Panell d'arribades a l'aeroport del Prat

On volaran les aerolínies aquest estiu?

Cristina HerranzActualitzat

Amb l'obertura de fronteres, la majoria d'aerolínies han arrencat la campanya d'estiu, conscients de la caiguda de la demanda turística i de negocis i les restriccions de mobilitat a molts països on encara no està controlada la pandèmia.

L'aeroport del Prat ha recuperat una bona part de les rutes estatals i europees. De les 30 destinacions nacionals, aquest estiu operaran 25. I de les 126 a Europa, hi haurà vols a 106 destinacions. En canvi, hi ha moltes rutes internacionals on encara no hi ha connexió directa, per les restriccions i perquè algunes companyies directament han deixat de volar-hi, perquè no els surt a compte viatjar amb avions mig buits.

De les 47 rutes directes de llarg radi operatives l'estiu del 2019, aquest juliol i agost només se'n reprenen 17, són 30 menys. Per tant, s'obren rutes a Tunis, Tànger, Casablanca, Amman, Marràqueix, Fes, Nador, Istanbul, Tel-Aviv, Mèxic, Toronto, Singapur, Dubai, Abu Dhabi o Doha. En canvi, aquest estiu no es volarà a Chicago, Washington, Los Ángeles, San Francisco, Sao Paulo, Lima, Pequín o Xangai.

En total, hi ha una reducció d'un 27% de destinacions totals. L'afectació és més gran en les rutes intercontinentals, amb una reducció del 64%.
Aquests dies, s'estan operant uns 200 vols, tant de sortida com d'arribada. L'estiu passat per aquestes dates, n'eren un miler.

El Prat ha encadenat una dècada de creixement sense sostre i ha posat els fonaments per consolidar-se com a hub internacional. Caldrà veure què es recupera i què es perd, en un nou escenari en què ha canviat la mobilitat i la forma de viatjar.

Passatgers dins la T1 de l'aeroport del Prat
Passatgers dins la T1 de l'aeroport del Prat (EFE/Alejandro García)

A l'aeroport del Prat, pocs turistes estrangers

L'aeroport del Prat va recuperant de manera gradual les connexions internacionals, tot i que aquest mes de juny i principis de juliol, hi ha molt pocs turistes estrangers que surten o arriben en avió a Barcelona.

La incertesa per l'evolució de la pandèmia, les restriccions en alguns països i la manera com respondrà la demanda està condicionant en conjunt la reobertura de rutes a les aerolínies, que ja ho tenen tot a punt per operar aquest estiu, a mesura que s'obrin les fronteres.

El grup Air France-KLM preveu volar entre el juliol i agost a 160 destinacions:

"Esperem arribar a un 80% de les destinacions internacionals del grup, tot i que només amb un 40% de l'oferta de seients en venda", explica Fernando Álvarez, director de Vendes Corporatives d'Air France-KLM.

L'obertura de fronteres ha permès recuperar la connectivitat a l'aeroport del Prat, després d'anys de treball per consolidar-se com a hub internacional.

Passatgers dins la T1 de l'aeroport del Prat
Passatgers dins la T1 de l'aeroport del Prat (EFE/Alejandro García)

No tindrem totes les freqüències que teníem ara. Tampoc no és un problema. Barcelona no deixarà de tenir la forta posició de connectivitat internacional, l'anirà recuperant progressivament, amb un 80 o 90%, assegura Isidre Gavin, secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat

"Barcelona és una de les destinacions preferides de molts viatgers que fan turisme, i un origen important de trànsit de negocis. L'aeroport del Prat recuperarà bona part de la connectivitat que tenia", assegura Javier Gándara, president de l'Associació de Línies Aèries

Per reactivar les rutes intercontinentals, és important la recuperació de destinacions i freqüències de les aerolínies que operen en el curt i mig radi, que són la clau d'una bona connectivitat.

"Els passatgers de llarg radi consumeixen aerolínies com Vueling, perquè aprofiten per anar a passar un dia o un cap de setmana a ciutats europees com París o Florència. El curt i llarg radi s'alimenta, i tots ens beneficiem. Hem de treballar per recuperar aquesta bona connectivitat", diu Anna Fernández, directora de Comunicació de Vueling.

La majoria d'aerolínies preveuen funcionar aquest estiu amb un 50% de l'operativa i recuperar-se del tot a partir del 2023

(EFE)
ARXIVAT A:
TurismeAeroports
Anar al contingut