Seat havia calculat que calia una retallada de 2.800 treballadors dels 14.000

Seat i sindicats enllesteixen el conveni: 6,5% més de salari i 1.330 prejubilacions

Els treballadors hauran de ratificar el principi d'acord en un referèndum vinculant el 29 de juny

Iván GutiérrezActualitzat

Principi d'acord pel conveni col·lectiu de Seat en la seva transformació cap al vehicle elèctric. Els sindicats (UGT i CCOO) i la direcció han arribat a un pacte per un nou conveni fins a l'any 2026 a la indústria més important de Catalunya en un moment clau per a la seva història.

Justament quan Martorell avança cap a la fabricació de vehicles elèctrics (que requereix menys hores de feina i, per tant, menys treballadors), el conveni ja deixa constància de la sortida de 1.330 treballadors de 61 anys mitjançant prejubilacions.


Una reestructuració encaminada

En un principi, Seat havia calculat que la reestructuració de l'empresa requeriria una retallada de 2.800 treballadors dels 14.000 que té. Un dels centres més afectats era el del Prat (on es fabriquen caixes de canvi, innecessàries en un cotxe elèctric, i que ocupa un miler de persones) i, en menor mesura, el de Zona Franca (que fa components).

El futur d'aquests centres, segons fonts sindicals, ara estan assegurats amb la concessió de noves peces al Prat, i del reciclatge i operativa d'economia circular per a la Zona Franca.

Però, tanmateix, fonts coneixedores de la situació reconeixen que hauran de trobar fórmules internes per recol·locar treballadors de forma no traumàtica, ja que amb les 1.330 persones no n'hi haurà prou si la situació no canvia radicalment. Algunes de les fórmules que es contemplen són sortides naturals, a més de trasllats a la nova planta de bateries a Sagunt.

Pujada salarial del 6,5%

El preacord preveu una pujada salarial en taules del 6,5% per compensar la inflació del 2021, i deixa marge a revisions anuals durant els pròxims anys en funció de l'evolució de l'IPC.

De forma que si en els pròxims anys l'augment de la inflació és encara superior, els treballadors tindrien l'opció de poder revisar els seus salaris més enllà del 6,5% que ja ha quedat consolidat a les taules salarials.

Un robot treballa a la planta de Seat de Martorell (Europa Press)

Aquestes pujades i revisions podrien quedar neutralitzades si Volkswagen assigna una segona plataforma elèctrica per a Martorell el 2025, és a dir, que no només s'hi fabriqui els models petits (Cupra, Volkswagen i Skoda), sinó també un cotxe equivalent al León però elèctric.

No són els únics avenços en matèria salarial. Fins ara hi havia un topall per paga a treballadors per beneficis de 1.300 milions d'euros, i s'ha apujat fins als 1.800. També s'ha reduït un dia de jornada a l'any tant per al 2024 com per al 2025.

Assemblees i referèndum

Aquest dissabte, 18 de juny, els diferents sindicats UGT i CCOO faran les seves corresponsals assemblees per ratificar el preacord. Però qui ho decidirà seran els treballadors el 29 de juny en un referèndum vinculant.

La importància del conveni col·lectiu de Seat és cabdal perquè marca la tònica que seguirà la indústria de components a tot Catalunya, i que, per tant, serveix com a referència.

 

ARXIVAT A:
Seat
Anar al contingut