Madrid

Llum verda al gasoil professional i al pla per millorar el sector de transport de mercaderies

El govern central s'ha compromès a resoldre una de les velles aspiracions dels col·lectius professionals del transport. El Consell de Ministres ha aprovat posar en marxa l'anomenat gasoil professional, amb un preu diferenciat i, lògicament, més baix. Segons els càlculs oficials, el gasoil s'ha encarit, aquest any, més d'un 9%, i el govern reconeix que aquest increment de costos és molt difícil d'assumir pel sector del transport, que repetidament ha demanat una mesura d'aquest tipus. El gasoil professional s'inclou en el pla dedicat a la transparència i competència del sector.

Actualitzat
El Consell de Ministres ha aprovat el pla de mesures per millorar la transparència i competència del transport de mercaderies per carretera, afectat pel creixement del preu del gasoil des de l'abril del 2004. Les mesures que afecten diversos ministeris inclouen la definició de les condicions per crear un gasoil professional, ben diferenciat del gasoil privat, el 2007, quan hagi de revisar-se a l'alça l'impost que grava els combustibles, d'acord amb la normativa de la UE. A més, el Ministeri d'Economia incrementarà en 100 milions d'euros anuals la línia de préstecs que ha establert l'Institut de Crèdit Oficial per a les empreses de transports durant el 2005-2006. Foment, en canvi, establirà un pla d'inspecció per al sector que fixi els objectius per seguir el 2006, al qual podran incorporar-se les comunitats autònomes en les competències que els corresponguin. Precisament, aquesta exigència és una de les que les empreses transportistes van reclamar el passat dia 20 al govern per desconvocar la vaga prevista per dilluns que ve. Foment també augmentarà les ajudes per a l'abandonament de l'activitat dels autònoms, i crearà una mesa de treball sobre economia submergida i suport a la competitivitat que, amb la participació d'Economia i Treball, tractarà qüestions relacionades amb el frau. A més, revisarà el Pla Estratègic de Transport de Carretera (Petra) 2001-2006 i n'elaborarà un de nou per al període 2007-2011. D'altra banda, Foment es compromet a convocar una reunió a final d'any amb les direccions generals de transport central i autonòmiques, així com el Comitè Nacional de Transport per Carretera i la patronal del sector, i reunir-se com a mínim un cop a l'any. Economia i Hisenda es comprometen a crear una mesa sobre fiscalitat per al transport i a participar en els treballs de la mesa sobre economia submergida. Treball, per la seva banda, continuarà amb la transposició de la normativa europea sobre temps de treball. A més, estudiarà la modificació de la normativa de la Seguretat Social pel que fa a malalties professionals i revisarà la tarifa de les primes per a la cotització de les empreses dedicades al transport de mercaderies i de materials perillosos, en cas d'accident i malalties professionals. Interior constituirà amb Foment i representants del sector una mesa de treball per estudiar aspectes com les restriccions de trànsit, el permís de conduir per punts al sector i les autoritzacions especials per circular. Finalment, Justícia agilitzarà els treballs per reformar la normativa legal pel que fa a transport terrestre amb l'objectiu d'acabar aquest any.
Anar al contingut