El pont de Peljesac
El pont de Peljesac facilitarà el moviment de croats i turistes, que els mesos d'estiu han de fer hores de cua a la frontera amb Bòsnia (Efe/Epa)

Obert l'esperat pont que uneix Dubrovnik i la resta de Croàcia sense passar per Bòsnia

Els croats han celebrat la inauguració del pont de Peljesac com un dia històric

RedaccióActualitzat

Trenta anys després de proclamar la independència, Croàcia aconsegueix unir per terra tot el seu territori gràcies a un pont de 2 quilòmetres i mig damunt les aigües de l'Adriàtic. El pont comunica la zona de la turística ciutat medieval de Dubrovnik amb la resta del país, i ara ja no caldrà passar per una petita franja de costa de Bòsnia.

El pont s'ha hagut d'aixecar per damunt dels 55 metres per deixar passar els vaixells que entren i surten de l'únic port de mar que té Bòsnia i Hercegovina.

Amb la dissolució de l'antiga Iugoslàvia, a principis del anys 90, la "perla de l'Adriàtic" va quedar separada de la resta de Croàcia per la sortida de Bòsnia al mar. Per als 90.000 habitants d'aquesta zona i per als turistes, l'obertura del pont de Peljesac suposa la fi de les hores d'espera a la frontera, sobretot la temporada d'estiu.

Ara només hauran de travessar en pocs minuts el pont que uneix la població de Brijesta, a la península, amb Komarna, que és davant per davant.

Els croats viuen aquesta connexió com una fita històrica i el pont s'ha inaugurat amb una gran celebració.

Els croats ho han celebrat com un dia històric (Efe/Stringer)

Durant l'acte oficial, el primer ministre croat, Andrej Plenkovic, ha assegurat que es tracta d'un "dia històric per a Croàcia" i que el pont és "el projecte d'una generació, un objecte d'orgull".

La nova infraestructura també facilitarà el desplaçament de mercaderies, que fins ara s'havia de fer a través de vaixells.

Molts croats de la zona es consideraven ciutadans de segona per no tenir accés directe a la resta del país (Efe/Stringer)

 

Finançat per la UE i de construcció xinesa

Feia anys que Croàcia tenia la intenció de posar remei a aquesta situació construint un pont que travessés el braç de mar davant la ciutat bosniana de Neum.

Les obres van començar l'any 2007, però es van aturar poc després per manca de pressupost. Quatre anys després d'entrar a la Unió Europea, el 2013, el país va obtenir 357 milions d'euros per fer-se càrrec del projecte, el 85% del cost estimat, de 420 milions d'euros.

Qui l'ha construït ha estat un consorci xinès, China Road and Bridge Corporation, que ha acabat els treballs en el termini previst.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut