Horaris i sancions: el reglament que limita els vehicles més contaminants a Barcelona

La Zona de Baixes Emissions entrarà en vigor l'1 de gener i també abasta una part d'alguns municipis veïns

Xavier DuranActualitzat

A partir de l'1 de gener, els vehicles més contaminants tindran prohibit circular els dies feiners a gairebé tot Barcelona i en alguns municipis veïns. Aquell dia entrarà en vigor la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que abasta més de 95 quilòmetres quadrats.

La proposta d'ordenança que ho estableix ha estat presentada aquest dilluns. Es justifica perquè el trànsit rodat és el màxim contribuïdor als nivells de contaminació a nivell local. El darrer informe d'avaluació de la qualitat de l'aire, elaborat per l'Agència de Salut Pública de Barcelona, constata que des de fa més de 20 anys se superen els nivells de referència de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) de diòxid de nitrogen i de partícules.

En l'informe es calcula que una mitjana de 424 persones moren cada any, sobretot per problemes respiratoris i cardiovasculars, per l'exposició continuada a nivells superiors als que recomana l'OMS,.

L'abast de la zona de baixes emissions

La ZBE abasta una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats, que inclou, totalment o parcialment, Barcelona --a excepció de la Zona Franca-Industrial i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes--, l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs. També en queden exemptes les Rondes, si bé els vehicles afectats que hi circulin no en podran sortir per accedir a la ciutat.

Mapa de la Zona de Baixes Emissions


En aquesta àrea, la circulació estarà restringida entre les 7 i les 20 hores en dies feiners, és a dir, de dilluns a divendres. No hi haurà restriccions a la nit, els caps de setmana i els dies festius.

Sancions per infraccions lleus, greus i molt greus

Els vehicles afectats podran rebre sancions segons l'incompliment que es produeixi i la seva categoria. Així, serà una infracció lleu, castigada amb una multa de 200 a 499 euros, l'incompliment de no circular per la ZBE dels vehicles més contaminants de les categories L (motos, ciclomotors i vehicles lleugers de 3 o 4 rodes), N1 (vehicle de transport de mercaderies que no superi les 3,5 tones) i M1 (vehicle de transport de passatgers amb un màxim de 8 seients més el del conductor).

Les infraccions greus, que poden comportar sancions de 500 a 999 euros, seran per l'incompliment de la prohibició anterior per a la resta de vehicles pesants de mercaderies o passatgers (categories N2, N3, M2 i M3). També es considerarà greu l'incompliment de la prohibició de circular quan s'hagi declarat episodi de contaminació per als vehicles de categories L, M1 i N1.

Si els que incompleixen la prohibició durant aquests episodis són vehicles de les categories N2, N3, M2 i M3, la infracció es considerarà molt greu, amb una multa de 1.000 a 1.803 euros.

En cas de reincidència en el termini d'un any, totes les sancions es podran incrementar en un 30%.

El control del compliment es farà mitjançant un sistema de lectura de matrícules i una plataforma tecnològica. Hi haurà 70 càmeres per controlar-ho. Les sancions es començaran a imposar a partir del dia 1 d'abril.

Hi haurà un temps d'adaptació d'alguna categoria específica de vehicles, com ara vehicles professionals. Els de les categories N1, N2, N3, M2 i M3 tindran un any de transitorietat.

Uns 120.000 motos i ciclomotors afectats

Entre els tipus de vehicles més afectats hi haurà motos i ciclomotors. Barcelona és una de les ciutats europees amb més motos per miler de vehicles --amb dades del 2016, les motocicletes representen el 23%, i els ciclomotors, el 6% del total de vora un milió de vehicles--.

Segons la normativa, les etiquetes ambientals de motos i ciclomotors són:

Sense etiqueta. Euro 1, matriculats abans del 2003
Etiqueta B. Euro 2, matriculats des del 2003
Etiqueta C. Euro 3 i Euro 4, matriculats des del 2007
ECO i 0. Motos i ciclomotors elèctrics

En el cas de Barcelona, d'acord amb les dades de la DGT, un 40% de motos i ciclomotors, uns 120.000, no tindran dret a distintiu per considerar-se molt contaminants. Un 40% més portaran l'etiqueta verda amb la C; un 19%, la groga amb el distintiu B, i un 1% tenen el distintiu Zero Emissions.

Tots els vehicles, des de ciclomotors fins a vehicles pesants, poden consultar quina etiqueta els correspon introduint la matrícula a la web de la Qualitat de l'Aire.

 

Les autoritats que han participat a la presentació


Milers de vehicles menys

L'ordenança també recull exempcions: vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i vehicles de serveis essencials, com mèdics, funeraris, protecció civil, bombers, policia, etc. També contempla la possibilitat de fer algunes autoritzacions: 10 dies d'autorització personal, dies concrets per a vehicles que presten serveis singulars i vehicles estrangers que no tenen etiqueta de la DGT, però compleixin els requeriments de contaminació per poder circular.

L'ajuntament espera que amb aquesta mesura el nombre de vehicles que circulen diàriament per la ZBE sigui de 50.000 menys que els que ho fan ara. Al cap de 4 anys esperen que la reducció sigui d'uns 125.000 vehicles.

Barcelona és la primera ciutat de l'estat que aplica aquesta mesura a tot el seu territori. Diverses ciutats europees, entre elles moltes d'alemanyes, ja van prendre mesures semblants fa temps. A Londres, les primeres mesures s'han anat enfortint i a l'abril va entrar en vigor la Zona d'Emissions Ultrabaixes, amb límits molt estrictes i peatges molt elevats per als vehicles que hi vulguin accedir.

La posada en marxa de la ZBE coincidirà amb l'entrada en vigor del decret de situació d'emergència climàtica a Barcelona, que implicarà diverses mesures més. Cal tenir en compte, també, que la crisi climàtica podria empitjorar els efectes de la contaminació.

ARXIVAT A:
ZBE BarcelonaContaminacióSalutMobilitatCrisi climàtica
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut