Imatge d'arxiu d'una escola. (Foto: ACN)
Imatge d'arxiu d'una escola. (Foto: ACN)
Barcelona

La Generalitat prepara de cara al 2013 un protocol per detectar alumnes amb altes capacitats

Escoles i instituts rebran a principis del 2013 el primer protocol de detecció d'alumnes amb altes capacitats que el Departament d'Ensenyament ha fet per a mestres i professors. Es vol multiplicar per cinc la captació de talent.

Actualitzat
El govern català vol trobar el talent a les aules. El Departament d'Ensenyament prepara un protocol de detecció d'alumnes amb altes capacitats. Escoles i instituts el rebran a principis del 2013.

L'objectiu és que mestres i professors aprenguin a reconèixer els alumens amb superdotació o talents especials. Actualment, a Catalunya només es detecta un 0,06% d'alumnes amb altes capacitats intel·lectuals. Amb el protocol es vol arribar, com a mínim, fins a un 2 o un 3%.

Alba Espot, directora general d'Educació Infantil i Primària, ha avançat a Catalunya Ràdio com pensen aconseguir-ho. La idea és donar als mestres definicions i pautes d'observació per distingir a les aules alumnes amb superdotació. Amb aquesta informació, els professionals podran recomenar els alumnes als equips psicopedagògics.

Ensenyament admet que part del problema és la falta de formació dels docents per treballar amb aquests alumnes i el fet que fins ara no han tingut cap guia que els orienti. La pedagoga Milagros Valera, especialitzada en altes capacitats, reconeix que "normalment ens passen per alt". Argumenta que, sense pautes, es fa difícil identificar-los i no confondre'ls amb alumnes amb dèficit d'atenció o problemes de conducta.

Per això, el nou protocol enumera els aspectes que els docents poden observar a l'aula des dels 0 fins als 14 anys, i conté graelles de valoració que permeten detectar si un alumne té altes capacitats o intel·ligència múltiple.

Àngel Guirado, director de l'Observatori de les Altes Capacitats i el Talent, adverteix que, si no hi ha detecció precoç, la situació d'aquests alumnes es complica. Guirado considera que el moment òptim és a primària perquè així es pot fer una adaptació curricular adequada a les capacitat dels petits.

Escoles i instituts ja tenen un protocol similar per detectar casos de dislèxia i trastorns d'atenció i hiperactivitat.

Anar al contingut