Banyoles

Setmana decisiva en el judici del naufragi de "L'Oca", amb la declaració dels testimonis

El judici pel naufragi de la barca "L'Oca" de Banyoles entra avui en la seva segona setmana, que ha de ser clau per aclarir la responsabilitat de l'accident, ja que declaren, entre altres, els constructors del catamarà i el treballador que va fer els forats a la popa del vaixell, per on va entrar l'aigua que va fer enfonsar l'embarcació. En la primera setmana de vista, els tres acusats es van dedicar a descarregar les responsabilitats en altres persones i administracions.

Actualitzat
Comença la declaració dels testimonis del naufragi de "L'Oca" a l'estany de Banyoles. S'espera la declaració d'un testimoni clau en aquest confús cas. Es tracta de Miguel Bernal, l'empleat de Rabasa que va fer els forats en la popa, forats que, segons els barquers, van ser la causa de l'enfonsament. Durant la instrucció de la causa, Bernal va reconèixer que va fer els forats, però no va aclarir qui li havia donat l'ordre i va denunciar que havia rebut pressions per no declarar i aclarir el que va passar. La teoria de la defensa de Simó Rodríguez i Bartomeu Gayolà, propietaris de l'embarcació, és que van ser Tallers Pons els que van ordenar a Rabasa, el constructor del casc, l'obertura d'aquests forats per donar més ventilació als motors. Tant un com un altre constructor, així com l'empresa que va instal·lar el doble de bateries del que estava previst en el projecte naval, declararan dimarts. També avui compareixerà Manuel Fort Riera, enginyer naval i inspector de la Marina Mercant, institució que rebutja qualsevol responsabilitat en al·legar que si no va actuar a l'hora de revisar el vaixell en el moment de la seva avarada va ser perquè no el van avisar. La defensa dels acusats entén, però, que Marina Mercant podia i havia d'actuar d'ofici i al·lega que la Capitania Marítima de Palamós va obrir l'expedient administratiu per a la legalització del vaixell, a instàncies de la drassana, expedient que segueix inacabat perquè diu que no li consta oficialment que el catamarà es va tirar a l'aigua. També serà el torn de Pere Deulofeu, l'enginyer del projecte del canvi de la vella "Oca" de gas-oil pel modern vaixell de propulsió elèctrica que es va enfonsar. Altres testimonis citats són l'alcalde de Banyoles en el moment de la tragèdia, Joan Solana, dos guies turístiques del grup de 141 jubilats francesos que van patir la tragèdia, i el professor del grup d'escolars que van fer un passeig en una barca de gasoil que pilotava Gayolà minuts abans del naufragi de "L'Oca". ELS ARGUMENTS DELS ACUSATS La setmana passada van declarar els propietaris del vaixell, Simó Rodríguez i el seu sogre Bartomeu Gayolà, i l'exregidor de Banyoles Josep Alsina. Rodríguez va admetre que portava anys navegant sense títol i amb excés de passatge, però va al·legar que ni l'Ajuntament ni una altra administració li van exigir mai res ni van inspeccionar la seva barca. Bartomeu Gayolà va culpar del succeït els constructors, l'empresa Polymar-Rabasa, que va fabricar el casc del vaixell, i Tallers Pons, que la va motoritzar. Josep Alsina va afirmar que mai va ser el regidor responsable de l'estany i va derivar tota la responsabilitat de la tragèdia a la Marina Mercant, per no inspeccionar el catamarà.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut