Tarifa

L'estret de Gibraltar: migració, picaresca i narcotràfic

F.Llambrich / G.PrietoActualitzat

L'ull és bo i, de tentacles, sempre n'hi faltarien. La Guàrdia Civil controla l'estret de Gibraltar des del SIVE -és l'ull-, un sistema de vigilància que li permet veure fins a les costes africanes.

Es va crear el 2002 per detectar l'arribada de migrants amb pateres, però actualment li serveix més per detectar les narcollanxes, les embarcacions semirígides de gran potència que trafiquen amb haixix des d'Àfrica fins a Espanya.
 

 

El sistema discrimina les embarcacions segons el rumb i la velocitat: les que naveguen ràpid de sud a nord, les tradueix en punts rojos al mapa. En diuen "embarcacions enemigues".

A diferència d'anys enrere, ara, les narcollanxes no acostumen a fer el trajecte de 14 quilòmetres de l'Estret d'una tirada. Es queden a la deriva a alta mar, a unes 20-30 milles de les costes espanyoles, i esperen el moment idoni per arribar a les platges -principalment- d'Algesires i La Línea de la Concepción.

Quan el SIVE detecta una narcollanxa, avisa l'helicòpter i el Servei Marítim de la Guàrdia Civil. Són els que patrullen per mar; els tentacles. Però la costa fa més de 120 quilòmetres i desembarquen l'haixix a diferents punts, no donen a l'abast.

"¿Qué nos encontramos?", pregunta retòricament en Claudio, un dels tripulants. "Pues que, con la narcolancha, van de apoyo una o dos embarcaciones más, de iguales características, que van a evitar que nosotros los interceptemos, a hacernos lo que sea por tal de salvar la mercancía o darse a la huida." Ara es resisteixen més que abans a tirar l'haixix al mar: "És un desprestigi per a ells, sobretot per al pilot. Quan la tiren? A l'últim moment, quan ja s'adonen que no tindran escapatòria."

Salpem del port d'Algesires a mitja tarda. Motor a fons, la Guàrdia Civil ha de donar suport a Salvament Marítim perquè hi ha tres pneumàtiques amb migrants. Els primers que arriben fan el rescat. Naveguem camí de Tarifa. "Si a Tarifa tenim el personal ocupat amb la recerca d'immigrants, normalment, la droga ens passarà per La Línea", explica el subtinent Manuel Fuentes, cap del SIVE de la Guàrdia Civil a Algesires.

Els narcotraficants tenen ulls a tot arreu; són els "punts", vigilants a qui paguen entre 500 i 1.500 euros perquè els donin informació de tot el que passa per la zona i, especialment, d'on són els policies i què fan.

Just a tocar de les pneumàtiques amb els migrants, hi ha una embarcació menuda; un dels guàrdies civils els pregunta què fan. Donen a entendre que són pescadors, però els agents no s'ho creuen. Sospiten que pretenien agafar les pneumàtiques i els motors que s'han quedat a mar quan Salvament Marítim ha rescatat els migrants.
 

 

Al mercat negre, podrien treure'n, de cada llanxa amb motor, uns 6.000 euros. La zona té delicte, té picaresca, té cadena de favors. Els pescadors, que per als policies no són pescadors perquè algú els ha facilitat unes coordenades ben precises... Han fet salat, perquè les pneumàtiques se les emporta la Guàrdia Civil, que les deixarà al port de Tarifa.

El suport per al rescat els suposa gairebé tres hores. Tres hores que han deixat de patrullar. Tot i que, si els haguessin avisat de la presència d'una narcollanxa, haurien tallat els caps, les pneumàtiques s'haurien quedat a mar i hauria començat la persecució.

Si des del SIVE o des de l'helicòpter es detecta una narcollanxa quan encara és a unes deu milles de la costa, és més fàcil que puguin preparar l'operatiu. Les persecucions al mar són molt difícils; els narcos acostumen a anar molt més ben equipats de motor.
 

 

Tot i que el Servei Marítim de la Guàrdia Civil fa servir una de les narcollanxes decomissades. I, un cop toquen terra, a la platja, en tres minuts desembarquen la droga, la carreguen en totterrenys robats i marxen. "Abans, portaven 600, 700 quilos d'haixix; ara, 2.500, 3.000...", explica en Claudio, que ja fa anys que navega per l'Estret. El coneixen bé a La Línea, per les operacions policials en què ha participat.

Naveguem per davant d'una zona pròxima a la costa; l'edifici blanc amb portes grises és o ha estat una "guarderia", un edifici on guarden la droga, els cotxes robats i les llanxes. La costa té molts amagatalls, també per les plataformes i construccions pròximes al port d'Algesires, per les embarcacions que hi ha fondejades.

  

I la Guàrdia Civil sap, com els altres cossos policials, que entra més haixix del que poden decomissar. La proporció? Ningú s'atreveix a donar una xifra precisa.

ARXIVAT A:
PolicialNarcotràfic
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut