Alumnes de l'escola l'Estany, el curs passat (ACN/Gemma Aleman)

Menys alumnes, més professors i impuls a l'FP: Educació presenta el curs escolar

Es torna a obrir la matrícula per fer formació professional de grau mitjà, amb 6.539 places noves

Virginia Arqué NuenoActualitzat

Més 1.317.000 alumnes comencen el 13 de setembre un nou curs escolar (des d'infantil fins a batxillerat i cursos formatius). Un curs que vol ser cent per cent presencial a tots els ensenyaments i per a totes les etapes educatives, però que, un any més, s'haurà d'adaptar als condicionants que marqui la pandèmia, tal com ha destacat el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, que ha comparegut en roda de premsa per presentar el curs.

"L'inici del curs ens troba amb la feina feta amb el Departament de Salut i, sobretot, amb els 5.470 centres educatius, que tenen els seus plans d'organització redactats, establerts, coordinats i on tots els mestres són conscients de la feina que han de fer en el dia a dia."

Gonzàlez-Cambray ha destacat, a més a més, "els aprenentatges fets durant el curs passat, que va ser un èxit col·lectiu compartit i en què vam ser capaços de mantenir les escoles obertes i segures tots els dies del curs escolar".

El conseller també ha aprofitat la compareixença per tornar a fer una crida a la vacunació a adolescents i joves majors de 12 anys i ha recordat que l'alumnat vacunat amb la pauta completa no haurà de fer quarantena quan hi hagi un positiu al grup.


Menys alumnes que l'any passat

Seguint la tendència demogràfica dels últims anys, aquest curs baixen el nombre d'alumnes a infantil, primària i, per primer cop, a secundària. L'alumnat de batxillerat es manté i s'incrementa la plantilla de professorat.

 

A més dels 8.200 professionals que es va incorporar als centres fa un any com a reforç davant la pandèmia (i que es mantenen), s'hi afegiran aquest curs 1.200 professionals més, tal com ha destacat el conseller d'Educació.

"Es manté l'increment de 8.200 professionals per al reforç de personal i dotacions estructurals, i s'hi sumen 1.200 professionals extra més, per les necessitats d'escolarització d'aquest curs."

També es continuarà el pla per estabilitzar les plantilles impulsat els últims anys. L'any 2018, el 34% de les plantilles estaven en interinatge, un percentatge que actualment és del 24%. L'objectiu del Departament és que només el 10% de la plantilla sigui interina l'any 2024.

 

La xarxa pública guanya 21 centres

L'increment de plantilla també respon a la necessitat de gestionar els nous centres educatius que s'han obert aquest any. Un total de 21 centres s'incorporen a la xarxa pública, entre noves escoles, instituts escola i centres de formació professional.

N'hi ha 3 de nova creació (l'Institut Angeleta Ferrer, a Barcelona; l'Escola de Palau de Santa Eulàlia, i l'Institut Nova Sentmenat), 2 nous centres específics d'FP (l'Institut dels Aliments, de Barcelona, i el de Formació Professional Antoni Algueró, a Sant Just Desvern) i 5 nous centres que s'ha adscrit a la xarxa pública (un a Sant Sadurní d'Anoia i 4 a Barcelona). També 11 instituts escola nous.

Educació amplia l'oferta d'FP i ofereix nous certificats professionals (Dani Codina/Càritas)

Cap alumne d'FP sense plaça

La gran aposta del departament per aquest curs és l'impuls a la formació professional, on s'ha disparat la demanda de forma "excepcional", més d'un 20%, tal i com ha explicat el conseller. Es van rebre, ha explicat, 52.000 sol·licituds per les 38.000 places a cobrir.

Per això, ha dit, s'ha equilibrat l'oferta dels cicles de formació professional, un cop acabat el període d'inscripció, i s'ha obert un nou període de matrícula, amb places noves, per cobrir tota la demanda. " Cap alumne que vulgui cursar estudis d'FP es quedarà sense plaça en cicles formatius de grau mitjà. És la nostra gran aposta", ha assegurat el conseller.

Per això s'ofereixen, a partir d'aquest dimecres, un total de 6.539 places noves, a les quals ja s'hi poden matricular els alumnes que ho vulguin, amb preferència per aquells que es van quedar sense plaça en el passat procés d'inscripció.

Les noves places surten de les 2.093 vacants que han quedat sense cobrir (un 11% dels estudiants que van fer la preinscripció no s'han matriculat al final, ja sigui perquè ha entrat a la universitat o en altres estudis, perquè ha trobat feina o perquè ha canviat d'idea) i de les més de 4.400 places que s'han creat noves.

A més, en els graus amb més demanda, com el de cures auxiliars d'infermeria o el d'informàtica, s'obren places il·limitades a l'Institut Obert de Catalunya, per fer el curs a distància

"Volem que aquesta sigui la legislatura de la formació professional perquè és inclusiva, actua com palanca social, és un element d'equitat, d'inclusió, de reincorporació al sistema educatiu, d'orientació i d'acompanyament formatiu al llarg de tota la vida."

Educació també ofereix un centenar de cursos, en conveni amb el SOC, per obtenir un certificat professional. Van dirigits a persones desocupades, perquè aprenguin un ofici o professió.

Pla de salut emocional

El conseller d'Educació ha recordat avui que, entre les novetats del curs, hi ha la implantació d'un pla de salut mental als centres educatius, per avaluar la "temperatura emocional" de l'alumnat i saber com està afectant la pandèmia a infants i joves.

Des de cinquè de primària i fins a batxillerat i cicles formatius, es pasarà un qüestionari a tot l'alumnat per avaluar el seu estat emocional i, als instituts, s'habilitarà espais on els joves puguin expressar el que senten i compartir experiències. Després, s'utilitzarà una app d'intel·ligència artificial per detectar com estan emocionalment.

També s'ha contractat un centenar de psicòlegs, pedagogs i psicopedagogs per reforçar els equips psicopedagògics dels instituts i millorar l'acompanyament emocional de l'alumnat més vulnerable.


La figura del mentor digital

El conseller d'Educació ha avançat avui algunes de les prioritats del seu pla de govern, que presentarà en les pròximes setmanes. Entre els àmbits més destacats, ha dit, hi ha concloure el desplagament del pla d'educació digital. "Tots els docents i l'alumnat tindrà un dispositiu digital a finals del 2022", ha assegurat Gonzàlez-Cambray. Actualment hi ha 300.000 dispositius digitals a les aules (72.000 per als docents i 220.000 per a l'alumnat).  "Quan acabi el desplegament", ha afegit, "n'hi haurà 534.000 als centres".

El conseller també ha destacat la creació de la figura del mentor digital. Aquest primer trimestre de curs n'hi haurà 272 repartits en els diversos centres educatius. La seva feina serà ajudar els centres a dissenyar, aplicar i compartir les seves estratègies digitals.

Aquest curs baixa el nombre d'alumnes tant a infantil com a primària i ESO (ACN/Oriol Bosch)

Mesures anti-Covid

Educació, juntament amb Salut, ja va explicar fa uns dies quines serien les mesures anti-Covid a les escoles. En destaca que la mascareta continuarà sent obligatòria per a tot l'alumnat a partir de primària, malgrat que el govern s'havia plantejat relaxar aquesta mesura. Al pati es podran trobar diferents grups bombolla, però amb mascareta.

Les entrades continuaran sent esglaonades, però les escoles es començaran a obrir a les famílies, a qui es permetrà entrar al pati, sempre que per fer-ho no hagin d'entrar a l'edifici. També es permetrà que els pares d'alumnes d'infantil (P-3 i P4) acompanyin els alumnes a l'aula en la fase d'integració.

I una altra novetat important: a secundària, els alumnes vacunats amb la pauta completa o que ja hagin passat la malaltia ja no hauran de fer quarantena, si hi ha un contagi al grup, i podran continuar fent classe de manera presencial.

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut