Una gravació demostra que Spanair va demanar un canvi d'avió abans que es produís l'accident de Barajas

La companyia aèria ha assegurat que no va tenir la intenció de canviar l'avió accidentat a Barajas per un altre aparell en cap moment. Spanair ha aclarit aquest dissabte que només va informar l'aeroport i tots els implicats perquè, en cas que es produís el canvi, hi hagués algun altre aparell disponible. AENA ja ha respost a aquest comunicat que desmenteix la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, que en la seva compareixença d'aquest divendres a la comissió del Congrés va dir que la companyia va pensar en un primer moment substituir l'aparell per un altre. AENA diu que consta una gravació on Spanair demana el canvi d'aparell.
Una gravació demostra que Spanair va demanar un canvi d'avió abans que es produís l'accident de Barajas
Madrid

Una gravació demostra que Spanair va demanar un canvi d'avió abans que es produís l'accident de Barajas

La companyia aèria ha assegurat que no va tenir la intenció de canviar l'avió accidentat a Barajas per un altre aparell en cap moment. Spanair ha aclarit aquest dissabte que només va informar l'aeroport i tots els implicats perquè, en cas que es produís el canvi, hi hagués algun altre aparell disponible. AENA ja ha respost a aquest comunicat que desmenteix la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, que en la seva compareixença d'aquest divendres a la comissió del Congrés va dir que la companyia va pensar en un primer moment substituir l'aparell per un altre. AENA diu que consta una gravació on Spanair demana el canvi d'aparell.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

A través d'un comunicat, Spanair ha negat que tingués la intenció de canviar l'avió sinistrat, com aquest divendres va assegurar la ministra de Foment, Magdalena Álvarez. La companyia ha aclarit que només es va limitar a comprovar que hi hagués un altre aparell de reserva, ja que aquest és el procediment habitual davant de qualsevol incident tècnic, operatiu o meteorològic.

La companyia ha afegit que normalment disposa d'entre 2 i 3 avions de reserva a les seves bases principals per tal de garantir un alt nivell de puntualitat. En el cas del vol JK5022, els tècnics van decidir que no seria necessari canviar l'avió perquè l'avaria era considerada menor i el temps de reparació, no superior a 15 minuts. Finalment, l'aeronau va estar uns 33 minuts a la plataforma. Spanair assegura que això no en justificava la substitució, ja que el canvi hauria suposat un retard de més de 60 minuts.

AENA en té la gravació

AENA ja ha respost al comunicat de la companyia aèria i ha dit que existeix una gravació on Spanair informa el Centre de Gestió Aeroportuària del canvi d'aparell. La gravació, que ha estat filtrada per la Cadena Ser aquest dissabte, recull com el cap d'operacions de Spanair informa d'un "canvi en la matrícula de l'aeronau", i minuts després informa que finalment no es farà. El Centre de Gestió Aeroportuària grava sistemàticament totes les informacions que faciliten les companyies aèries sobre les seves operacions a Barajas.

La titular de Foment va dir aquest divendres que, segons els informes d'AENA, li constava que Spanair va voler substituir l'aparell per un altre després de la primera avaria que va obligar el pilot a tornar a la zona de manteniment.

El Col·legi de Pilots parla de procediment habitual

El Col·legi Oficial de Pilots d'Aviació Comercial ha afirmat que el procediment de canvi de matrícula realitzat per Spanair "s'ajusta" a l'operativa normal de les companyies aèries i és "habitual". A través d'un comunicat, el Copac explica que quan el comandant d'un avió informa d'una avaria l'aerolínia ha d'avançar-se a les circumstàncies "adoptant les mesures necessàries perquè aquesta incidència afecti el menys possible" el trànsit aeri.

El Copac diu que "el procediment de sol·licitud de canvi de matrícula en el pla de vol seguit per Spanair és l'habitual davant la possibilitat de substituir l'aeronau i modificar, per tant, el pla de vol inicialment previst". També recorda que, paral·lelament a l'adopció d'aquestes mesures, els tècnics de manteniment de la pròpia companyia analitzen el tipus d'avaria i, si consideren que es pot solucionar en un temps raonable, es desactiva el procediment anterior.

VÍDEOS RELACIONATS