Mestres i famílies discrepen del pla de retorn a l'escola: d'"insuficient" a "temeritat"

Critiquen falta de garanties sanitàries en el retorn al juny o que no es garanteixi el curs presencial per a tothom al setembre
Mestres i famílies discrepen del pla de retorn a l'escola: d'"insuficient" a "temeritat"

Mestres i famílies discrepen del pla de retorn a l'escola: d'"insuficient" a "temeritat"

Critiquen falta de garanties sanitàries en el retorn al juny o que no es garanteixi el curs presencial per a tothom al setembre
Irene Vaqué Reig Actualitzat
TEMA:
Educació
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Tant els sindicats del sector de l'ensenyament com les associacions de pares i mares rebutgen el pla de tornada a l'escola en la fase 2 del confinament -1 de juny a gran part de Catalunya, si res no canvia- que ha presentat el conseller, Josep Bargalló.

Alguns docents han expressat preocupació per com es podran aplicar les mesures de seguretat, sobretot en l'educació infantil. També pel fet que el retorn sigui voluntari i no tingui en compte tots els alumnes amb més dificultats, o perquè pensen que no es donen garanties suficients, a nivell sanitari, per al retorn al juny.

USTEC: "Una temeritat inacceptable"

El sindicat majoritari, la USTEC, ha qualificat de "temeritat inassolible i inacceptable" el pla, perquè consideren que no ofereixen garanties sanitàries ni a alumnes ni a docents. En un comunicat, retreuen que es traslladi "tota la responsabilitat" els equips directius dels centres amb una proposta que "no s'ha negociat" amb ells i que fa recaure de forma "exclusiva sobre l'escola" la conciliació de la vida laboral i familiar.

En declaracions a Catalunya Ràdio, el portaveu del sindicat, Ramon Font, ha demanat la dimissió de Bargalló:

"Si se'n renta les mans, millor que dimiteixi. I a les direccions, que s'ho pensin molt bé abans d'obrir el centre perquè han de garantir la seguretat, primer, de tots els treballadors i treballadores i, després dels infants que venen. Estem posant vides en risc."

Una noia passa per davant de l'Escola Pere IV, de Barcelona (EFE/Enric Fontcuberta)
Una noia passa per davant de l'Escola Pere IV, de Barcelona (EFE/Enric Fontcuberta)

 

La USTEC considera fora de lloc haver de desenvolupar un pla "d'enorme complexitat, sense garanties sanitàries, per 19 dies lectius" i defensa que la tornada a les escoles s'hauria de situar al setembre:

"USTEC-STEs té molt clar que la tornada a les aules s'ha de situar el 14 de setembre, no pas abans, i sempre amb totes les garanties sanitàries. Considerem que el més adient fóra que es reprengués l'activitat lectiva en horari intensiu, establint horaris d'entrada i sortida esglaonats per edats; amb esbarjos per torns i, si fos necessari, tenir previstos espais d'emergència, fora dels límits físics dels centres educatius."


Comissions Obreres ha rebutjat el pla "unilateral", ha coincidit a queixar-se que es deixi la responsabilitat en mans de l'equip directiu i ha retret que no hi hagi "cap compromís per evitar la doble jornada virtual/presencial" dels docents.

 

FaPaC: "Cal garantir l'educació presencial"

Tampoc aplaudeix el pla la Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Catalunya (FaPac), que ha lamentat que el conseller hagi parlat de "prioritzat però no de garantir" que l'educació sigui presencial al setembre per a tot l'alumnat. L'entitat alerta que, si no, augmentarà encara més la segregació escolar.

La directora de la FaPaC, Lidón Gasull, creu que les indicacions per a la reobertura de les escoles no ofereixen prou solucions per la tornada de tothom al setembre:

"No estem buscant solucions per garantir que tot l'alumnat assisteixi presencialment a les escoles. A altres països, estic pensant en Alemanya o en França, no s'estan plantejant l'educació telemàtica, per al proper curs escolar."

La FaPAC ha criticat que, tant en l'obertura al juny com al setembre, el departament faci recaure la responsabilitat en els centres educatius i ha demanat que la Generalitat "agafi les regnes" i es fixin una "línies vermelles".

Fundació Bofill: mesures "positives però insuficients"

Per la Fundació Bofill, caldria que el retorn a finals d'aquest curs fos per a "tots els alumnes amb desavantatges" i no només per als que tanquen etapa a Primària, ESO o Batxillerat.

El director de l'entitat, Ismael Palacín, ha considerat, en declaracions a l'ACN, que les mesures son "positives però insuficients" perquè no són "prou concretes" i no es garanteix que l'arrencada, al setembre, sigui 100% presencial.

Palacín ha lamentat que Bargalló no hagi fet esment a l'"estiu enriquit" que la Bofill va proposar per oferir un reforç "molt necessari" als alumnes amb més dificultats.

Mesures de precaució per fer la preinscripció presencial a l'Escola Marià Fortuny, de Reus (ACN/Mar Rovira)

 

Escoles bressol privades: "Inviable"

La Coordinadora d'Escola Bressol de Catalunya ha qualificat d'"inviable per als centres privats" la proposta de la Generalitat. "La ràtio de 5 nens per espai que estableix el pla no paga el salari d'un professor", ha afirmat la presidenta de la coordinadora, Montse Fernández.

Actualment, el nombre màxim d'alumnes en aquesta etapa és de 13 per als que tenen entre 1 i 2 anys i 20 per als de la franja 2-3 anys.

Fernández ha lamentat que no podran atendre moltes famílies "tot i el compromís adquirit amb algunes, que fins i tot han seguit pagant les quotes després del tancament de les escoles". I també lamenten que la part emocional dels infants "no queda coberta amb les mesures".


Col·legi de Pedagogs: prioritzar els que canvien d'etapa

El Col·legi de Pedagogs de Catalunya està d'acord que, en el retorn a les aules a finals de curs, no es facin activitats lectives sinó "acompanyament socioafectiu". També considera encertat que no tornin tots els alumnes "sinó determinades franges", en referència als que acaben etapa educativa.

El vocal de Pedagogia i Escola, Joan Gamero, ha considerat que, en la fase 2, l'escola ha de ser "un lloc d'acolliment per evitar mals majors" pensat per als alumnes que necessitin un acompanyament per situacions familiars, per final de cicle educatiu o per necessitats pedagògiques.

 

 

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut