d'aeronaus, dedicats tant a la logística com al transport de viatgers, com els taxi drons, i mercaderies.

 

Tot i que ja operen a la Xina i han fet proves a d'altres països com Àustria, el Canadà o Qatar a través d'empreses privades, un dels motius d'escollir Alguaire és poder disposar d'una instal·lació física i d'una plataforma estable per desenvolupar aquest sistema de mobilitat i estendre'l a tot el món, ha explicat Calvet.

"Parlem d'un aeroport comercial amb tota la seva dimensió, però que pretén ser alguna cosa més i, per això, parlem d'una plataforma tecnològica aeroportuària de Lleida-Alguaire que agrupa multitud de serveis de valor afegit. Una veritable ciutat aeroportuària industrial."

En aquest sentit, ha afegit que es tracta d'economia circular, de transició energètica, però també de mobilitat sostenible.

 

Oportunitat per a Lleida-Alguaire

Calvet ha reconegut que l'activitat comercial de l'aeroport de Lleida-Alguaire ha quedat molt tocada per la pandèmia i que els pròxims anys el gran debat serà com recuperar el trànsit aeri. És per això que ha elogiat que es puguin presentar noves activitats per a aquesta infraestructura. El conseller ha assegurat que aquest projecte donarà valor afegit a l'aeroport. "No parlem del futur, sinó d'un present que té molt camí per recórrer", ha dit.

"Estem en un moment disruptiu. Ja intuíem fa temps que ens temes ambientals havíem de canviar molt hàbits socials i de la nostra economia, i la pandèmia ho ha accelerat i ens ha fet veure amb més claredat aquests canvis estructurals que necessita la nostra societat i la nostra economia."

A més, destaca, la implementació d'aquesta empresa internacional a l'aeroport generarà llocs de treball tècnics (R+D) a Alguaire a mitjà i llarg termini.

Firma de l'acord entre la Generalitat i Ehang a Alguaire (ACN / Laura Cortés)


Mobilitat aèria urbana

Aeroports de Catalunya i l'empresa xinesa EHang han firmat també un acord estratègic per col·laborar en mobilitat aèria urbana (UAM), per
promoure a Lleida-Alguaire vehicles aeris autònoms que funcionen amb un centre de comandament UAM a distància, un nou sistema, "segur i sostenible", segons assegura l'empresa.

La CEO d'EHang Espanya i Llatinoamèrica, Victoria Jing Xiang, considera que l'aeroport de Lleida-Alguaire és una plataforma excel·lent per ubicar-se ja que es tracta d'un aeroport comercial i d'alt focus experimental.

El seu objectiu és desenvolupar, innovar i provar els seus equips en un entorn real d'operacions aeroportuàries, així com un showroom adequat per al mercat europeu, que oferirà les novetats de desenvolupament i creixement de la companyia.

EHang participa en diversos projectes H2020 promoguts per SESAR JU (empresa comuna de recerca en la gestió del trànsit aèri, segons el nom en anglès) i la Unió Europea en què, els seus aerotaxis volaran a més de 8 ciutats, entre les quals Sevilla i Saragossa, que han firmat un acord de col·laboració per fer proves en espai urbà.

Els aparells d'EHang ja ha fet més de 10.000 hores de vol en més de 40 ciutats i 8 països com ara Àustria, Qatar, la Xina, Holanda, els EUA, Corea del Sud i el Canadà.


Centre tecnològic

L'aeroport d'Alguaire és la base d'activitats relacionades amb la indústria aeronàutica, com l'empresa de formació BAA Training, o l'activitat dedicada al manteniment d'aeronaus. Però també es treballa perquè tingui usos innovadors i tecnològics: "Com que tingui usos relacionats amb la indústria aeroportuària, com els hangars inflables, que ha dut l'start-up Buildair, o també l'Spaceport i tot el que fa referència a l'economia de l'espai. Tot un ecosistema empresarial lligat també a la digitalització", ha afegit Calvet.

ARXIVAT A:
MobilitatEmpresaXinaTecnologiaSostenibilitat
Anar al contingut