Taxa al querosè dels avions: les aerolínies diuen que Catalunya perdria un milió de turistes

Asseguren que faria pujar un 6% el preu dels bitllets i comportaria la desaparició de línies aèries

RedaccióActualitzat

 La patronal de les aerolínies europees ha carregat contra la proposta de Brussel·les de gravar per primera vegada el sector aeri amb l'impost del querosè. Adverteixen que el preu dels bitllets podria pujar de mitjana un 6%, i que es podrien perdre prop d'1 milió de turistes estrangers l'any 2033.

Montserrat Barriga, directora general de l'European Regions Airline Association, augura la desaparició de línies aèries que veuran reduïts els seus marges, cosa que deixarà els usuaris amb poca oferta.

"Hi haurà una reducció significativa i s'absorbiran els marges d'aquestes companyies. Pensem que clarament pot tenir un impacte i fer que desapareguin companyies aèries i que, per tant, el passatger, el consumidor, tingui menys capacitat d'escollir entre diverses opcions."

El sector aeri diu que està compromès amb la descarbonització i amb la incorporació progressiva de combustible alternatiu, l'anomenat SAF (Sustainable Aviation Fuels), confirma Javier Gándara, president de l'Associació de Línies Aèries (ALA). Ara bé, demanen ajudes a les administracions per finançar-lo.

"El que demanem és que s'incentivi la producció de SAF a Catalunya, a Espanya i a Europa i, d'altra banda, que s'eviti l'impost, que ja hem demostrat que, a més de tenir un impacte molt gran, no ajudarà al full de ruta de la descarbonització."

Un informe de Deloitte per a ALA indicava que l'aplicació de la taxa repercutiria en el sector amb una pèrdua d'11 milions de turistes internacionals a tot l'Estat. Això suposaria una reducció de l'1,6% el PIB --23.000 milions d'euros-- i 430.000 llocs de treball el 2030, segons l'informe "Volant cap a un futur sostenible".

El debat sobre l'aplicació de la nova taxa que s'està fent s'abordarà en dues sessions previstes a l'abril i es podria prendre una decisió al juny. La presidència belga n'està accelerant la tramitació.
 

La taxa sobre el querosè

La iniciativa d'un grup d'estudiants va posar el tema de la taxa sobre el combustible dels avions sobre les taules dels despatxos de Brussel·les, el 2019.

Tenint en compte que l'aviació és un dels sectors més contaminants, sorprèn que el transport aeri comercial no pagués cap impost energètic. Abans que es comencés a valorar l'aplicació d'una taxa, ja s'havien imposat altres mesures i acords --inclosos en el pla europeu de transició ecològica (Fit for 55)-- per reduir l'impacte del sector en el clima i promoure la transformació de l'aviació cap als combustibles més sostenibles (SAF) i la descarbonització.

Es calcula que el sector arribarà al nivell que tenia abans de la pandèmia el 2025 i, segons l'estudi presentat l'estiu passat per Transport and Environment serà, en gran part, gràcies als més de 34.000 milions d'euros que les companyies s'estalvien per l'exempció d'aquesta taxa a Europa.

Espanya és el segon país de la Unió que més hi perd, després de França. Les arques, segons l'estudi, haurien deixat d'ingressar 4.610 milions d'euros, i el 2025 serien 5.650.

A la Unió Europea, des del 2003, els països poden gravar el combustible del transport aeri, però ningú ho ha fet, tret dels Països Baixos que hi van renunciar parcialment. A Espanya tampoc es paga impostos sobre el combustible, ni tampoc sobre els bitllets --com fan en altres països--; només s'aplica un 10% d'IVA, reduït, als vols domèstics, i considera que ja paga prou per la normativa dels drets d'emissió pel CO₂ (ETS).

Amb l'aplicació de la taxa sobre el querosè, l'informe assegura que el 2022 s'hauria evitat l'emissió de 35 milions de tones de CO₂, una xifra que va a l'alça juntament amb el creixement del sector. 

El sector de les aerolínies s'ha oposat a la mesura des del primer moment. Continuen advertint, amb els seus propis estudis, com el  d'Eurocontrol, que l'impost no ajudarà a la reducció de les emissions. Asseguren que es reduiran els vols, i els excedents del mercat d'emissions ETS aniran a mans d'altres companyies que volaran a Europa, on les emissions no es reduiran, però la mesura haurà debilitat la indústria.  

A part de demanar al govern espanyol que s'hi oposi a Europa, proposen una aliança amb Itàlia, Portugal i Grècia, que estarien en una situació similar. 
 

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaUnió EuropeaTurismeEnergiaMobilitatCrisi climàtica
Anar al contingut