Madrid

La ministra de Foment equipara el Prat amb els millors aeroports del món i només reconeix dèficits a Renfe

La ministra de Foment ha estat a Catalunya després del seguit d'incidències que ha viscut el país els últims dies. Magdalena Álvarez ha visitat l'aeroport del Prat i les obres de l'AVE, i després ha comparegut davant els mitjans de comunicació. Ha estat aquí quan ha dit que l'aeroport no té cap problema d'infraestructura i ha destacat que a compte de resultats, està per sobre dels millors aeroports del món. Pel que fa a la xarxa ferroviària sí que ha admès que portar l'alta velocitat a Barcelona provoca disfuncions a rodalies, però ha garantit que el setembre es veuran millores.

Actualitzat
Mentre l'aeroport del Prat es recuperava aquest dimarts de la ressaca de dues jornades de gran volum d'operacions i passatgers que han comportat retards i problemes amb la facturació de maletes, la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, ha fet una visita llampec per analitzar la situació in situ. La seva conclusió ha estat clara: "l'aeroport del Prat no té cap problema, ni hi ha caos, ni funciona malament". Álvarez fins i tot ha dit que a hores d'ara està funcionant amb un índex de puntualitat per sobre dels grans aeroports del món, que s'han mantingut al llarg d'aquest estiu.

Analitzar un període llarg de temps serveix a la ministra per assegurar que malgrat el fort increment de passatgers i operacions que viu l'aeroport des de principis de juliol, el seu funcionament no té res a envejar a altres infraestructures aeroportuàries. Dos elements clau per justificar aquest argument: no es pot analitzar el funcionament de l'aeroport fixant-se en només un dia, i segon, no es pot barrejar la infraestructura amb el servei que ofereixen les diferents companyies.

Amb aquesta advertència Álvarez ha parlat del col·lapse que s'ha viscut aquest diumenge i dilluns a l'aeroport. La ministra diu que hi ha hagut problemes en la facturació de maletes i això ha provocat cues importants, però ha tirat pilotes fora assegurant que la culpa era de l'empresa de handling per no disposar de prou personal. Un cop detectada la deficiència, Álvarez ha felicitat la direcció de l'aeroport i també Aena per pressionar l'empresa a incrementar el seu personal de manera urgent. També ha assegurat que la sanció que s'aplicarà a l'empresa de handling servirà perquè no es torni a produir aquesta disfunció. Un cop més, però, ha remarcat que no són problemes que tinguin a veure amb la infraestructura de l'aeroport.

En aquest sentit, ha recordat que ella mateixa ha impulsat les inversions al Prat per convertir-lo en un aeroport "magnífic, que ja ho és", ha dit. La ministra és del parer que cal ampliar l'aeroport i així ho ha tornat a manifestar en la roda de premsa que ha ofert a la Subdelegació del Govern a Catalunya. Una insistència que ha volgut traslladar als mitjans de comunicació, als quals ha demanat que "a més de creure's que tenim un aeroport magnífic, facin que ho sembli" i no es dediquin a "desprestigiar-lo".

A Renfe sí que hi ha problemes


Amb el mateix convenciment amb què ha assegurat que l'aeroport no té cap problema, Magdalena Álvarez sí que ha reconegut que la xarxa ferroviària no passa un bon moment. El gran culpable de les incidències en els trens són les obres de l'AVE, segons ha dit la ministra coincidint així amb la valoració que, al matí, feien responsables de Renfe i de l'Adif. Álvarez ha explicat que l'estació de Sants acull tots els trens que entren a Barcelona, que en són 1.000 cada dia, i un per minut.

Aquest trànsit és massa important per compaginar-lo amb les obres per fer arribar l'alta velocitat, però tot i admetre ser conscient d'aquest problema molt abans de començar les obres, Álvarez ha destacat que es va optar per no reduir la freqüència dels trens mentre duressin les obres per no perjudicar el servei als usuaris.

La ministra ha reconegut que les obres provoquen incidències i que no hi ha prou marge per resoldre-les. Amb tot, assegura que quan a partir del setembre entrin en funcionament les vies d'ample europeu i també les d'ample convencional que s'han hagut de suprimir durant les obres, la situació millorarà de manera molt important.

El caos de divendres

Sobre el caos que es va viure divendres passat quan un tren va quedar avariat entre Sants i Bellvitge amb 400 passatgers a dins, la ministra ha volgut fer costat als afectats assegurant que comprèn i comparteix la seva frustració. Amb tot, ha explicat que si es van passar tanta estona dins el tren va ser perquè calia garantir que l'evacuació es feia amb totes les garanties de seguretat.

Álvarez ha admès que no es va informar els passatgers afectats tal com hauria estat desitjable i això, probablement, va contribuir al fet que tothom estigués més tens. En aquest sentit, ha remarcat l'esforç per incrementar el nombre de combois equipats amb sistemes de megafonia que garanteixin la ràpida atenció als passatgers dels trens que tenen avaries.

Finalment, també ha volgut fer esment als problemes de trànsit que es van viure dissabte a l'AP-7, amb cues de més de 70 quilòmetres. Magdalena Álvarez ha reconegut que cal ampliar l'autopista i, per això, ha pressionat Acesa perquè acceleri l'execució de les obres ja compromeses amb Foment.

La prèvia de la compareixença

La visita de la ministra Álvarez a Catalunya ha estat una prèvia de la compareixença que ella mateixa ha sol·licitat al Congrés dels Diputats. La ministra donarà explicacions sobre el mal funcionament de Renfe a Barcelona, després que ho hagin reclamat amb urgència tots els grups, excepte el del PSOE.

El PP, ERC, IU-ICV, CiU i el PNB ja havien sol·licitat formalment la compareixença de la ministra de Foment al Congrés pel caos de rodalies.

Alguns d'aquests grups també han demanat explicacions al responsable de rodalies de Barcelona i al president d'Adif. Aquestes peticions les haurà de debatre la Comissió Permanent del Congrés.
NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut