Les claus de l'èxit d'Amancio Ortega, al "Sense ficció"

Actualitzat

Amancio Ortega, fundador d'Inditex, va desbancar Bill Gates del número 1 de la llista Forbes dels homes més rics del món el setembre del 2016. "Sense ficció" emet aquest dimarts un documental que analitza la trajectòria d'aquest home de 80 anys i d'origen humil que, gràcies a la seva idea revolucionària de democratitzar la moda, va passar de no tenir res a convertir-se en l'home més ric del món. I estudia Zara, la joia de la corona del grup tèxtil, que també té una part fosca.

Una part que ha anat sortint a la llum periòdicament els últims anys: per exemple, el 2005 l'esfondrament de la fàbrica Spectrum, un proveïdor de Zara a Bangla Desh, va causar 64 morts. Els empleats treballaven 7 dies a la setmana per 10 euros al mes. El 2011 es va tornar a parlar de Zara en termes negatius, perquè al Brasil alguns dels seus proveïdors tenien treballadors en condicions gairebé d'esclavatge. Són només alguns dels casos en què s'ha evidenciat aquesta part fosca.

 

El fill del ferroviari que ha arribat a ser l'home més ric del món

La llista Forbes va estimar que la fortuna d'Amancio Ortega era de 78.600 milions de dòlars (69.860 milions d'euros) el setembre del 2016. La primera vegada que havia ocupat la primera posició de la llista Forbes havia estat un any abans, l'octubre del 2015. Com ha aconseguit Amancio Ortega arribar a ser l'home més ric del món?

Els seus orígens són humils. Els seus pares es van instal·lar a la Corunya als anys 50. Fill de ferroviari, era el petit de quatre germans. A principis dels anys 60 deixa els estudis i aprèn l'ofici de confecció a La Maja, la botiga elegant de la Corunya. D'allà, va copiar el model d'una bata, d'un preu inaccessible per a la majoria de les dones gallegues, i la va vendre porta per porta més barata. Després de l'èxit de la iniciativa obre el primer taller, contracta personal i munta la primera fàbrica.

El 1975 obre la seva primera botiga en ple centre de la Corunya. Li va posar el nom de Zara, en al·lusió a Zadar, el port de Croàcia, on havia anat de viatge de nuvis. La botiga encara existeix. Quaranta anys després, Zara, vaixell insígnia d'Inditex, s'ha convertit en un negoci d'àmbit mundial amb 2.000 punts de venda a tots els continents. Però els mètodes no han canviat. Alguns especialistes en moda afirmen que Zara copia grans marques de luxe i creacions d'altres, però la marca no s'ha pronunciat mai sobre aquestes acusacions de plagi.

L'autenticitat dels dissenys, les condicions de treball de les persones que confeccionen les peces i el compromís amb el medi ambient són altres aspectes que el documental investiga d'aquest gegant del tèxtil.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut