Londres

La justícia paralitza l'ampliació de l'aeroport de Heathrow per l'impacte climàtic

Un tribunal britànic dona la raó als ecologistes i considera que el projecte de la tercera pista ha de complir l'Acord de París

Actualitzat

Un tribunal britànic ha acceptat un recurs de diversos grups ecologistes contra l'ampliacio de l'aeroport de Heathrow, de manera que paralitza el projecte de construcció d'una tercera pista a l'aeroport de Londres.

El Tribunal d'Apel·lacions d'Anglaterra ha donat la raó als activistes i les organitzacions contraris a l'ampliació en considerar que el projecte hauria hagut de tenir en compte l'Acord de París, subscrit pel Regne Unit.

La justícia apunta que els plans d'expandir l'aeroport amb una tercera pista podrien tirar endavant sempre i quan el projecte s'ajusti als compromisos climàtics adquirits pel Regne Unit. Un dels tres magistrats ha explicat que el tribunal no s'ha pronunciat sobre si és pertinent una altra pista a l'aeroport:

"No hem decidit i no podríem decidir que no hi haurà una tercera pista d'aterratge a Heathrow"

 

Diversos cartells en contra de l'ampliació de Heathrow en una casa de Harmondsworth, prop de l'aeroport
Diversos cartells en contra de l'ampliació de Heathrow en una casa de Harmondsworth, prop de l'aeroport (Reuters / Hannah McKay)

 

Heathrow presentarà recurs

Després del dictamen, el govern britànic ha anunciat que no recorrerà la decisió.

El que sí que ho farà és l'aeroport, el màxim accionista del qual és Ferrovial. L'empresa espanyola controla el 25% de l'operador privat Heathrow Airport Holdings Limited, encarregat de la gestió de la infraestructura, amb els socis del fons d'inversió de Qatar Investment Authority (20%), l'inversor canadenc CPDQ (12,62%) i el fons Singapur GIC (11,20%).

L'operador privat afirma que el Tribunal d'Apel·lació va desestimar anteriorment "tots els recursos" contra el govern britànic per l'ampliació de l'aeroport, inclosos els que fan referència al soroll i la qualitat de l'aire.

 

Alegria dels demandants

Entre els demanandants hi havia organitzacions mediambientals com Greenpeace, Friends of the Earth i Plan B, barris londinencs afectats per l'ampliació i l'alcalde de Londres, el laborista Sadiq Khan.

Just després de saber-se la sentència, Khan ha expressat la seva satisfacció:

 

 

"Hem guanyat! Avui hem bloquejat els plans del govern conservador de construir una tercera pista d'aterratge a l'aeroport de Heathrow. La decisió d'avui és una gran victòria per a tots els londinencs que estan apassionats per erradicar l'emergència climàtica i netejar el nostre aire"

 

Alegria dels activistes ecologistes després de la decisió del tribunal
Alegria dels activistes ecologistes després de la decisió del tribunal (EFE / Andy Rain)

 

 

Greenpeace ha considerat la sentència "una victòria per al clima i per a les futures generacions":

 

 

"La decisió d'avui sobre Heathrow és una victòria per al clima i per a les futures generacions. Cap pla sobre #NetZero [compromís del govern britànic de no emetre més gasos dels que neteja l'atmòsfera el 2050] pot ser creïble si inclou una tercera pista"

 

Una altra de les organitzacions ecologistes demandants, Friends of the Earth, ha volgut fer partíceps de la victòria legal els activistes que durant anys s'han oposat a l'expansió de l'aeroport de Heathrow:

 


"Aquesta victòria és compartida amb tots els genials activistes locals que van lluitar durant anys contra l'expansió de Heathrow. Un gràcies massiu per als nostres socis i el nostre increïble equip legal. S'han enfrontat al govern i han guanyat! Junts continuarem lluitant per protegir el clima"

 

Fins i tot la jove activista Greta Thunberg ha compartit la notícia:

 

"Imagineu-vos quan tots comencem a tenir en compte l'Acord de París..."

 

Una decisió sense precedents

La decisió judicial no té precedents perquè és la primera sentència que indica que l'Acord de París pot utilitzar-se als tribunals. A més, podria afectar altres expansions d'aeroports del Regne Unit.

A l'estat, hi ha previstes les ampliacions dels aeroports de Madrid, Barcelona i Palma, a més de la construcció d'un nou aeroport a Huelva. La sentència del tribunal britànic obre la porta que l'Acord del Clima, d'obligat compliment per als signants, entre els quals hi ha Espanya, pugui servir per impugnar aquests projectes. 

 

Cues a l'aeroport de Heathrow, a Londres
Cues a l'aeroport de Heathrow, a Londres (Reuters / Henry Nicholls)

 

 

ARXIVAT A:
Crisi climàticaAeroportsEcologia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut