La inversió del Tesla xinès a Catalunya es refreda

Thunder Power s'havia compromès a invertir 280 milions per fabricar cotxes elèctrics però, segons ha pogut saber TV3, ara s'estaria plantejant fer aquest projecte a Bèlgica

Iván GutiérrezActualitzat

L'arribada a Catalunya de l'automobilística xinesa de cotxes elèctrics Thunder Power es complica. La marca que vol ser la principal rival de la nord americana Tesla va signar fa un any un acord amb la Generalitat per invertir 280 milions d'euros fins al 2020 i així crear uns 1.200 llocs de treball. Aquesta inversió consistia a construir un centre de recerca i desenvolupament i, posteriorment, una fàbrica de cotxes elèctrics.  

Però ara, segons ha pogut saber TV3 de fonts molt properes a l'operació, el projecte estaria congelat. I, de fet, Thunder Power s'estaria plantejant fer aquestes dues inversions a Bèlgica. En concret, ho faria a la regió valona de Gosselies, on es troba l'antiga fàbrica de Caterpillar, que va tancar el desembre. Així ho confirmen alguns mitjans belgues i xinesos, que fins i tot asseguren que la regió de Valònia invertirà a través del seu fons (Sogepa) 150 milions de dòlars en l'empresa. És fruit d'una missió comercial belga fins a una de les fàbriques de la marca xinesa, però que en cap cas no es dona com un acord tancat.

En referència a la situació de la inversió aquí, fonts de la Generalitat confirmen que no s'estan complint els terminis que va anunciar l'empresa en el moment de fer pública la inversió, i que el seguiment del projecte depèn de la planificació pròpia de l'empresa. Thunder Power, per la seva banda, explica a TV3 que per ara no tenen novetats sobre el projecte català i al·ludeixen a un canvi d'interlocutor al Departament d'Empresa, en referència als canvis a la conselleria a mitjan any passat.

 

 

Però les raons de per què s'ha refredat l'operació són diverses. Fonts que van pilotar l'operació asseguren que d'entrada ja va haver-hi desacords pels terrenys on havia d'anar el centre, específicament entre un soci públic (Incasòl) i un de privat. La localització estava prevista a Castellolí, a l'Anoia, i, de fet, els alcaldes d'aquest municipi i d'Igualada ja es van reunir al darrer saló de l'automòbil de Frankfurt.

En definitiva, els desacords inicials pels terrenys, la presumpta falta d'interès final de Thunder Power i l'ofensiva belga podrien fer que produir cotxes xinesos a Catalunya sigui, com amb els casos passats de Chery i Brilliance, un projecte fallit. I és que, tot i que el projecte no està mort, i la inversió a Bèlgica tanpoc no està tancada, fonts molt properes a la negociació veuen difícil redreçar-la. En tot cas, podria ser compatible tenir un centre d'R+D a Bèlgica i Catalunya (a Milà ja en tenen un), però el que difícilment es farà per partida doble és una fàbrica.

Què vol Thunder Power a Europa?

La inversió de Thunder Power a Catalunya tenia previstes dues fases. La primera, una inversió de 80 milions d'euros en un centre de recerca i desenvolupament per a la seva tecnologia de cotxes elèctrics, que crearia uns 200 llocs de treball. A la segona fase, la previsió era construir una planta de producció de cotxes elèctrics, amb una inversió de 200 milions d'euros i que donaria feina a uns mil treballadors.

Què tenia previst fer Thunder Power a Catalunya? El centre d'R+D volia desenvolupar tota l'enginyeria del producte en àmbits com el disseny aerodinàmic dels cotxes, els sistemes de transmissió, la gestió de bateries i tota la tecnologia relacionada amb el cotxe connectat i autònom. La segona etapa era fer una fàbrica per produir cotxes elèctrics aquí, que podria haver tingut més de 1.000 treballadors.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut