Denuncien danys provocats per algunes fèrules dentals invisibles comprades per internet

Els odontòlegs adverteixen dels perills de comprar aquests alineadors per internet perquè no es fa un correcte seguiment mèdic

RedaccióActualitzat

D'un temps ençà estan triomfant les fèrules transparents, gairebé invisibles, per alinear les dents. Algunes empreses les publiciten per internet, majoritàriament a través de les xarxes socials, i són un èxit de vendes, sobretot, perquè ofereixen preus més econòmics.

Però el poc o nul seguiment mèdic que se'n fa un cop comprades ha causat ja problemes de salut dental a moltes persones. Tant és així, que el jutjat de Madrid que ho investiga ha demanat a la Fiscalia que el cas se'l quedi l'Audiència Nacional perquè les denúncies li arriben de tot l'Estat. 

Els odontòlegs adverteixen dels perills de comprar aquests alineadors per internet, perquè no tenen en compte com evoluciona cada pacient, i en alguns casos, els prescriu personal no qualificat. Així ho explica María José Guerrero, vicesecretària del col·legi d'Odontòlegs de Catalunya:

"Els alineadors invisibles funcionen correctament si el tractament està portat per un dentista. L'inconvenient d'aquests alineadors és que estan dissenyats per softwares que no tenen darrere un dentista que va periòdicament citant al pacient per veure si respon correctament al tractament".

Segons Guerrero, "els dentistes controlen com es mou la posició de la dent, l'arrel i com està responent l'os". De manera que van "reconduint el tractament en funció del que necessita el pacient".

En el cas de les empreses que comercialitzen aquests alineadors, la vicesecretària apunta que "et fan anar a una primera visita, però molts cops és per tenir el motlle de les teves dents" i a partir d'aquí, "comença a treballar el software". L'usuari rep directament a casa els alineadors i fa un seguiment, majoritàriament online, a través de fotografies que puja a una aplicació.

A més, segons el Col·legi d'Odontòlegs de Catalunya, aquestes empreses fan campanyes publicitàries que són enganyoses.

Per tot plegat, ho han denunciat al Departament de Salut i a l'Agència Catalana de Consum. "En molts casos aquestes empreses van de la mà de famosos per animar a fer aquests tractaments, nosaltres això ho hem denunciat, de fet hi ha sentències al respecte", apunta Guerrero.
 

El cas de la Bea

La Bea va contractar per internet un servei d'alineadors invisibles. Va fer una primera visita presencial i després va anar urgències perquè se li movia una dent. No hi van donar importància, però finalment, l'ha acabat perdent i ha interposat una denúncia per delicte d'intrusisme i demana que la indemnitzin:

"Em consta que la persona que em va informar de tot el tractament no està col·legiada ni té la carrera d'odontologia".

Hi ha dues empreses en el punt de mira: Impress i Dr. Smile. Aquesta última ha emès un comunicat on lamenta la situació i assegura que els seus dentistes i ortodontistes fan tot el seguiment, des del diagnòstic fins a l'última cita.

El col·legi es queixa que aquest tipus d'empreses juguen a confondre ortodòncia amb un tractament estètic, però si no es fa bé, pot tenir repercussions en tot l'organisme del pacient.

Pots explicar-nos el teu cas enviant un mail a: bustiadenuncia@tv3.cat
ARXIVAT A:
Salut
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut