L'exdirectiu d'Adif, en l'arribada al jutjat aquest dimarts (EFE/Lavandeira jr.)

Indignació de les víctimes del tren Alvia perquè Fiscalia exculpa ara l'exdirectiu d'Adif

L'escrit provisional afirmava que "el tràgic accident no hauria succeït" si Andrés Cortabitarte hagués actuat diferent, mentre que ara diu que "no va infringir el deure que ostentava"

Redacció/Europa PressActualitzat

El fiscal Mario Piñeiro ha retirat l'acusació contra l'exdirector de seguretat d'Adif Andrés Cortabitarte en el judici per l'accident del tren Alvia en què van morir 80 persones i 145 van resultar ferides.

L'accident va ser el juliol del 2013 a Angrois, a Galícia, però el judici no va començar fins al mes d'octubre passat.

En les conclusions provisionals, el representant del ministeri públic demanava quatre anys de presó tant per a l'exdirector de seguretat com per al maquinista, Francisco Garzón, per 80 homicidis i 145 delictes de lesions per imprudència professional greu.

En el cas de Cortabitarte, per l'anàlisi de riscos que havia de fer Adif, i en el cas de Garzón, per la seva responsabilitat en la conducció.

Ara, però, a l'inici de la fase final del judici i poc abans que es compleixin 10 anys de la tragèdia, el fiscal ha plantejat aquest dimarts a la titular del jutjat una modificació en les seves conclusions.


"S'ha tret la careta"

El canvi és clau en el rumb de la causa i ha generat indignació entre les víctimes, que "no entenen res".

En declaracions als mitjans de comunicació després de la sessió del judici, l'advocat de les víctimes, Manuel Alonso Ferrezuelo, ha explicat que el fiscal "s'ha tret la careta" i "ara sí que s'està a l'escenari real del judici", "no tota aquesta pantomima que ens ha fet el ministeri fiscal durant aquests mesos", ha criticat.

Ferrezuelo ha subratllat que la prova ha estat "molt contundent", i ha mostrat la seva sorpresa pel canvi de criteri. "A diferència del ministeri fiscal, entenc que els jutges són independents i confio plenament en aquesta llibertat de Sa Senyoria", ha afegit, a més de preguntar-se si és que el fiscal "ha vist un altre judici".

Els manifestants van increpar l'excap de seguretat d'Adif el primer dia de judici (EFE/Xoán Rey)

L'advocat ha advertit que "no és normal que un fiscal retiri una acusació a sala" i ha explicat que, per fer-ho, ho ha de consultar amb els seus superiors. O això, "o directament li han dit que l'havia de retirar", ha assenyalat.

També ha ressaltat que es tracta d'"un judici en què hi ha el fiscal", el cap del qual és "nomenat pel govern", i s'acusa "un organisme que pertany a l'Estat i a qui està defensant l'Advocacia de l'Estat".

L'advocat ha arribat a assegurar que el fiscal "potser ha de seguir una línia". "Potser cal plegar veles i alinear-se amb l'altra part que està davant [Adif], perquè al final són tots cosins", ha conclòs.

En la declaració al judici, Cortabitarte es va espolsar la responsabilitat pel descarrilament i en va carregar la culpa al maquinista per no reduir la velocitat i estar despistat parlant per telèfon.


De "l'accident no hauria succeït" a "no va infringir el seu deure"

La Fiscalia ha modificat completament les conclusions sobre la responsabilitat de Cortabitarte en la tragèdia.

L'informe provisional advertia que "el tràgic accident no hauria succeït" si, com a màxim responsable de la Direcció de Seguretat a la Circulació d'Adif, "hagués avaluat i gestionat el risc d'excés de velocitat" que existia en aquest punt de la línia.

Ara, aquesta consideració se substitueix pel següent text: "En la seva condició de director de seguretat no va infringir el deure que ostentava" i va actuar "d'acord amb els procediments inclosos al sistema de gestió" d'Adif, aprovat per l'autoritat nacional i amb una metodologia "basada en normativa europea".

El tren va descarrilar en un revolt de la línia

D'aquesta manera, segons el nou relat de la Fiscalia, la línia Ourense-Santiago d'alta velocitat, en què l'Alvia va descarrilar en un tram sense el sistema de seguretat ERTMS per un canvi de projecte, "ha estat dissenyada d'acord amb les normes tècniques" i d'acord amb els "codis pràctics" d'Adif.

Basant-se en aquesta nova interpretació, el fiscal Piñeiro ha retirat l'acusació contra Andrés Cortabitarte i també l'acció civil contra Allianz, l'asseguradora d'Adif. Tant Cortabitarte com Garzón han hagut d'assistir a aquesta jornada del judici per assabentar-se de la modificació.


Les acusacions populars sostenen l'acusació

Malgrat el canvi de parer de la Fiscalia, l'associació de perjudicats APAFAS i la plataforma de víctimes han mantingut les seves conclusions, de manera que sol·liciten quatre anys de presó per a Cortabitarte i també quatre per al maquinista.

El maquinista, en una imatge d'aquest dimarts (EFE/Lavandeira jr.)

El lletrat de la plataforma de víctimes, Manuel Alonso Ferrezuelo, ha elevat a sis la demanda d'inhabilitació per a Cortabitarte.

Al seu dia, les víctimes agrupades en aquesta plataforma, la més activa en les reivindicacions, van fer una assemblea en què majoritàriament van mostrar el seu parer sobre el fet que l'exalt càrrec d'Adif va tenir "més responsabilitat" en els fets que el maquinista.

Un moment de la tercera jornada del judici pel descarrilament del tren Alvia a Angrois (EuropaPress/Álvaro Ballesteros)

Com va ser l'accident?

En el moment de l'accident el maquinista parlava per telèfon amb l'interventor, qui li havia trucat per parlar d'una incidència sense rellevància amb uns passatgers. Això va provocar que l'home no s'adonés que s'estava acostant a un tram on havia de reduir la velocitat, una distracció que va fer que comencés a frenar tard, abans d'arribar al revolt on acabaria descarrilant.

El comboi va entrar al revolt a una velocitat molt superior, a 179 quilòmetres per hora en un tram limitat a 80. Poc després de l'accident, el maquinista, que va sobreviure al descarrilament, va trucar al centre de control d'Adif a Madrid per informar.

En la trucada, molt espantat i amb gran neguit per si hi havia morts, deia que els maquinistes ja havien advertit feia temps del risc del revolt on va descarrilar. Per les acusacions dels afectats i la Fiscalia, l'accident va passar per un error humà del conductor, sumat a la falta de sistemes de seguretat en aquell tram.

ARXIVAT A:
JudicialGalíciaRenfe
Anar al contingut