Pla general de l'exterior del Centre de Serveis Socials de Poble Sec amb una usuària parlant per telèfon a les portes, el 25/05/2020 (horitzont…
Pla general de l'exterior del Centre de Serveis Socials de Poble Sec amb una usuària parlant per telèfon a les portes, el 25/05/2020 (horitzontal)

Reobren onze centres de serveis socials de Barcelona amb un "altíssim" increment de nous usuaris

Actualitzat

ACN Barcelona.-Barcelona ha reobert onze centres de serveis socials que s'han mantingut tancats durant el confinament. Un d'ells és el del Poble Sec, que aquest dilluns ha tornat a obrir les portes als usuaris, que en les darreres setmanes ha atès sobretot de forma telemàtica. Des de l'inici de la pandèmia l'increment de nous usuaris ha estat "altíssim", segons explica Anna Soler, directora territorial de serveis socials de Sants-Montjuïc, on ha estat d'un 34%. Segons ella, "plou sobre mullat" ja que molts dels nous usuaris són famílies que ja venien d'un entorn molt precaritzat i funcionaven "al dia", amb economia submergida o que a hores d'ara encara no han cobrat l'ERTO. "Molta gent no el té i també hi ha gent pendent del subsidi vital", afirma.

Abans de la pandèmia, explica, la demanda d'alimentació quedava coberta. "Ara ens trobem que ni això, tot ha quedat parat", apunta. Amb tot, també assenyala que en les últimes setmanes s'ha anat "contenint".Pendents de l'impacte de nous desnonaments"Els perfils que veiem són aquests, arran de la caiguda d'ingressos vénen amb demandes directes d'alimentació", insisteix. De fet, segons dades de l'Ajuntament de Barcelona, el 80% dels ajuts d'emergència facilitats durant els primers dos mesos de l'estat d'alarma han estat per necessitats vinculades a l'alimentació i necessitats bàsiques com higiene femenina i un 20% a necessitats d'habitatge.Abans, per exemple, rebien demandes més vinculades a gent gran o dependència o relacionades amb l'habitatge. De fet, aquest últim és un tema que li preocupa ja que tem que un cop s'aixequi la moratòria de prohibició dels desnonaments vegin també com això els porta més usuaris. "Què passarà amb el tema dels lloguers i els deutes que es puguin generar, els desnonaments...com es reactivarà i l'impacte d'això", comenta. Soler recorda que els serveis socials formen part d'un "engranatge" més gran que té un impacte directe en ells. "En funció que els altres sistemes es posin en marxa i l'economia es vagi restablint i augmentin els ingressos afectarà directament a la nostra activitat", diu en relació per exemple al cobrament dels ERTO i la recuperació de certs sectors econòmics.40 centres a tot BarcelonaEls serveis socials de Barcelona tenen desplegada una xarxa de prop de quaranta centres per tota la ciutat. Amb l'inici de l'estat d'alarma es va aturar l'atenció presencial en la gran majoria i es van mantenir oberts només nou centres, canalitzant tota la resta de demanda per vies telemàtiques. Amb la reobertura d'onze centres aquest dilluns, ja hi ha oberts la meitat de tots els que hi ha a Barcelona. La resta, es preveu que vagin fent-ho les pròximes setmanes a mesura que avança la desescalada. "Hem obert amb la programació habitual de visita reforçant les primeres atencions perquè és el volum d'entrada que més ens ha augmentat", explica Soler. De moment, estan veient com "circula" la demanda, ja que han reactivat l'atenció programada per cita prèvia, que s'afegeix a les cites de caràcter urgent. "Veiem que s'està omplint de manera ràpida i ens anirem adaptant en funció de la demanda que tinguem", conclou. La gerent de l'Institut Municipal de Serveis Socials, Laia Claverol, ja va explicar la setmana passada que la idea era prioritzar una primera visita presencial amb nous usuaris amb qui s'havia contactat de forma telemàtica durant el confinament. Així, amb la cita prèvia aquestes famílies poden tenir una entrevista d'entre 30 i 45 minuts, especialment quan es tracti de col·lectius de risc, situacions de violència de gènere, persones grans dependents o situacions d'extrema vulnerabilitat.Les atencions, en xifresNomés durant els primers dos mesos d'estat d'alarma els serveis socials han atès 34.385 persones, més d'un terç del total de 90.000 persones ateses pels mateixos serveis municipals durant tot l'any 2019. A més, d'aquestes 34.385 persones, al voltant del 17% no havien anat mai abans als serveis socials o bé feia més d'un any que no ho havien requerit.Les atencions varien molt segons el districte, amb diferències per milers entre uns i altres. El que concentra més atencions és Ciutat Vella (6.090), seguit de Nou Barris (5.740), Sants - Montjuïc (4.628), Sant Martí (3.988), Eixample (3.963), Horta - Guinardó (2.907), Sant Andreu (2.579), Gràcia (2.569), Les Corts (968) i Sarrià - Sant Gervasi (953).

Anar al contingut