Els detalls del pla de reobertura d'escoles i instituts al juny i el setembre

Els centres dels territoris en fase 2 obriran a partir de l'1 de juny, sense classes; per donar suport, sobretot, als alumnes que acaben una etapa
Els detalls del pla de reobertura d'escoles i instituts al juny i el setembre

Els detalls del pla de reobertura d'escoles i instituts al juny i el setembre

Els centres dels territoris en fase 2 obriran a partir de l'1 de juny, sense classes; per donar suport, sobretot, als alumnes que acaben una etapa
Juli Rodés Almer Actualitzat
TEMA:
Educació
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Les escoles dels territoris en fase 2 tornaran a obrir les portes a partir de l'1 de juny. Així ho estableix el pla de reobertura de centres del Departament d'Educació presentat aquest migdia pel conseller Josep Bargalló.

De tota manera, serà per oferir suport a l'alumnat i a les famílies, no per fer classes:

"El curs no es torna a reprendre presencialment, el curs acaba telemàticament."

"Els centres no poden obrir per a tots els alumnes, i no poden obrir per fer activitats lectives."


I és que el pla reconeix que la reobertura arribarà quan faltarà poc per acabar el curs i que, per aquest motiu, no té sentit suspendre les classes telemàtiques:

"La fase 2 de desescalada arribarà progressivament als diversos territoris, però tot sembla indicar que serà entre una vintena i una desena o menys de dies lectius abans de la finalització del curs."

"No hi ha, doncs, ni temps suficient ni cap motiu organitzatiu o pedagògic per decidir de suspendre la docència telemàtica."


En aquest mateix sentit, el document del Departament d'Educació, de 17 pàgines, també reconeix que "demanar als centres que revertissin la programació a la presencialitat seria un esforç eixorc i excessiu, que, a més, trencaria de manera innecessària la dinàmica de l'alumnat".

I afegeix encara la possibilitat que "un nombre important de famílies" no acceptés portar els seus fills a l'escola mentre no hagi acabat l'alerta sanitària.


Suport lectiu i acompanyament emocional

Per què s'ordena, doncs, la reobertura de les escoles i instituts dels territoris en fase 2?

Perquè "és voluntat del Departament poder atendre de manera personalitzada i presencial aquells alumnes que ho requereixin" i que "tot l'alumnat tingui l'oportunitat d'assistir al seu centre en algun moment d'aquest final de curs" si la situació de desescalada ho permet.

Tot plegat, per assolir un triple objectiu:

"1. El suport lectiu i d'orientació, fent especial èmfasi en els finals d'etapa educativa."
"2. L'acompanyament tutorial i emocional de tot l'alumnat."
"3. Facilitar la planificació dels diferents escenaris del curs 2020-2021 en cada centre, tot incidint en el treball organitzatiu del retorn."


A l'hora de reobrir, cada centre haurà d'elaborar un pla específic d'obertura per decidir com s'organitza i per "garantir, d'una manera extremadament estricta, les condicions de salut de l'alumnat i del personal docent i no docent" dictades per les autoritats sanitàries.


"Acció educativa presencial" en els finals d'etapa

El pla estableix, tanmateix, la possibilitat, sempre de "caràcter voluntari", de fer "acció educativa presencial" en els centres de primària, de secundària i batxillerat i de formació professional, per als alumnes que acaben etapa, que han d'obtenir titulació i que han de superar proves d'accés.

És a dir, per als alumnes de sisè de primària, per "donar suport a la finalització d'etapa" i al pas a secundària; i per als alumnes de 4t d'ESO, 2n de batxillerat i final de formació professional, per "donar suport a l'assoliment d'aquest objectiu".

 

CCMA


Això comporta, especifica el pla, "un retorn gradual de l'alumnat, amb horaris esglaonats i garantint en tot moment les mesures d'higiene i prevenció i el distanciament físic de 2 metres.

Per aconseguir-ho, caldrà distribuir els alumnes en grups reduïts, de fins a 13 alumnes a primària i 15 a secundària, com a màxim. De tota manera, els centres hauran de continuar oferint classes a través d'internet, com fins ara, fins a final de curs.

Des de fa setmanes, els centres educatius es queixaven de la falta d'instruccions clares. Educació diu que no han dit res abans perquè fins dijous passat no van rebre el document del Ministeri de Sanitat sobre les condicions sanitàries que caldrà complir.

 

Escoles buides durant l'estat d'alarma
Escoles buides durant l'estat d'alarma


Atenció tutorial en tots els cursos

Més enllà d'aquesta "acció educativa", el document presentat per Educació estableix la possibilitat que els centres ofereixin atenció tutorial als alumnes -individualitzada o en grups reduïts- i també a les famílies quan ho considerin necessari.


Llars d'infants: màxim 5 per espai

Pel que fa a les llars d'infants, el Departament n'autoritzarà la reobertura -en els territoris en fase 2- sempre que confirmin el compliment de les mesures de prevenció sanitàries i d'higiene, i d'adequació dels espais.

El pla especifica que ha de ser amb un "màxim de 5 infants per espai", que "en cap cas" poden tenir entre 0 i 1 anys, perquè són el grup de més vulnerabilitat per la immaduresa del seu sistema immunitari. A més, no podran oferir servei de menjador.

 

CCMA


El pla admet que adoptar aquestes mesures presenta "una notable dificultat" i que "en molts casos" comporta una "necessària disminució", del nombre d'infants que podrà acollir cada llar.

En aquest sentit, estableix que les llars d'infants que no puguin acollir tots els infants que tenien matriculats "prioritzaran els infants els progenitors dels quals hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo".


Escoles d'educació especial

El pla admet que la reobertura d'aquests centres "presenta moltes dificultats" i afegeix que el Departament "està treballant" en l'elaboració d'un pla específic.

Curs 2020-21, en "emergència educativa"

El pla presentat aquest dimecres per Josep Bargalló també fa referència al pròxim curs escolar, que ha de començar al setembre, i ja apunta que "cal plantejar noves mesures organitzatives, de funcionament i curriculars".

En aquest sentit, el conseller ha volgut remarcar que "començarem un curs que serà inèdit en la seva realitat". I ha volgut afegir la següent reflexió:

"Venim d'una emergència sanitària; al setembre estarem en una emergència educativa."


Dins d'aquesta "emergència educativa", ha admès que el curs començarà amb mesures de protecció civil i sanitat pública que potser no seran tan restrictives com les actuals, però que, en qualsevol cas, "existiran".

El pla estableix que, "fora ja de l'estat d'alarma i de les fases de desescalada, l'assistència a les activitats lectives haurà de retornar a la seva obligatorietat".

Avança que caldrà reconvertir els espais de cada centre per poder acollir grups classe "de 13 alumnes màxim a infantil i primària i 15 a secundària i altres estudis".

 

Escola Alfons I de Puigcerdà
Tasques de neteja i desinfecció a l'Escola Alfons I de Puigcerdà (ACN/Albert Lijarcio)


Sense entrar en més detalls, avança també que la primera setmana de juny el Departament farà públiques les orientacions perquè els centres elaborin un "pla de contingència per al curs 2020-2021" que "garanteixi el màxim de presencialitat possible de tot l'alumnat".

Un pla que els centres hauran d'enllestir abans que acabi el mes i que haurà de preveure mesures davant "un hipotètic rebrot de la pandèmia", sobretot per garantir "la connectivitat de l'alumat" i els seus recursos pedagògics.


Consulta el pla de reobertura d'Educació

Pla d'Educació per a la...

ARXIVAT A:
Educació Estat d'alarma Coronavirus Josep Bargalló Fases de la desescalada

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut