El transport públic de Brussel·les és gratuït els dies de pics de pol·lució. (Foto: ACN)
El transport públic de Brussel·les és gratuït els dies de pics de pol·lució. (Foto: ACN)
Brussel·les/ACN

Treballar des de casa per no contaminar amb el transport

Treballar des de casa per no contaminar amb el transport és una de les mesures que la regió de Brussel·les proposa per als dies d'hivern en què hi ha un pic de pol·lució, és a dir, una acumulació de contaminació provinent del transport tan alta que posa en perill la salut. Quan les dades indiquen que s'arribarà a un pic de pol·lució, les autoritats informen amb anuncis als diaris i missatges al mòbil que, durant 24 hores, entraran en vigor mesures d'urgència com la gratuïtat del transport públic per reduir la contaminació. "També proposem als ciutadans que canviïn el cotxe per la bici i, que si condueixen, redueixin la velocitat", explica Alice Gérard, encarregada del programa Pic de Pol·lució.

Actualitzat
Cada hivern, les baixes temperatures i la manca de vent fan que hi hagi una mala dispersió dels gasos contaminants provinents del trànsit, la calefacció i l'activitat industrial, que s'acumulen a l'aire de la capital belga. Tant és així que entre novembre i març Brussel·les viu anualment un parell de pics de pol·lució. "Quan hi ha un pic, la qualitat de l'aire està fortament degradada i pot provocar problemes de salut de naturalesa cardíaca i respiratòria, sobretot a la població més fràgil", explica Olivier Brasseur, encarregat d'analitzar la qualitat de l'aire belga.

De fet, les autoritats no permeten que s'arribi a una situació excessivament degradada, sinó que, quan es preveuen dues jornades consecutives d'alta concentració de gasos contaminants, es posen en marxa les mesures d'urgència del pla Pic de Pol·lució, que compta amb tres nivells d'alerta.

"Està demostrat que, quan es redueix la circulació, la concentració de contaminants a l'aire disminueix fortament", defensen les autoritats, que 24 hores abans que s'engegui el pla d'urgència alerten del pic de pol·lució a través d'anuncis a la premsa, la ràdio i la televisió, i missatges al mòbil i al correu electrònic.

La campanya distingeix tres llindars d'intervenció, que varien en funció del grau de concentració dels contaminants a l'aire brussel·lès. "Al llindar més baix, aconsellem limitar la velocitat a 50 km/h a la capital, i a les carreteres i la ronda, a 90 km/h. Al segon nivell, posem en marxa un sistema de matrícules alternades, és a dir, que si el pic cau en un dia parell només poden circular els cotxes que tenen una matrícula que acaba amb parell, i el mateix per als imparells. A més, es prohibeix la circulació dels camions en hora punta, es demana al sector terciari que limiti la calefacció i tots els serveis públics de la ciutat són gratuïts. Al tercer nivell, molt més excepcional, s'impedeix la circulació", explica Gérard.

Un pla per a les empreses

La campanya també compta amb un pla especial per sensibilitzar les empreses amb els problemes de contaminació de la ciutat. "Animem les empreses que defineixin mesures d'urgència en cas de pic de pol·lució", diu Gérard. Entre les mesures proposades, la campanya anima les empreses a fomentar el treball a domicili per evitar els desplaçaments, ajornar una reunió a una altra data i privilegiar sistemes de transport alternatius, com la bicicleta o els cotxes compartits.

"La campanya té dos objectius: d'una banda, sensibilitzar la població pel que fa als problemes de pol·lució i, de l'altra, disminuir la contaminació els dies de pic", explica Brasseur, que confirma que les mesures que es duen a terme funcionen. "La campanya no soluciona el problema però sí que aconsegueix disminuir les partícules contaminants que s'emeten", afirma. En concret, està comprovat que, a Brussel·les, quan es disminueix la velocitat dels 120 km/h als 90 km/h i quan es posa en marxa el sistema de matrícules alternades, s'emet entre un 20% i un 25% menys de pol·lució.

Excés de vehicles dièsel

La contaminació és un problema especialment greu a Bèlgica perquè compta amb un parc automobilístic format, principalment, per vehicles dièsel, que contaminen molt més que els cotxes de gasolina. En concret, el 60% dels vehicles belgues funcionen amb dièsel, "una tendència que s'amplificarà encara més, perquè per cada quatre vehicles dièsel que es venen, només se'n ven un de gasolina", explica Brasseur.

Els motors dièsel comporten un problema per a la qualitat de l'aire, perquè emeten més partícules contaminants. "Si un motor no té filtre, un vehicle dièsel emet 100 vegades més de partícules fines que un motor de gasolina i entre 3 i 20 vegades més de diòxid de nitrogen", diu Brasseur, que considera que Bèlgica ha d'equilibrar el parc automobilístic per disminuir la proporció de motors dièsel.
Anar al contingut