L'obra "Piss Christ" (Museu de l'Art Prohibit)
Catalunya migdia

L'autor del Crist banyat en orina visita l'obra a Barcelona i diu que el papa el va beneir

L'artista nord-americà Andres Serrano es retroba amb la polèmica fotografia "Piss Christ" al Museu de l'Art Prohibit

Enllaç a altres textos de l'autor

Montse Mas Montané

Redactora de la secció de Cultura de Catalunya Ràdio especialitzada en art

@montsemasm

Pot ser bonica la fotografia d'un crucifix submergit en orina? Aquesta és la pregunta que planteja el Museu de l'Art Prohibit de Barcelona, que ha rebut aquesta setmana la visita d'Andres Serrano.

L'artista nord-americà d'origen hondureny i afrocubà ha volgut visitar la seva imatge "Piss Christ", exposada en aquest nou centre cultural, i n'ha parlat amb Catalunya Ràdio.

A la primera planta del museu, dedicat a les obres censurades, es pot veure aquesta fotografia del 1987, sovint traduïda com "Crist del pis". Una imatge ataronjada en què es veu difuminat Jesús a la creu i que el seu autor va aconseguir submergint el crucifix en la seva pròpia orina.

Andrés Serrano, autor del polèmic 'Piss Christ'
Andres Serrano, autor del polèmic "Piss Christ" (3Cat)

Serrano creu que sí, que el seu enfocament de Jesús a la creu i el color d'un groc rabiós va aconseguir capturar una imatge bonica.

"Com que sóc cristià, vaig posar el crucifix dins l'orina perquè vaig pensar que en sortiria una bona foto. I va ser veritat."

Altres, en canvi, no opinen el mateix i consideren la fotografia una autèntica blasfèmia.


Una obra maleïda i beneïda

De fet, des de la seva creació a finals dels 80, la imatge ha rebut atacs i denúncies arreu del món per part de col·lectius conservadors i ultracatòlics.

El president de l'American Family Association, Donald Wildmon, va liderar una campanya contra l'obra, amb el suport dels senadors republicans Alfonse D'Amato i Jesse Helms, que és a l'origen de les guerres culturals que han marcat els Estats Units durant les tres últimes dècades.

A finals dels anys 90, a Melbourne, un jove va atacar l'obra amb un martell i un tornavís, però estava protegida; i el 2011, també armat amb martells, un grup va destrossar-ne una altra còpia en un museu d'Avinyó.

L'autor es defensa de les crítiques: "Potser la idea és horrible, però la presentació no ho és. Soc un artista i sempre faig obres belles", assegura. Però la polèmica no va sorgir només de la imatge, sinó també del nom: "Molta gent diu que el títol és ofensiu, però només és descriptiu", rebat Serrano.

Tenint en compte la polseguera que ha aixecat durant dècades, que l'any passat el papa Francesc rebés Andres Serrano al Vaticà i li donés la seva benedicció va ser, per a l'artista, molt reparador.

"El papa em va somriure, em va agafar la mà i va aixecar el polze. Després d'això, diguin el que diguin, jo estic satisfet."

Aquesta escena va tenir lloc l'any passat, quan el Vaticà va celebrar el 50è aniversari de la seva col·lecció d'art, que inclou una de les obres pictòriques de Serrano.


Retratar provocant

Més enllà de les seves sèries fotogràfiques amb fluids corporals -com sang, semen o llet materna-, l'artista novaiorquès també ha retratat cadàvers, membres del Ku Klux Klan o víctimes de cremades, entre altres.

Ara, però, ha aparcat la fotografia i fa un any i mig que fa poesia i pintura, sobretot d'escultures clàssiques. Aprofitant, precisament, que prepara una nova mostra a París, ha viatjat fins a Barcelona per tornar-se a trobar amb la seva obra més polèmica.

Aquesta ha estat la primera visita de l'artista a Barcelona i al Museu de l'Art Prohibit, impulsat per l'empresari Tatxo Benet. Des de l'octubre passat, exhibeix obres censurades per motius polítics, religiosos, sexuals i comercials d'artistes com Goya, Picasso, Warhol o Mapplethorpe.

Museu de l'Art Prohibit de Barcelona (3Cat)
ARXIVAT A:
Art
Anar al contingut