L'autopista AP-7, al peatge de la Jonquera, fa un mes (ACN/Marina López)

Ábalos descarta mesures per compensar les concessionàries d'autopistes

El ministre de Transports nega que el govern espanyol es plantegi ampliar les concessions pel baix trànsit durant el confinament pel coronavirus

RedaccióActualitzat

El ministre de Transports, José Luis Ábalos, ha descartat aquest dilluns mesures per compensar les empreses concessionàries d'autopistes, que han vist com el trànsit per les seves vies s'ha reduït dràsticament pel confinament.

"Pel que fa al peatges de les autopistes, no hem pres cap mesura de tancament, és un problema de circulació. No estem planejant cap mesura compensatòria"

Ábalos responia així al Congrés dels Diputats a preguntes per la informació avançada pel diari Ara, segons la qual empreses com Abertis estarien demanant al govern espanyol allargar les concessions d'algunes vies com ara les que acaben contracte l'any que ve per compensar la caiguda de trànsit.

Consultada per TV3, Abertis assegura que no s'ha dirigit al govern espanyol amb aquesta reclamació, i que, en qualsevol cas, és el sector en conjunt que està mirant de trobar fórmules "pel possible reequilibri de les concessions per l'impacte de la Covid-19".

El govern espanyol ha aprovat, via decret, que les empreses privades que presten un servei públic i s'hagin vist obligades a tancar podran allargar el contracte durant el mateix temps que hagin estat tancades. Abertis en queda fora, com a servei essencial, i ara busca una via per compensar el que ha deixat de guanyar amb la dràstica davallada de la mobilitat a les autopistes. Els decrets no preveuen que tinguin dret a cap indemnització.


Abertis i els terminis de venciment

El gruix de peatges que gestiona Abertis té com a data de venciment el setembre del 2021. L'any que ve acaba la concessió de l'AP-7 Nord, de la Jonquera a Tarragona; l'AP-2, de la barrera del Mediterrani a Saragossa; la C-32 nord, de Montgat a Palafolls, i la C-33, de Barcelona a Granollers. Totes les gestiona Abertis, a través de les concessionàries Acesa i Invicat.

 

 

Un control de Mossos a l'AP-7 al peatge de la Roca del Vallès, el mes passat (Servei Català de Trànsit)

 

El conseller delegat d'Abertis, José Aljaro Navarro, ha explicat en un article al diari ABC quin seria el seu model:

"Implantar un sistema de pagament per ús en tota la xarxa viària d'alta capacitat de país permetria un immens estalvi en els pressupostos públics, que deixarien de dedicar-se a la conservació de la xarxa i que, sumats als majors ingressos fiscals, permetrien obtenir recursos econòmics de diversos milers de milions, que podrien destinar-se a altres actuacions prioritàries."

 

Precedent de la crisi

Amb la crisi anterior, Abertis ja va viure una important davallada del que recaptava als peatges i va reclamar una compensació al Ministeri de Foment. Va obtenir una primera sentència favorable del Tribunal Superior de Justícia de Madrid i, més tard, el Tribunal Suprem va optar per ajornar la decisió final a l'agost del 2021, quan acaba la concessió de l'AP-7. En total, Abertis reclama més de 3.000 milions a Foment.

 

Beneficis i dividends

ACS, de Florentino Pérez, i la italiana Atlantia, de la família Benetton, es repartiran aquest dimarts 437 milions d'euros, com a principals accionistes d'Abertis, des de fa dos anys.

La junta d'accionistes va acordar la setmana passada repartir ara la meitat del dividend i va deixar en l'aire l'altra meitat. Ho decidirà a final d'any, quan la companyia pugui valorar com l'ha afectat la crisi generada per la Covid-19 i el confinament, segons un comunicat:

"Les actuals circumstàncies, l'aguda reducció de l'trànsit observada, i el potencial canvi de les perspectives econòmiques a curt i mitjà termini, suggereixen l'aplicació d'una política financera encara més prudent."

 

La companyia necessita que les agències de ràting no li empitjorin la nota, sobretot arran de la caiguda del 80% del trànsit de les autopistes que té a tot el món, pel confinament decidit pels governs.

L'any passat, Abertis va guanyar 1.100 milions, un 9% més de beneficis, si deixem de banda les plusvàlues que es va apuntar al 2018 per la venda de part de Cellnex. El 2018, la companyia de gestió d'infraestructures va guanyar 1681 milions.

Més enllà del 2021, Abertis encara continuarà gestionant diverses vies de peatge a Catalunya: fins al 2037 els túnels del Cadí i Vallvidrera, i fins al 2039, la C-32 sud entre Castelldefels i el Vendrell.

ARXIVAT A:
PeatgesAutopistesInfraestructuresCoronavirus Estat d'alarma
Anar al contingut