Barcelona

El canvi de la cua de maniobres d'Horta al Carmel es va fer per problemes d'accés i seguretat

El director de la xarxa de metro de TMB, Agustí del Castillo, ha explicat en la seva compareixença davant de la comissió parlamentària pel Carmel que el canvi del túnel de maniobres d'Horta al Carmel es va fer per qüestions de seguretat, de dificultat d'accés dels maquinistes als combois estacionats i pel retard del pas dels trens que suposava. Castillo ho ha assenyalat d'aquesta manera perquè des de TMB es van presentar diverses al·legacions al projecte de traçat de la línia 5 perquè hauria suposat "retirar un 25%" dels combois.

Actualitzat
La inexistència d'una sortida d'emergència, la dificultat d'accés dels maquinistes als combois estacionats i el retard del pas dels trens en més d'un minut van motivar que es canviés la ubicació del túnel de maniobres de la Vall d'Hebron i Horta fins al Carmel. Així ho ha explicat el director general de la xarxa de metro de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Agustí del Castillo, durant la seva compareixença durant la comissió que investiga l'esfondrament del túnel del Carmel. Segons del Castillo, TMB va presentar diverses al·legacions contra el projecte d'obres de la línia 5 del metro que situava la cua de maniobres a Horta perquè presentava probemes d'accessibilitat i, sobretot, de funcionalitat en l'explotació. A més, ha afegit que si s'hagués tirat endavant el projecte tal com estava previst, s'hauria endarrerit el pas dels combois dels tres minuts actuals a més de quatre, de manera que "haguéssim hagut de retirar un 25% de l'oferta". El túnel, a més, no complia la normativa de riscos laborals, ja que no comptava amb la sortida d'emergència necessària per a l'evacuació en cas d'incendi. Un altre dels problemes que ha explicat Del Castillo és que els conductors no disposaven a Horta d'una galeria o d'una passarel·la protegida per accedir als trens aparcats al túnel. Per això, TMB va donar el vistiplau a la modificació del traçat perquè la nova localització era "correcta" des del punt de vista funcional i de seguretat i "no afectava el dia a dia de l'explotació". Del Castillo ha explicat que des de TMB sempre s'intenta intervenir en els projectes des del primer moment per intentar evitar problemes futurs per a l'explotació que arrossegarà durant anys i anys. No obstant, ha aclarit que "no és funció de TMB decidir el procés constructiu ni reconèixer el terreny". Del Castillo, ha insistit que la seva empresa no va decidir el canvi de lloc del túnel de maniobres, sinó que ho va fer la direcció general de Ports i Transports. El director general de la xarxa de metro TMB ha dit que els 2,7 quilòmetres del traçat de prolongació de la línia 5 constituiran el tram més llarg de la xarxa de metro de la capital catalana, amb un pendent constant del 4%, el màxim possible. Per això, ha acabat preguntat-se: "Ara tenim el mateix problema, on posar la cua de maniobres? La línia ha de posar-se en marxa amb una cua de maniobres."
Anar al contingut