Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Madrid

La dona espanyola és "diàbolo", "campana" o "cilindre"

Després de prendre les mides a més de 10.000 dones de totes les edats i de tot Espanya, el resultat és que el 86% de la població femenina està dins dels paràmetres de normalitat establerts per l'OMS, però que la resta o estan massa primes o massa grasses. Però més enllà de qüestions de salut, l'estudi, pioner al món, dibuixa com és la dona espanyola i dóna una idea de com hauria de ser el futur patronatge. L'estudi conclou que cal canviar el tallatge de la roba, definit el 1972, perquè no s'ajusta al perfil físic actual de les espanyoles. Tot va començar quan es va detectar que el 40% de les espanyoles tenia dificultats per trobar la seva talla perquè, sovint, són massa petites.

Actualitzat
Cilindre, campana o diàbolo. Aquesta és la tipologia de les dones espanyoles segons l'estudi antropomètric de la població femenina que ha elaborat el Ministeri de Sanitat. El 86% de les dones estan dins els paràmetres d'altura i pes considerats adequats per l'Organització Mundial de la Salut. Només un 14% està massa prima o massa grassa. Tot i això, més d'un terç assegura tenir problemes a l'hora de trobar la seva talla quan va a comprar roba.

L'estudi, que ha analitzat una mostra de 10.415 espanyoles divides en 10 grups d'edat i procedents de 59 ciutats, servirà per actualitzar el patronatge de referència per al sector tèxtil. La modificació del patronatge es negociarà amb la indústria del ram i es presentarà a la Unió Europea amb l'objectiu de normalitzar les talles al mercat europeu. Segons ha explicat el ministre de Sanitat, Bernat Sòria, aquest sistema hauria de servir per superar l'actual, de talla única, per passar a contemplar diversos paràmetres, amb tres codis de dígits per al pit, la cintura i els malucs. Això permetria solucionar el problema del 43% de les dones, que només troben talles petites, i el del 22%, que les troba massa grans.

Diàbolo, campana i cilindre

L'estudi, que s'ha fet durant quatre mesos, mostra que a Espanya hi ha tres morfotipus generalitzats en què es poden classificar la majoria de les dones. Es tracta del model "diàbolo", que engloba el 39% de la població femanina; el "campana", que caracteritza el 25% de les dones, i el "cilindre", que comprèn el 36%. Per grups d'edat, en l'adolescència i la joventut predomina el "cilindre" -sense corbes-, mentre que entre els 31 i els 60 anys predomina el model "diàbolo", també conegut com a model "guitarra". A partir dels 60 anys, el model "campana", també anomenat "pera", és el més estès.

Les dades recollides han permès també obtenir una radiografia de les dones espanyoles per grups d'edat. Pel que fa a l'alçada, les més altes són les noies d'entre 18 i 19 anys, amb 162,6 cm de mitjana. A partir dels 20 anys, l'alçada es manté fins als 30. A partir d'aquesta edat, les dones espanyoles són cada vegada més baixes, fins arribar als 157,7 cm de mitjana en el grup d'edat comprès entre els 60 i els 70 anys. Respecte al pes, el 86,1% de les dones es troben dins els paràmetres considerats normals per l'OMS i que no requereixen ni consulta ni tractament mèdic de cap mena. L'obesitat està més present entre les dones de 60 a 70 anys, mentre que entre les més joves predomina la primesa. Només un 2% entre les noies de 18 a 19 anys presenta una primesa excessiva o greu.

Majoritàriament satisfetes

Pel que fa al grau de satisfacció amb el propi cos, l'estudi mostra que la majoria de dones ho estan. Les més contentes són les nenes d'entre 12 i 13, amb un 73%, seguides per les adolescents de 14 a 15 anys, amb un 66%, i d'altres trams on hi ha més sobrepès. Les noies d'entre 16 i 19 anys són, però, les menys satisfetes, amb un 40% de rebuig a la pròpia imatge.

Aquest estudi s'ha realitzat en virtut de l'acord firmat el 23 de gener de l'any passat entre l'exministra de Sanitat i Consum, Elena Salgado, i un grup d'associacions de creadors de moda i empreses dels sector tèxtil per homogeneïtzar les talles de roba i promoure una imatge saludable i adaptada a la de la població real.

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut