A Barcelona s'hi respira millor per primera vegada en 20 anys gràcies al confinament

La baixa mobilitat a causa de la pandèmia ha reduït la presència de contaminats i ha millorat la qualitat de l'aire

RedaccióActualitzat

Per primer cop en vint anys, cap estació de mesura de la contaminació de Barcelona supera els llindars establerts per la normativa europea ni els màxims recomanats per l'Organització Mundial de la Salut per al diòxid de nitrogen.

Aquesta és una de les dades més destacades de l'Anuari de la contaminació a Barcelona 2020, que s'ha presentat aquest dilluns.

L'anuari respon a un projecte impulsat per la Fundació Ent.

La raó principal de la reducció, segons reconeix l'anuari, és la imposició de restriccions en la mobilitat degudes a la pandèmia de Covid-19.

La contaminació per partícules PM10 també s'ha reduït, si bé en aquest cas a les estacions de trànsit se segueixen registrant nivells superiors als recomanats per l'OMS. En canvi, per primer cop s'assoleixen, a les estacions de fons, nivells inferiors a aquests màxims recomanats.

Mira aquí la informació del Telenotícies sobre la contaminació a Barcelona:
 


Pel que fa al soroll, tot i que hi va haver una gran reducció, els nivells habituals a Barcelona es van recuperar ràpidament. Segons dades del 2017, les últimes publicades, el 57% de la població viu per sobre dels llindars de soroll recomanats per l'OMS.

Què recomanen per reduir la contaminació?

Segons l'informe, la pandèmia i les restriccions que ha provocat han permès deduir que si es vol garantir que totes les estacions es mantinguin amb una mitjana anual per sota dels nivells legals màxims establerts a la UE pel NO2, el trànsit en dies laborables hauria de decréixer un 12% respecte als nivells precrisi.

Això sempre que la flota actual mantingui les seves característiques. Més vehicles elèctrics o la retirada dels més contaminants facilitarien assolir aquest objectiu.

Una altra possibilitat per reduir els nivells de contaminació és augmentar l'ús del transport públic. Però l'anuari constata que la Covid també ha comportat una gran disminució del seu ús: s'ha reduït un 54% respecte als valors previs a la pandèmia.

Es preveu que aquest any encara no es recuperi totalment i que se situï entre el 68 i el 80% dels nivells precrisi.

Això no afecta només la contaminació, sinó que, segons l'anuari, els baixos nivells d'ús han comportat una crisi econòmica que pot posar en risc el sistema de transport en el seu conjunt i les inversions compromeses per a la millora de la xarxa.

ARXIVAT A:
Medi ambientContaminacióMobilitatCoronavirus Covid-19
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut