A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat
A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat

Barcelona i Madrid, malaltes de contaminació pel trànsit

Els contaminants a l'aire són els "assassins invisibles" i provoquen entre 600 i 650 morts a l'any a la capital catalana

RedaccióActualitzat

A la Comissió Europea se li ha acabat la paciència amb Madrid i Barcelona, dues grans ciutats que incompleixen la normativa en matèria de contaminació. Ja es pot dir que són capitals amb l'aire malalt i que, en gran part, és conseqüència del trànsit intens de vehicles que hi ha als seus carrers. 

Barcelona, amb 6.000 cotxes matriculats per quilòmetre quadrat, arrossega un problema "estructural" amb la presència de contaminants a l'aire. Ho explica Xavier Querol, professor d'Investigació del CSIC (Consell Superior d'Investigacions Científiques).

"El contaminant que és més problemàtic per a la salut humana són les partícules en suspensió. Des de l'any 2010 complim els valors de protecció de la directiva europea, però superem els de l'OMS, l'Organització Mundial de la Salut."


I pel que fa al diòxid de nitrogen, Xavier Querol adverteix que no es respecten ni els llindars marcats per Europa ni els de l'Organització Mundial de la Salut: "I des del 2010 els estem incomplint sistemàticament."

 

Des del 2010 s'incompleixen els límits de diòxid de nitrogen
 

Les emissions contaminants derivades del trànsit són molt superiors a les d'altres apartats 

Davant d'aquesta situació, María García, d'Ecologistes en Acció, es queixa de l'actuació de l'Ajuntament de Barcelona en aquest sentit.

"La contaminació és el principal problema de salut pública. Per tant, es tracta d'un problema social que s'ajunta a una emergència climàtica. I les ciutats en són les principals responsables. El 70% de les emissions estan produïdes per grans ciutats com Barcelona."


En zones d'obres i de trànsit intens com ara les Glòries es detecten elevats nivells de partícules en suspensió, de diòxid de nitrogen o d'ozó troposfèric. Són els elements contaminants més perjudicials per a la salut, com apunta el professor del CSIC Xavier Querol. Els grans experts ja els anomenen els "assassins invisibles". A Barcelona es calcula que provoquen entre 600 i 650 morts a l'any. 

"Tenim molt poca pluja, moltes èpoques de sequera, molta radiació solar, i això produeix acumulació (···) Tenim uns edificis molt alts, uns carrers molt estrets i carregats de vehicles."

"Podem dir que el port, l'aeroport o les indústries contaminen, però les operacions les tenim als carrers centrals de Barcelona."

 

A la zona de les Glòries es detecten alguns dels elements contaminants més perjudicials per a la salut 
 

Edificis alts i carrers estrets carregats de vehicles, un factor que perjudica l'aire que respirem 

Segons Ecologistes en Acció, la gran densitat del trànsit fa que Barcelona sigui una ciutat especialment afectada per la contaminació.

"Tenim la ciutat més densa de vehicles d'Europa, el doble que Madrid i València, perquè tenim una ciutat compacta. Per tant, ens hem de focalitzar molt en la reducció del vehicle privat."

"En aquestes ciutats el que més ha funcionat és l'aplicació d'una taxa anticontaminació, la fiscalitat ambiental..."


Sobre aquesta qüestió, Xavier Querol subratlla l'exemple de la capital sueca:

"A Estocolm es fan pagar 3,5 euros en hora punta i 1 euro la resta del dia. Des de l'any 2007 han aconseguit reduir un 30% el nombre de cotxes tot i que s'hi ha incrementat la població en 100.000 habitants."


Els experts recomanen que els vehicles amb tres o més ocupants no paguin taxa i que s'inverteixi la recaptació a millorar el transport públic.


Madrid: un milió de cotxes hi entren cada dia
 

La mesura de Madrid Central ha rebaixat la xifra de cotxes, però encara no n'hi ha prou
 

Els experts afirmen que Madrid arrossega un greu problema de fa més de 15 anys 

Madrid incompleix des de fa anys el valor límit anual imposat per la Unió Europea i també el valor horari. L'entrada en vigor de Madrid Central, la mesura estrella de l'anterior ajuntament, ha provocat un descens del 24% del nombre de cotxes que circulen pel centre i del 9% a la resta de la ciutat, segons un estudi de la Universitat Complutense.

Però no n'hi ha prou, segons ens explica el professor Álvaro Fernández, encara que en els últims tres mesos s'hagin registrat els nivells més baixos de la sèrie històrica.

"És massa aviat per dir que això és degut a Madrid Central, però la contaminació s'ha reduït i podria ser per la mesura de Madrid Central, però cal recordar que aquesta és una de les 30 mesures, i que una d'elles és la renovació de la flota d'autobusos"

 

Un milió de vehicles entren diàriament per les vies perifèriques
 

A Madrid, com a Barcelona, la qualitat de l'aire deixa molt a desitjar massa sovint 

Entre les decisions que s'han pres hi ha un protocol d'accés al voltant de l'anella de l'M-30, i s'ha renovat la meitat de la flota de taxis. També s'ha intentat millorar la mobilitat en bicicleta.

El problema és el milió de cotxes que cada dia intenten accedir des de la perifèria a la capital, com indica el professor Álvaro Fernández:

"Madrid és una de les poques capitals europees que té autopistes que arriben fins a pràcticament el cor de la ciutat. Això no és només anacrònic. Significa que has de treure espai al cotxe per donar-ne al transport públic. Venim d'una situació dolenta des de fa més de 15 anys."


La contaminació a Madrid és una assignatura pendent que també haurà d'afrontar el futur consistori si vol evitar successives multes, crides a l'atenció i, per sobre de tot, si vol garantir la salut i el benestar de la població.

 

ARXIVAT A:
SalutContaminacióTrànsitZBE Barcelona
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut