El govern valencià vol impulsar un model únic plurilingüe en l'ensenyament pel curs vinent

Alejandro Font de Mora, conseller d'Educació valencià, proposa un model únic d'ensenyament plurilingüe en què s'impartirien un mínim d'un 33% de les assignatures en les dues llengües oficials (el valencià i el castellà) i s'incorporaria la docència, fins a un màxim d'un 33% de les matèries, en anglès. Amb aquest model s'eliminen les línies en valencià a l'ensenyament i aposta per una sola línia lingüística que garanteix una proporció igual d'assignatures impartides en valencià, castellà i anglès.
El govern valencià vol impulsar un model únic plurilingüe en l'ensenyament pel curs vinent
València

El govern valencià vol impulsar un model únic plurilingüe en l'ensenyament pel curs vinent

Alejandro Font de Mora, conseller d'Educació valencià, proposa un model únic d'ensenyament plurilingüe en què s'impartirien un mínim d'un 33% de les assignatures en les dues llengües oficials (el valencià i el castellà) i s'incorporaria la docència, fins a un màxim d'un 33% de les matèries, en anglès. Amb aquest model s'eliminen les línies en valencià a l'ensenyament i aposta per una sola línia lingüística que garanteix una proporció igual d'assignatures impartides en valencià, castellà i anglès.
El conseller valencià d'Educació, Alejandro Font de Mora, durant les Jornades sobre el Plurilingüisme al País Valencià (Foto: ACN)

El conseller valencià d'Educació, Alejandro Font de Mora, durant les Jornades sobre el Plurilingüisme al País Valencià (Foto: ACN)

El conseller d'Educació valencià, Alejandro Font de Mora, ha anunciat, durant les Jornades sobre el Plurilingüisme al País Valencià, un nou model lingüístic per l'ensenyament. La proposta es basa a implantar un model plurilingüe únic en què s'impartiria un 33%, com a mínim, d'assignatures en valencià i en castellà (les dues llengües oficials) i, a més, incorporaria l'anglès com a llengua estrangera, que s'impartiria en un màxim d'un 33% de les assignatures.

Aquest model eliminaria les línies de l'ensenyament en valencià i igualaria en proporció les dues llengües oficials, amb la qual cosa s'impartirien de manera homogènia per tot el territori. Actualment, el model lingüístic en l'ensenyament consta de diverses vies que conviuen segons els diferents nivells escolars i segons les comarques.

Hi ha tres programes diferents: els programes d'ensenyament en valencià (PEV), que s'imparteixen en zones sobretot de valencianoparlants on predomina el valencià i s'introdueix el castellà a nivell oral; els programes d'immersió lingüística (PIL), que es produeixen en entorns on el valencià no és la llengua majoritària i, finalment, els programes d'incorporació progressiva (PIP), que tenen com a base el castellà i s'introdueix el valencià a nivell oral.

El conseller preveu aplicar el model el curs 2012-2013, tenint com a referència el model gallec, amb el qual que comparteix les mateixes característiques. Per Alejandro Font de Mora, aquest nou model únic suposa la presència del valencià de forma homogènia al territori i garanteix la màxima "seguretat per inserir el valencià en el sistema educatiu".

Per la seva banda, l'Escola Valenciana i, concretament, el seu president, Vicent Moreno, considera que aquest nou model és "una agressió al futur del valencià". Per l'entitat és un "atac al plurilingüisme" i a l'estabilitat de l'ensenyament, que ja aporta bons resultats amb el model dels diferents programes. Critica que la decisió va en contra de l'opinió exposada pels experts, la Unitat per l'Educació Multilingüe de la Universitat d'Alacant, que aposta per un sistema oposat a l'únic.

Per aprovar l'esborrany de decret, s'ha de presentar davant del Consell Educatiu Valencià i del Consell Jurídic Consultiu, però es preveu que es podria començar a aplicar el curs 2012-2013.