Obre un dels túnels de les Glòries a Barcelona després d'anys de retards i sobrecostos

És un tram soterrat de gairebé 1 quilòmetre de recorregut que hauria de permetre agilitzar les sortides en cotxe de la ciutat en direcció al Maresme i Badalona

RedaccióActualitzat

S'ha acabat veure les obres de les Glòries, si més no per als vehicles que van en sentit Besòs. Des d'aquest dissabte, els conductors ja han de passar pel túnel. Després d'uns últims retocs la nit de divendres, aquest matí l'han obert completament al trànsit. La infraestructura haurà de facilitar l'entrada i sortida de Barcelona.

Després de set anys d'obres, s'ha obert la primera boca, la que facilitarà la sortida de la ciutat.

Es preveu que els primers dies d'obertura el trànsit sigui més intens, sobretot en hora punta. Manuel Valdés, gerent de Mobilitat i Infraestructures de l'Ajuntament de Barcelona, afirma que és un fet habitual quan hi ha canvis en la mobilitat.

La boca en sentit Llobregat, la d'entrada, està previst que pugui transitar-se a principis del 2022.

Dos treballadors surten del túnel després de fer els últims retocs
Dos treballadors surten del túnel després de fer els últims retocs(Europa Press/David Zorrakino)


Una infraestructura tècnicament complexa

El túnel té un carril específic per al transport públic, Valdés destaca que la "complexitat" de l'obra ha estat "molt alta", ja que la infraestructura passa per sota de diverses línies ferroviàries i s'ha hagut de treballar amb les línies en funcionament.

La infraestructura ha estat de les més complexes que s'han fet a Barcelona, consta de dos carrils per sentit i un tercer per al transport públic. La velocitat màxima a què està permès conduir dins del túnel és de 50 km/h, a més, estarà controlada per un radar de tram.

L'entrada en funcionament del túnel comporta canvis en la circulació actual. L'accés només es podrà fer des de la Gran Via de les Corts Catalanes, a l'altura del carrer de Padilla.

El túnel donarà servei a tots els vehicles que vagin en direcció Badalona/Mataró (C-31) i als que hagin d'agafar la sortida del carrer Bilbao.

 

Els vehicles que accedien a la C-31 des del carrer Llacuna ja no ho podran fer des d'aquest punt i hauran d'anar a buscar el tronc central de la Gran Via des de la incorporació del carrer Selva de Mar, passant pel carrer Perú.


Quatre anys de retards i sobrecostos

La plaça de les Glòries ha anat canviant al llarg dels anys. Per als Jocs Olímpics, el 1992, es van fer dues anelles viàries, una a nivell de carrer i una d'aixecada. Amb els anys, a dins s'hi va fer un parc i un aparcament de cotxes.

Deu anys més tard, el 2003, es decideix que el tancament del parc -el tambor- i l'anella superior han de desaparèixer. El tambor desapareix, però no l'anella viària.

Davant la lentitud de l'Ajuntament, els veïns pressionen i finalment aconsegueixen que se signi, l'any 2007, el Compromís de Glòries. El document preveia actuacions en equipaments, habitatges, espais verds i, també, en mobilitat, per fomentar el transport públic i reduir el pas de vehicles.

També introduïa la novetat que els cotxes passessin soterrats i que la superfície fos espai per als veïns. Això sí, no marcava terminis.

Fins 7 anys més tard, el 2014, no es comença a desmuntar l'anella superior. I l'abril de 2015, a finals del mandat de Xavier Trias, comencen les obres de l'esperat túnel. Es preveu acabar-lo l'estiu de 2017, però acabarà acumulant quatre anys de retard.

La complexitat de l'obra i incompliments en la contracta van encarir l'obra. Un sobrecost no justificat va fer que el 2017, ja amb Ada Colau com a alcaldessa, l'Ajuntament rescindís el contracte amb les constructores pels retards i sobrecostos i que es fes una nova licitació. Això va endarrerir els treballs.

També hi va haver unes filtracions d'aigua que van obligar a reforçar les mesures de seguretat.  A més, les obres de Glòries apareixen en la investigació judicial del 3% de corrupció política.

 Els dos mesos d'aturada de les obres públiques per l'estat d'alarma per la pandèmia el 2020 es van afegir el retard acumulat.

Mentrestant, s'anava configurant el parc deles Glòries, que els veïns ja poden fer servir. A principis d'aquest any, es completa el calat del túnel, però fins aquest dissabte, els vehicles no han pogut circular-hi en sentit Besòs.

Per travessar-lo d'entrada a Barcelona, caldrà esperar a principis de l'any que ve. Quan això passi, l'Ajuntament calcula que deixaran de circular per la superfície uns 80.000 vehicles al dia.

 

ARXIVAT A:
Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut