Setmana clau per conscienciar sobre la crisi climàtica a TV3 i Catalunya Ràdio

Setmana clau per conscienciar sobre la crisi climàtica a TV3 i Catalunya Ràdio

Setmana clau per conscienciar sobre la crisi climàtica a TV3 i Catalunya Ràdio

Actualitzat
TEMA:
Crisi climàtica
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Aquesta setmana es posa en marxa la iniciativa Covering Climate Now. Més de 200 mitjans de tot el món participaran en aquesta campanya per conscienciar la població sobre el canvi climàtic provocat per l'home.

TV3 i Catalunya Ràdio van ser dels primers mitjans d'Europa de sumar-s'hi, i durant tota la setmana, del 16 al 23 de setembre, dedicaran una part dels seus programes i informatius a parlar-ne. Es calcula que tots els mitjans i periodistes que hi participen sumen una audiència potencial de 1.000 milions de persones a tot el planeta. Mitjans com Newsweek, The Guardian o les televisions públiques sueca, nord-americana i italiana participen en el Covering Climate Now.

La setmana acaba el 23 de setembre, el dia en què tindrà lloc la Cimera Internacional d'Acció Climàtica que ha organitzat el secretari general de l'ONU, António Guterres, a Nova York.

I, coincidint amb aquesta campanya, els Serveis Informatius de TV3 comencen una nova manera d'informar sobre el canvi climàtic. Des de fa mesos treballen en la fixació de nous criteris i una nova visualització pionera dels indicadors mediambientals en la informació del temps per millorar la informació climàtica.

 

 

Informar, difondre, conscienciar

Des d'ara, el compromís és informar molt més, no solament de l'impacte del canvi climàtic, sinó sobretot de les causes i de les solucions. "Per exemple, fiscalitzar les administracions sobre què fan i què no fan per lluitar contra la crisi climàtica", explica el cap d'Informatius de TV3, David Bassa.


Reportatges d'anàlisi a tots els telenotícies

A partir de dilluns, el que es veurà als telenotícies és una anàlisi de les claus que ens han portat fins a l'actual crisi climàtica. Per exemple, l'actual model energètic i les seves conseqüències. "Alguns exemples: com afecta la biodiversitat de les espècies de Catalunya, els boscos o les collites. En definitiva, són coses que ens afecten a tots nosaltres i que representen un gran repte encara per resoldre", afirma Míriam Vila, cap de Societat dels Informatius de TV3.


De "canvi climàtic" a "crisi climàtica"

Jordi Vilardell, especialista en crisi climàtica dels Informatius de TV3:

"El concepte 'canvi climàtic' no ajuda a entendre el problema, perquè sovint utilitzem la paraula 'canvi' en un sentit positiu. 'Emergència climàtica' és molt precís, però s'ha utilitzat molt sense associar-la a prendre mesures urgents i excepcionals, com a les emergències de seguretat o humanitàries. Optem per 'crisi climàtica' perquè estem subratllant la gravetat del problema i també que, si no el solucionem, anirà a pitjor."


Formació per a tota la redacció

"De la mateixa manera que amb la redacció de TV3 vam treballar la violència masclista i la perspectiva de gènere per contribuir a una millora social en aquests aspectes, ara ho fem sobre la crisi climàtica, formant la redacció i treballant de manera transversal. Aturar-nos i pensar si podem fer-ho d'una manera millor", diu Dani Bramon, cap de redacció de TV3.


Per comprendre millor

Xavier Duran, especialista en ciència i medi ambient dels Informatius de TV3:

"Dintre de la comunitat científica hi ha un consens pràcticament total que l'escalfament global ve provocat per l'activitat humana. La nostra feina és traduir aquest llenguatge tan especialitzat i complex de manera que el públic ho entengui i prengui consciència de la gravetat del problema i de l'impacte que té en molts àmbits, des de l'alimentació i la salut fins a la mobilitat o l'obtenció d'energia."


Nova pàgina al 324.cat

Els usuaris trobaran al 324.cat una pàgina que s'ha creat per fer tota la cobertura sobre els temes relacionats amb la crisi climàtica: des de tots els reportatges que es faran a TV3 i Catalunya Ràdio fins a un accés a la guia editorial.

"La guia editorial s'ha creat específicament per als treballadors de la redacció de TV3 per saber com s'ha d'informar, a partir d'ara, de la crisi climàtica", explica el cap del 342.cat, Medir Plandolit.

També s'hi pot trobar un glossari perquè els usuaris puguin familiaritzar-se amb alguns conceptes que fins ara eren poc habituals.

Tota una sèrie de documentals, des de "30 minuts" fins a "60 minuts" i "Sense ficció", o reportatges de Catalunya Ràdio estaran accessibles des del portal de notícies.


La méteo, encara amb més detall

Fa temps que els meteoròlegs informen d'indicadors de la qualitat de l'aire del lloc on hi ha la càmera: l'ozó troposfèric, el diòxid de nitrogen i les partícules en suspensió. A partir de dilluns es podrà veure un nou indicador: "La concentració de fons de diòxid de carboni a nivell global. No té a veure amb la càmera, sinó que és la concentració a nivell global. Tot això comparant-ho amb el mateix nivell fa un any i en fa deu", diu la meteoròloga de TV3 Gemma Puig.

ARXIVAT A:
Crisi climàtica

VÍDEOS RELACIONATS