Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Macrojudici per l'accident de l'Alvia a Galícia, 9 anys després: "Tot han estat traves"

En l'accident van morir 80 passatgers i 145 van quedar ferits; els afectats es queixen d'irregularitats en la investigació del cas

Roger RoviraActualitzat

En marxa l'esperat judici per l'accident del tren Alvia a Galícia, que els afectats afronten, després de 9 anys d'investigació, amb una sensació agredolça i una llarga llista de greuges.

Aquest dijous declara el maquinista del tren, Francisco José Garzón, un dels dos acusats. L'altre, el responsable de la seguretat a la circulació d'Adif al moment del sinistre, Andrés Cortabitarte, declararà divendres. 

Aquest dimecres s'han fet les qüestions prèvies del judici, amb una nova prova acceptada per part de la jutge. És un vídeo aportat per ADIF en què es fa la reconstrucció del que va passar abans de l'accident i que, segons les famílies, només atribueix la responsabilitat al conductor.

A les portes del jutjat hi ha hagut una concentració de persones afectades. A l'acabar la sessió, hi ha hagut un petit incident: tots dos acusats anaven acompanyats per la Policia Nacional, però el responsable de seguretat d'ADIF, a més dels crits, ha rebut un cop al cap per part d'una de les persones que l'empaitaven.

Els manifestants han increpat l'excap de seguretat d'ADIF, Andrés Cortabitarte (EFE/Xoán Rey)


Deu anys de lluita

El juliol del 2013, un tren que cobria la línia d'alta velocitat de Madrid a Ferrol va descarrilar a Angrois, molt a prop de l'estació de tren de Santiago de Compostel·la. En l'accident 80 passatgers van morir i 144 van resultar ferits de diversa consideració. Es tracta de l'accident ferroviari més greu que hi ha hagut a Europa en els últims 40 anys.

Jesús Domínguez, portaveu de la Plataforma de Víctimes del Tren Alvia i ferit en l'accident, explica: "Jo viatjava amb la meva dona i les meves nebodes. Vaig sortir disparat i vaig acabar a les vies amb un tren a sobre. Vaig estar mesos ingressat a l'UCI i encara tinc seqüeles per les diverses intervencions quirúrgiques."

Les víctimes fa gairebé 10 anys que lluiten. Rogelio Bernardo, pare d'un passatger mort, assegura que l'administració s'ha rigut d'ells: "En aquest tràgic accident van morir el meu fill i la seva nòvia, però a mi m'estan matant en vida. 10 anys de lluita i l'administració rient-se de nosaltres."


Què va passar en el moment de l'accident?

En el moment de l'accident el maquinista parlava per telèfon amb l'interventor, qui li havia trucat per parlar per una incidència sense rellevància amb uns passatgers. Això va provocar que el maquinista que portava el tren no s'adonés que s'estava acostant a un tram on havia de reduir la velocitat, una distracció que va fer que comencés a frenar tard, abans d'arribar a un revolt on acabaria descarrilant.

El comboi va entrar al revolt a una velocitat molt superior, a 179 quilòmetres per hora en un tram limitat a 80. Poc després de l'accident, el maquinista, que va sobreviure al descarrilament, va trucar al centre de control d'Adif a Madrid per informar. En la trucada, el maquinista, molt espantat i amb gran neguit per si hi havia morts, deia que els maquinistes ja havien advertit feia temps del risc del revolt on va descarrilar. Per les acusacions dels afectats i la fiscalia, l'accident va passar per un error humà del conductor, sumat a la falta de sistemes de seguretat en aquell tram.

Manuel Alonso Ferrezuelo, advocat de l'acusació de la plataforma d'afectats: "El mateix cap de maquinistes d'Ourense, en un dels primers viatges, s'adona que hi podia passar un accident i va enviar un correu als seus superiors, i això va quedar així i no es va fer res. És la primera vegada que hi ha un accident en tan poc temps de vida d'una via."


Els afectats es queixen d'irregularitats en la investigació

Durant 9 anys d'investigació del cas, els supervivents de l'accident i els familiars dels difunts han batallat a tribunals per aconseguir portar davant del judici el màxim nombre de responsables per l'accident, una instrucció que ha tingut diversos canvis de guió i girs inesperats.

Inicialment, una vintena de directius d'Adif i Renfe van ser imputats, però poc després se'ls va arxivar la causa. Pocs mesos abans del judici, en el cas només hi havia una persona imputada: el maquinista que conduïa el tren. No va ser fins l'últim moment i gràcies a un informe de l'Agència Ferroviària Europea, aconseguit per la plataforma d'afectats, que també s'acabaria portant a judici un responsable d'Adif, que poc després va deixar el càrrec.

Els afectats es queixen de mancances durant la investigació, de traves per part de la Xunta de Galícia i el govern espanyol, i de falta de responsabilitats polítiques en el cas.

Jesús Domínguez, portaveu de la Plataforma de Víctimes del Tren Alvia i ferit en l'accident, diu: "Els pèrits judicials que va designar la Xunta de Galícia eren uns funcionaris sense experiència ferroviària, que van plagiar l'informe que va fer el govern espanyol." I conclou: "Tot han estat traves de l'Estat perquè no se sàpiga la veritat."

El pare d'un passatger mort, Rogelio Bernardo, assegura que el fiscal només els parlava de diners: "Ens hi vam reunir i ens parlava de diners, no volia investigar res. Crec que ens oferia més diners del que és habitual perquè així calléssim."


Qui són els acusats?

Finalment a judici hi van com a acusades dues persones: el maquinista del tren, Francisco Garzón, i l'aleshores director de seguretat en la circulació d'Adif quan es va posar en funcionament aquesta línia ferroviària, Andrés Cortabitarte.

A tots dos, la fiscalia i els perjudicats els acusen de 80 delictes d'homicidi per imprudència greu professional, 145 delictes de lesions i un delicte de danys. Se'ls demana penes de presó de 4 anys per a cadascun.

També, la fiscalia demana que el maquinista sigui inhabilitat per a la professió de conductor de trens durant el temps de la condemna i que l'altre acusat també sigui inhabilitat per a l'exercici de qualsevol professió que impliqui gestió, seguretat o responsabilitat en infraestructures ferroviàries.


Què diu la defensa del maquinista acusat?

La defensa del maquinista també fa seva la tesi de les acusacions de falta de sistemes de seguretat a la línia ferroviària. Però per l'advocat del maquinista, aquesta és l'única causa de l'accident i considera el seu client un cap de turc, l'última baula d'una cadena de negligències que atribueix a Adif, en un tram on calien sistemes de frenada automàtica que no existien, però, tot i això, la línia de tren d'alta velocitat va ser inaugurada.

Manuel Prieto, advocat de la defensa del maquinista: "Perquè després de l'accident algú es va adonar que s'havia d'haver fet una anàlisi de risc i es van prendre mesures. Avui en aquest tram no es pot anar a més de 120 quilòmetres per hora, de manera que si el maquinista no frena, la tecnologia el farà frenar."

Manifestació de víctimes de l'accident en el seu novè aniversari (Europa Press/César Arxina)

Reclamacions econòmiques dels afectats

La reclamació total per danys i perjudicis per responsabilitat civil és de 57 milions i mig d'euros en total. En cas de condemna dels acusats, Renfe, Adif i les asseguradores de les dues entitats hauran de fer font a aquestes indemnitzacions milionàries.


Les xifres del macrojudici

El judici pel descarrilament del tren Alvia comença aquest 5 d'octubre i s'allargarà fins l'any que ve. Un macrojudici per la gran quantitat de perjudicats que reclamen, 446 afectats en total de familiars de persones mortes o de passatgers ferits que viatjaven en el tren.

El judici es fa en un espai alternatiu als jutjats, a la Cidade da Cultura de Santiago de Compostel·la, per la gran quantitat de persones que assistiran a la sala de vistes: 110 advocats i 47 procuradors.

Durant nou mesos per la sala de vistes hi circularan més d'un centenar d'advocats (Efe/Xoán Rey)

Durant tots els mesos que durarà el judici, a banda de les declaracions dels acusats, estan citats a declarar 522 testimonis i 126 pèrits.

La magistrada María Elena Fernández Currás, del jutjat penal n. 2 de Santiago de Compostel·la, és la responsable de la celebració del judici i també de dictar sentència.

ARXIVAT A:
JudicialInfraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut