Artesanes mexicanes acusen la marca d'utilitzar elements de disseny de la cultura de Tenango de Doria (Font: AFP)
Artesanes mexicanes acusen la marca d'utilitzar elements de disseny de la cultura de Tenango de Doria (Font: AFP)

Artesanes mexicanes acusen Carolina Herrera d'apropiació cultural

Artesanes del municipi de Tenango de Doria acusen la marca de moda novaiorquesa d'apropiar-se de la iconografia autòctona en els dissenys de la seva última col·lecció

Actualitzat

Carolina Herrera ha presentat la seva nova col·lecció, Resort 2020, envoltada de polèmica. La firma d'origen veneçolà ha utilitzat estampats molt semblants als que es fan servir en diferents localitats mexicanes.

El govern mexicà ha acusat la marca d'apropiar-se de la iconografia autòctona, i ha demanat explicacions per l'ús d'elements de disseny de la cultura de Tenango de Doria, una localitat molt pobra situada a les muntanyes del centre de Mèxic.

Els veïns i veïnes de San Nicolás, un poble del municipi de Tenango de Doria, protesten pel que consideren "un atac" a la seva cultura. Glafira Candaleria, veïna de la zona, s'indigna en parlar de l'última col·lecció de Carolina Herrera, els vestits de la qual s'estan venent per milers de dòlars.

"La gent que ve de fora només es vol fer rica amb la nostra feina, amb el que estem fent. També podrien demanar-nos disculpes."

La ministra de Cultura de Mèxic, Alejandra Frausto, en una carta ha demanat explicacions a la marca per l'ús d'aquests dissenys i els ha preguntat si les comunitats locals rebrien beneficis per les vendes dels productes.

 

 

La marca es defensa davant les acusacions

El director creatiu de l'empresa Carolina Herrera, Wes Gordon, ha utilitzat la figura de diferents ocells i galls rodejats d'arbres i fulles que caracteritzen la tècnica del brodat Tenango en la seva última col·lecció.

Els dissenys, segons Gordon, "rendeixen homenatge a la riquesa de la cultura mexicana" destacant "la meravellosa artesania" del país.

"La presència de Mèxic és indiscutible en aquesta col·lecció, és una cosa que es veu a simple vista. En tot moment vaig voler deixar clar el meu amor per aquest país i per la feina tan increïble que hi fan."

Diferents dissenyadors es pronuncien

Enmig d'aquesta polèmica, diversos dissenyadors de diferents marques reconegudes internacionalment han volgut donar la seva opinió.

Kris van Assche, director artístic de Berluti, explica que quan va estudiar a Anvers va aprendre a inspirar-se en diferents cultures. Van Assche, que va treballar en les col·leccions masculines de la marca Dior durant 11 anys, explica que la línia vermella la marca "ser respectuós o no".

"Cal tenir cura de no atacar tothom. La inspiració surt d'una idea, l'objectiu és reconeixe-la i interpretar-la."

 

 

Un dels talents espanyols en el món de la moda, Alejandro Gómez Palomo, explica, en canvi, que l'apropiació cultural és un concepte que "tots hem d'oblidar".

"Hi ha massa polèmiques, hem de tenir en compte que vivim en un món globalitzat i la cultura pertany a tothom. Més que ofendre'ns, Carolina Herrera ens acosta a la cultura en general i a la de Mèxic en particular."

La dissenyadora britànica Kim Jones, de la marca Dior Homme, insisteix que cal tenir "molta sensibilitat" en aquest aspecte i explica que cal "tractar tothom amb respecte i respectar les peculiaritats de tot arreu". Per a Kim Jones, la pregunta es redueix a dues opcions: "apreciació o apropiació cultural".

A més dels dissenyadors, periodistes com Mariana Limón també s'han pronunciant, i consideren que hi ha hagut "apropiació cultural" en els diferents dissenys de la marca.

 

 

Un problema recurrent

Fa quatre anys, una altra comunitat mexicana indígena va acusar la dissenyadora francesa Isabel Marant d'apropiar-se del disseny de la comunitat Tlahuitoltepec, que té 600 anys d'antiguitat.

Ara, els líders mexicans volen endurir la llei de propietat intel·lectual per protegir els dissenys tradicionals i per castigar "el plagi que pateixen diferents pobles indígenes".

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut