Un membre d'un piquet de vaga davant d'un establiment de Tesla el 27 d'octubre a Estocolm, a Suècia (Reuters)

Rebel·lió sindical contra Tesla als països nòrdics pel conveni dels treballadors

Els estibadors de Suècia, Dinamarca, Noruega i Finlàndia es neguen a descarregar cotxes, i els carters, a entregar les matrícules dels vehicles nous

RedaccióActualitzat

El propietari de Tesla, Elon Musk, està tenint molts problemes en un dels seus principals mercats, els països nòrdics, on s'enfronta a una revolta sindical que està creixent per moments.

El conflicte va esclatar a finals d'octubre a Suècia, quan els 130 treballadors de les botigues i els tallers de Tesla del país van començar una vaga per reclamar un conveni col·lectiu.

La vaga, convocada pel sindicat IF Metall, un dels més potents del país, buscava forçar Musk a negociar, que és famós per ignorar les legislacions laborals dels països on fa negocis.


S'hi afegeixen els estibadors

A la vaga s'hi van afegir els estibadors dels ports suecs, que van anunciar que no descarregarien els cotxes Tesla que arribessin si no es negociava el conveni.

Davant la possibilitat que l'empresa fes arribar els cotxes a ports d'altres països nòrdics i els entrés a Suècia per carretera, després s'hi han afegit els estibadors d'aquests països.

Aquest dimarts van ser els de Dinamarca: el sindicat 3F, un dels principals del país, va fixar el 20 de desembre com a data límit perquè Tesla "s'assegui a negociar" amb els seus treballadors:

"IF Metall i els treballadors suecs estan fent una lluita molt important, i quan ens demanen suport, els hi donem."

Botiga de Tesla a Porsgrunn, a Noruega, en una imatge d'arxiu (Reuters)

També els de Noruega i Finlàndia

Aquest dimecres va ser el torn de NoruegaJorn Eggum, de la Confederació de Sindicats, va anunciar el "suport total en el conflicte contra Tesla":

"Lluiten, en nom de tots els treballadors, contra una empresa enemiga dels sindicats. Tesla ha d'acceptar immediatament les exigències d'IF Metall."

Eggum ha insistit que "Tesla no podrà transportar Tesla suecs a través de Noruega", i ha fixat també el 20 de desembre com a inici del bloqueig a l'empresa.

I aquest dijous s'hi ha afegit Finlàndia. Ismo Kokkko, president del sindicat AKT ha dit que "els convenis col·lectius i el suport mutu dels sindicats són elements essencials del model de mercat laboral nòrdic".

"Tesla i Elon Musk tenen una política antisindical internacional en tots els centres de treball, i s'ha negat a signar convenis col·lectius amb els treballadors també a Suècia."

El propietari de Tesla, Elon Musk, al maig a Pequín, a la Xina (Reuters)

Els carters es neguen a entregar les matrícules

A més dels estibadors, els carters de l'empresa PostNord, fundada pels governs suec i danès, també es van negar fa quinze dies a repartir les matrícules dels Tesla nous, tasca de la qual són responsables.

Musk va reaccionar a aquesta decisió solidària amb els seus treballadors afirmant "Això és una bogeria", en resposta a un tuitaire que ho explicava a la xarxa social de la qual és propietari, Twitter/X:

Un tribunal dona la raó als carters

Tesla va denunciar PostNord al sistema judicial suec perquè l'obliguessin a distribuir les matrícules dels seus cotxes, però aquest mateix dijous un jutjat de Solna s'hi ha negat:

"El tribunal de districte ha decidit que PostNord no ha de ser forçada a fer lliuraments a Tesla abans que es tanqui el cas."

Els països escandinaus tenen poca població i Tesla no hi té cap fàbrica, però són un dels seus principals mercats: Noruega, per exemple, és el quart país on ven més cotxes, i el model Y ha estat el cotxe més venut a Suècia aquest any.

S'haurà de veure com evoluciona aquest conflicte, i si Elon Musk acaba baixant del burro i s'adapta a la legislació laboral dels països escandinaus per no perdre un considerable volum de vendes.

 

ARXIVAT A:
Drets laboralsNoruegaFinlàndiaSuècia
Anar al contingut