Reunió poc fructífera entre Capella i Sánchez, amb acords minsos en Rodalies i habitatge

La reunió a Madrid entre la consellera de Territori i la ministra de Transports, enmig de les negociacions per a una possible investidura de Pedro Sánchez, ha durat més de tres hores

RedaccióActualitzat

Pocs avanços en Rodalies, habitatge i infraestructures, després de la reunió que han mantingut aquest dimecres a Madrid la consellera de Territori, Ester Capella, i la ministra de Transports, Raquel Sánchez

Tot i que la trobada ha durat més de tres hores, els acords a què s'ha arribat són minsos i passen principalment per certificar el compliment de velles promeses.

És el cas de la duplicació de freqüències de Rodalies a Lleida, a què ja s'havia compromès el govern espanyol, i que es produirà abans que s'acabi l'any. La línia que duplicarà freqüències és l'R12 i es farà amb dos milions d'euros anuals, que aportarà la Generalitat.


Millores a Rodalies sense abordar-ne el traspàs

En roda de premsa a la seu de la Generalitat a Madrid després de la trobada, Capella s'ha felicitat pel fet que "duplicar ja és una millora del servei".

Tanmateix, la consellera ha confessat que no s'ha tractat el traspàs de Rodalies perquè no formava part d'aquesta reunió. En aquest sentit, ha dit que, "si s'ha de produir, anirà per unes altres vies de negociació".

Sí que han estat al damunt de la taula les incidències dels últims mesos (com l'avaria de Gavà al mes de maig, de la qual encara no hi ha cap explicació oficial d'ADIF sobre les causes). Per donar-hi resposta, avui s'ha acordat treballar per millorar la comunicació en cas d'incidències.

Sense especificar en què consistirà aquesta millora, la consellera ha explicat que la Generalitat ha exigit més transparència en aquests casos. Ha assegurat que molts cops la manca d'explicacions quan hi ha una afectació sobtada provoca que els usuaris pensin que no es "fa bé la feina o que no hi ha prou manteniment".

En la mateixa línia, s'ha fet èmfasi a millorar la resposta en aquests escenaris, especialment, a donar serveis alternatius com autobusos que cobreixin un tram afectat.

Capella ha detallat que en un mes "hauran d'estar tancats els textos dels convenis, on es detallaran totes les gestions". A més, ha posat data per a la signatura dels convenis: es farà abans de final d'any.

El ministeri descarta el traspàs "integral" de Rodalies (infraestructura, trens i maquinistes) que reclama el govern català i, ara per ara, només està obert a l'anomenat traspàs econòmic, els diners que es destinen a pagar a l'operador. Uns diners que continua abonant a Renfe el govern espanyol, malgrat que el titular del servei és la Generalitat. 

A la reunió d'avui s'ha acordat el pagament immediat de 200 milions d'euros en compliment de la disposició addicional tercera. Capella ha destacat que la trobada ha tingut "bon clima" i ha vist "predisposició per arribar a acords a llarg termini".


L'habitatge i el preu del lloguer

On no hi ha hagut tants acords és en matèria d'habitatge. Capella ha lamentat que Transports i el govern xoquin pel que fa a l'índex de referència de preus. Mentre que la Generalitat vol aplicar-ne un de propi, l'executiu espanyol insisteix a desenvolupar-ne un d'homogeni a tot l'Estat.

Tampoc s'ha avançat en la sol·licitud per declarar "zona tensionada" 140 municipis, amb l'objectiu de poder-hi limitar el preu del lloguer, tal com preveu la llei estatal aprovada fa quatre mesos.

Cartell d'un habitatge en venda a Barcelona
El govern ha identificat 140 municipis com a zones tensionades (Europa Press/David Zorrakino)

D'altra banda, Capella ha reclamat la cessió gratuïta d'habitatges per part de la Sareb, encara que ha admès que, probablement, s'haurà d'estudiar una manera de pagar-los que sigui assequible.

La consellera ha quantificat en 1.500 habitatges en diferents tipologies l'ampliació del parc públic d'habitatges.


Ronda Nord i altres infraestructures prioritàries

L'altre gran tema sobre la taula era l'evolució dels dos protocols signats al juliol. Un, el que acorda la construcció de la ronda Nord, que ha d'unir Terrassa i Sabadell enllaçant amb Castellar del Vallès.

L'altre, el que preveu una inversió d'uns 900 milions d'euros en infraestructures, destinats a la N-260 (Eix Pirinenc), la N-2 (al Maresme), l'AP-2 i l'AP-7 (per millorar-ne la connectivitat) i els intercanviadors ferroviaris a Sant Cugat del Vallès i Rubí. 

La B-40 o Quart Cinturó és una de les carpetes que tractaran les dues responsables d'infraestructures (ACN/Albert Segura)

Els dos protocols expressen una voluntat política, però no tenen validesa jurídica fins que no se signin els convenis definitius, que han de concretar amb més precisió cada un d'aquests projectes.

En aquest sentit, fonts de les dues administracions asseguren que hi estan treballant, amb l'objectiu que es puguin firmar aquesta tardor.

A excepció de l'N-2 (on la Generalitat, actual titular de la via, rebrà una subvenció), totes aquestes obres es faran a través de l'anomenada "comanda de gestió". Amb aquesta fórmula, l'Estat autoritza la Generalitat a licitar i executar el projecte, i enviar-ne després la factura a Madrid.

Tot i que han coincidit en diversos actes, és la primera vegada que Ester Capella i Raquel Sánchez es reuneixen de forma oficial. Una trobada que no es va arribar a produir mai amb l'anterior conseller, Juli Fernández, durant els vuit mesos que va ocupar el càrrec.

 

ARXIVAT A:
HabitatgeInfraestructuresEster Capella
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut