Tres de cada deu reclamacions de la Catalunya Central es fan a empreses de telecomunicacions i internet

Tres de cada deu reclamacions de la Catalunya Central es fan a empreses de telecomunicacions i internet

Tres de cada deu reclamacions de la Catalunya Central es fan a empreses de telecomunicacions i internet

Pla mig de la directora de l'Agència Catalana de Consum, Montserrat Ribera, i la directora dels Serveis Territorials d'Empresa i Coneixement a la Catalunya Central, Bàrbara Minoves, mostrant alguns de

Pla mig de la directora de l'Agència Catalana de Consum, Montserrat Ribera, i la directora dels Serveis Territorials d'Empresa i Coneixement a la Catalunya Central, Bàrbara Minoves, mostrant alguns dels productes que s'han retirat del mercat pel seu mal e

ACN Manresa.-La directora de l'Agència Catalana de Consum, Montserrat Ribera, ha presentat aquest dimarts el balanç d'actuacions del 2016 en defensa dels drets dels consumidors a la Catalunya Central. A les comarques centrals es van presentar 1.905 reclamacions l'any passat, prop d'un 3% menys que el 2015. Ribera ha destacat que gairebé la meitat de les reclamacions es resolen per la via de la mediació i això, segons ha dit, s'explica perquè cada cop hi ha més empreses adherides a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC). Tot i que aquesta tendència no correspon a la Catalunya Central, on el total d'adhesions a la JACC es redueix en un 19,30%. El 33,4% de les reclamacions es van fer a empreses de telecomunicacions i internet. Endesa, Telefònica, Orange, Gas Natural i Vodafone són les que lideren el rànquing i superen el centenar de reclamacions.

En l'àmbit de resolució de conflictes de consum, s'han resolt 981 casos per la via de la mediació, un 15,94% menys que l'any passat, i s'han acordat 49 laudes a la demarcació, un 56,25% menys que el 2015. En total, a les comarques centrals es van presentar 1.905 reclamacions l'any passat, un 2,81% menys que el 2015. El 33,4% de les reclamacions es van fer a empreses de telecomunicacions i internet. Tanmateix, també són les que tenen un major índex de resolució mitjançant la mediació i el laude, que és una via extrajudicial, ràpida i gratuïta que permet resoldre fàcilment els conflictes que puguin sorgir entre consumidors i empresaris. Per la directora de l'Agència Catalana de Consum, Montserrat Ribera, el fet que es redueixin el nombre de reclamacions correspon al fet que, cada cop, hi ha més empreses adherides a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC). Tanmateix, aquesta tendència no correspon a la Catalunya Central, on el total d'adhesions a la JACC s'ha reduït un 19,30%. Així, aquest 2016 hi ha un total de 347 establiments adherits, mentre que l'any passat n'hi havia 430. A nivell de Catalunya, l'actuació de l'ACC per incorporar al màxim d'empreses en la junta arbitral aquest 2016 ha suposat que hagi aconseguit sumar un 2% més d'adhesions, situant el nombre final d'empreses o establiments adherits en 8.031 unitats.Pel que fa a les denúncies, durant el 2016 es van interposar 97 a la Catalunya Central, un 76,36% més que en el 2015 (55). D'aquestes, 343 van ser interposades al Consell Comarcal del Bages; 235 al de l'Anoia; 235 al d'Osona; 110 al del Solsonès; i 58 al del Berguedà. La presentació ha comptat també amb la presència de la directora dels serveis territorials d'Empresa i Coneixement a la demarcació, Bàrbara Minoves, i del subdirector general d'Atenció a Consumidor, Josep Maria Recasens.Estafes a la gent gran Arran de la desarticulació de dos grups organitzats acusats d'estafar 340 avis fent-se passar per revisors de gas, Ribera ha volgut llançar un missatge d'alerta i ha demanat a la gent gran que no doni peu a visites que no siguin contrastades. "Desconfiem de qualsevol visita a domicili que no hagi estat prèviament avisada", ha subratllat. En aquest sentit, Ribera ha volgut recordar que, pel que fa a les revisions de gas ciutat, són les companyies les que s'han de posar en contacte amb els clients. "Aquestes revisions no s'han de pagar mai, la nostra companyia no ens cobra mai en efectiu", ha explicat. Pel que fa a les revisions de gas butà, Ribera ha recordat que cal fer-les cada cinc anys, i és el client el qui s'ha de posar en contacte amb l'empresa revisora de la seva confiança i pactar una data per a la visita. La inspecció de l'ACC va retirar en el 2016 un total de 16.547 articles, entre ells la majoria eren material elèctric no homologable a la UE, joguines, electrodomèstics i equips de protecció individual. L'origen de la majoria d'aquests productes eren de fàbriques de instal·lades a països asiàtics, en el 58,94% dels casos.