Calvet confia que el desdoblament de la C-16 estigui enllestit entre el 2021 i el 2022

ACN Berga.-El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat als alcaldes del Berguedà el projecte de desdoblament de la C-16, entre Berga i Bagà. Malgrat que projectes similars ja havien estat damunt de la taula, Calvet ha assegurat que aquesta vegada sí que s'executarà, ja que, d'una banda, ja s'està sotmetent a informació pública i, per una altra, preveu actuacions que "sí que són assumibles". El conseller confia que les obres es puguin licitar al llarg d'aquest 2019 i comencin el 2020. Duraran aproximadament uns 18 mesos. El desdoblament abastarà una longitud de 21 quilòmetres i comportarà una inversió estimada de 178 MEUR.

Calvet ha reconegut que el projecte previ, que preveia el desdoblament complet de la via, és inassumible pel seu elevat cost, que rondava els 700 MEUR. El nou projecte, que ha descrit com a una de les actuacions "top" per a l'executiu de cara els propers anys pel seu cost, "satisfà les necessitats del territori".Calvet ha desgranat el projecte, que ara se sotmet a informació pública, i l'ha explicat als alcaldes de la comarca del Berguedà i al teixit associatiu i social. El projecte es divideix en dues intervencions: el desdoblament de l'actual carretera entre Berga i Cercs per assolir una calçada amb quatre carrils -dos carrils per sentit, amb una barrera central fixa; i la implantació d'un tercer carril entre Cercs i Bagà, que estarà operatiu en un sentit o un altre mitjançant una barrera mòbil. Quatre tramsEl projecte presentat per Territori se subdivideix en quatre trams. Entre el sud de Berga i el pantà de la Baells (Cercs), un tram de 6 quilòmetres que travessa una zona d'orografia difícil, però no es troba encaixat en la vall i, per tant, segons el projecte, el desdoblament és viable tècnicament i mediambientalment. En aquest cas l'existència de dos túnels d'uns 450 metres de longitud cadascun, afegeix, fan aconsellable l'opció de duplicar la carretera, a partir de la plataforma existent, per assolir quatre carrils de circulació, amb una mitjana fixa de separació.Pel que fa al tram de 7,5 quilòmetres que uneix el pantà de la Baells i l'enllaç de Malanyeu, suggereix construir un carril addicional a la carretera per implantar una secció 2+1. Aquest tercer carril seria reversible, de manera que funcionarà en un sentit o en un altre en funcions de les necessitats. En aquest cas, per a separar els sentits de la circulació, s'ha optat per la implantació d'una barrera mòbil.Pel que fa al tram a l'altura de l'enllaç de Malanyeu, d'1,5 quilòmetres, es desdoblaria la carretera per a generar una zona d'avançaments en tots dos sentits de la circulació.Finalment, al tram restant de sis quilòmetres fins a Bagà, s'implantaria el tercer carril amb barrera mòbil.Un sistema pionerEl conseller ha explicat que el tercer carril reversible, que comptarà amb una barrera mòbil, és un sistema innovador i pioner a l'Estat Espanyol i pràcticament a Europa. Es tracta d'una barrera que separa els carrils de circulació en funció de les necessitats del trànsit mitjançant una màquina de transferència. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15-20 km\/h. Aquesta maniobra s'efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit.Nous túnels i enllaçosL'obra comportarà la construcció de dos nous túnels en el tram de la carretera que es desdoblarà i l'ampliació dels tres túnels existents al llarg del traçat on es construirà el tercer carril addicional. En concret, es construirà un nou túnel com a duplicació del túnel de Berga, amb 448 metres de longitud, i un altre com a duplicació del de Cercs, amb 461 metres. Així mateix, s'eixamplaran els túnels de la Nou (185 metres de longitud), Castell de Guardiola (141m) i Guardiola del Berguedà (368 metres). El projecte també inclou la construcció o ampliació d'una vintena d'estructures, de les quals 10 són obres de fàbrica, 7 són passos inferiors i 8 són passos superiors. La major part d'aquests passos formen part d'enllaços.Millorar la fluïdesa i la seguretatTot i reconèixer que el peatge del Cadí seguirà generant aturades, segons Calvet el desdoblament projectat millorarà la seguretat de la via i especialment la fluïdesa del trànsit, que és de 20.000 vehicles el cap de setmana i de 10.000 els laborables.Obres licitades aquest anyAl mes de febrer finalitzarà el període d'informació pública, moment en què s'analitzaran les al·legacions presentades i s'elaborarà el projecte definitiu. Segons Calvet, tot fa preveure que els treballs es puguin licitar aquest 2019, per tal que les obres arrenquin al llarg de l'any vinent. A partir de llavors, ha afegit, es preveu que durin prop de 18 mesos.Dubtes a l'Ajuntament de BergaDes del Consell Comarcal del Berguedà, el seu president, Josep Lara, s'ha mostrat satisfet amb el projecte i ha compartit que l'elevat cost del projecte anterior el feia inviable. "Aquest és real i executable", ha dit. Com a ens, ha explicat, recolliran els suggeriments dels consistoris per tal de traslladar-los al Govern. A hores d'ara, ha explicat Lara, Berga ja els hi ha fet arribar alguns "dubtes" relacionats amb els accessos que preveu el projecte.

Anar al contingut