L'exdirectiu d'Adif s'espolsa la culpa de l'accident de l'Alvia i assenyala el maquinista

Ha assegurat que l'avaluació de riscos no era de la seva competència i ha apuntat a la constructora UTE i l'avaluador independent Ineco

Redacció/AgènciesActualitzat

L'excap de seguretat en la circulació d'Adif Andrés Cortabitarte s'ha espolsat la responsabilitat pel descarrilament del tren Alvia i n'ha carregat la culpa al maquinista per no reduir la velocitat i estar despistat parlant per telèfon.

Cortabitarte ha declarat aquest dijous en el judici que s'està fent a Galícia pel que va ser el pitjor accident ferroviari a Espanya i el primer de l'alta velocitat. Un sinistre que el 25 de juliol del 2013 va causar la mort de 80 persones i ferides a 145 més, al barri d'Angrois de Santiago de Compostel·la. 

Tant a Cortabitarte com al maquinista del tren, Francisco José Garzón Amo, se'ls imputen 80 homicidis per imprudència professional greu.

Tercera jornada del judici pel descarrilament del tren Alvia a Angrois (EuropaPress/Álvaro Ballesteros)

No li corresponia avaluar riscos

Durant gairebé tres hores d'interrogatori en què ha respost només a les preguntes del seu advocat i del fiscal, l'exresponsable de seguretat d'Adif ha dit que la línia era 100% segura i ha assegurat que no tenia competències en l'avaluació de riscos de la línia.

"Nosaltres com a direcció de seguretat no avaluem aquests riscos perquè ja els han avaluat els que construeixen."

És a dir, segons ell, eren les empreses constructores de la infraestructura i les empreses externes que avaluen l'obra --la unió temporal d'empreses UTE formada per Siemens i Dimetronic i l'avaluador independent, Ineco--, les que havien d'advertir sobre la perillositat del tram.

El fiscal ha retret "una actuació passiva" a Cortabitarte, que s'ha defensat dient: "Nosaltres no avaluarem l'avaluat. Això és un fet fonamental. L'UTE Siemens-Dimetronic, quan fan el dossier de seguretat, ho fan a través d'un procés".

Per tant, segons Cortabitarte, l'accident no hauria passat si Francisco José Garzón, el conductor d'aquell comboi, hagués frenat a temps.

Andrés Cortabitarte, excap seguretat Adif, ha declarat durant més de 3 hores (EuropaPress/Álvaro Ballesteros)


"Parlar per telèfon és il·legal"

El fiscal ha intentat buscar-li responsabilitats, però Cortabitarte, que la setmana passava va ser agredit pels familiars de les víctimes, ha desviat tota responsabilitat sobre el maquinista, de qui ha dit que parlava per telèfon quan havia d'haver reduït la velocitat, ja que anava a prop de 200 km/h. 

"El maquinista estava parlant durant 100 segons en el lloc més important que hi ha a la línia. Li poso un símil: imagini's un conductor d'autobús baixant per Despeñaperros i parlant per telèfon. És el mateix. Això és el que és impensable."

En la seva declaració durant el judici, el maquinista va al·legar que atendre la trucada de l'interventor era "obligatori". Contràriament, el responsable d'Adif ha assegurat aquest dijous que "és il·legal"

Cortabitarte ha al·legat que el disseny de la corba d'A Grandeira es va escometre "amb un marge de velocitat" i "seguretat" d'entre 80 i 160 quilòmetres per hora. Per tant, l'accident va ser un error de conducció, culpant així de nou el maquinista per l'excés de velocitat. 
 

Ni disseny del revolt, ni senyals

Cortabitarte ha rebatut també el que el maquinista va declarar la setmana passada, que "res advertia del perill". L'excap de seguretat d'Adif ha dit que "ningú va denunciar" cap peculiaritat en aquesta línia, ressaltant que, abans de l'accident, hi havien passat més de 8.000 trens.

Ha tret importància al fet que un cap de maquinistes de Renfe, José Ramón Iglesias Mazaira, havia fet una advertència a la qual van respondre que "no hi havia cap problema". "I jo estic d'acord en allò que li van dir", ha dit Cortabitarte, "si no (la línia), estaria tancada ara mateix i abans".

Ha afegit que, aleshores, "els revolts i els canvis de velocitat no se senyalitzaven", admetent que arran d'aquest accident "es fa d'una altra manera", però que hi ha 1.800 revolts "iguals o pitjors" que el d'Angrois a Espanya. D'aquests, més de 40 són a les línies d'alta velocitat, ha dit i "no hi ha hagut accidents" en els últims 30 anys. I ha afegit que si en aquell moment hagués donat l'ordre per posar una balisa "hauria incomplert el reglament".

Els manifestants van increpat l'excap de seguretat d'ADIF, Andrés Cortabitarte el primer dia de judici (EFE/Xoán Rey)

Acusen Cortabitarte de mentir

Els advocats del maquinista i la plataforma de víctimes Alvia 04155 acusen Cortabitarte de mentir i confien que els pèrits desmuntaran el seu relat. Per la seva banda, la defensa de Francisco José Garzón nega que sigui il·legal respondre al telèfon mentre conduïa i que, si no ho fes, cometria "una falta laboral".

Les víctimes consideren que, entre els dos acusats, tindria "més responsabilitat" en l'accident l'excap de seguretat d'Adif que el maquinista del tren, i esperen les aportacions dels pèrits al judici. La vista es reprendrà el dia 25 amb els primers testimonis.

ARXIVAT A:
JudicialInfraestructuresMobilitatGalícia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut