Viatjar s'ha encarit: així afecta la inflació vols, hotels i paquets turístics

L'encariment dels vols internacionals fa de motor de l'augment de preus generalitzat dels viatges

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Esther Ortega

Redactora de la secció d'Economia de TV3

Actualitzat

Els que estiguin tancant a hores d'ara les seves reserves per a les vacances hauran notat que els preus són més cars que l'any passat. Ho confirmen les dades de l'Institut Nacional d'Estadística.

Segons les últimes xifres disponibles del maig, només s'han beneficiat d'una lleu reducció els que han optat per viatges en avió dins el territori espanyol: els vols peninsulars s'han abaratit un 0,8% respecte a l'any passat.

Agafar un avió a l'estranger, en canvi, costa un 12,4% més que fa un any --tot i que s'ha de tenir en compte que durant la pandèmia i els mesos posteriors els bitllets van acumular fortes caigudes.

 

De retruc, els paquets turístics també s'encareixen, un 19,5%. Amb tot, res sembla retraure una demanda que es manté elevada tot i els preus.

Les aerolínies estiren els preus a l'alça

Les agències de viatges gestionen aquests dies reserves de molts clients que esperaven trobar alguna oferta d'última hora per esquivar la pujada de preus.

"El client està detectant que els preus dels serveis són substancialment més elevats que altres anys."

Segons Nacho Barragán, director de touroperació del grup Bestours, hi ha dos tipus de clients, els que "s'estan esperant fins a última hora per veure si aconsegueixen aquella oferta" i els que "han comprat amb força antelació per garantir-se un millor preu".

Aquest increment de preus s'explica des de les agències de viatges per l'increment dels bitllets d'avió: "A dia d'avui puc dir clarament que els preus dels bitllets aeris són molt més cars que en prepandèmia."


Barragán posa un exemple: un bitllet a Nairobi, que abans de la pandèmia podra costar en classe turista entre 900 i 1.000 euros, ara no baixa dels 1.500. "Això és una bogeria, el suflé ha de baixar, perquè sí que hem detectat que la gent vol tornar a viatjar."

Per a determinades destinacions, que volar sigui més car ha obligat fins i tot els hotels a abaixar els preus, perquè, si no, veuen que no aconsegueixen captar clients. Barragán posa d'exemple destinacions de sol i platja, clàssics com el Carib o les Maldives i altres zones de l'Índic.

Des de l'Associació de Línies Aèries, el seu president, Javier Gándara, assegura que es poden trobar bons preus comprant amb temps els bitllets, i relativitza la pujada i atribueix l'efecte a la gran davallada de preus que es va registrar durant la pandèmia i els mesos posteriors.

"Com que ens havíem de recuperar de la pandèmia i estimular que la gent tornés a viatjar, els preus van ser els més barats durant moltíssim temps, i qualsevol comparativa amb l'estiu passat es veu influida per això."

Gándara destaca que, malgrat la inflació, el cost de l'energia i els tipus d'interès, les famílies "segueixen volant a nivells iguals als del rècord històric". "Això vol dir que els preus, més enllà de determinades dates i sobretot si es compren amb poca antelació, no deuen ser tan elevats; si no, la gent no estaria volant, estaria fent altres coses", argumenta.


Lloguer de cotxes, més flotes i pujades puntuals

Els que optin per la via terrestre i vulguin llogar un cotxe, es trobaran amb un altre escenari ben diferent del de l'any passat.

Jordi Farràs, director de Qadis Rent a Car, explica: "L'any passat les marques d'automoció eren molt restrictives i això va fer que no ens poguéssim aprovisionar."

"Va provocar una manca de vehicles que el que va fer és que s'encarissin tots els preus, perquè hi havia molta demanda i molt poca oferta."

Aquest any, però, reconeixen que els fabricants de vehicles han obert l'aixeta i els han permès ampliar les seves flotes, i això ha relaxat els preus en molts moments de l'any.

Ara bé, els que ho han deixat per a l'últim moment acabaran pagant el mateix preu que l'any passat, quan ja es van registrar increments molt forts. "En moments com l'estiu, Setmana Santa o Nadal sí que tenim molta demanda, i això ha provocat un increment de preu, però en els altres moments de l'any hem pogut jugar amb el preu i establir millors condicions."

L'increment als hotels podria haver tocat sostre

I amb què es trobaran els que viatgin per Catalunya? Amb una previsió de rècord pel que fa a turisme estranger, gairebé plena ocupació als hotels i uns preus un 15% més elevats que l'any passat.

Josep Rodríguez, director general de Sercotel Hotels, creu que es batrà el rècord del 2019: "Aquest any esperem una entrada al voltant dels 83 o 84 milions de turistes i una despesa entre els 105.000 i els 107.000 milions".

Es batran rècords d'ocupació i els preus seran, respecte al 2019, entre un 25 i un 30% més elevats. Si posem el focus a la ciutat de Barcelona, el preu mitjà per habitació, segons el gremi d'hotels, ha arribat als 162 euros, 30 més que el 2019, i tot apunta que la temporada d'estiu serà igual de bona.

Els hotels a Barcelona han pujat preus però ja noten un esgotament dels clients
Els hotels a Barcelona han apujat preus, però ja noten un esgotament dels clients (iStock)

Ara bé, es podria haver tocat sostre, aquesta és l'anàlisi que fa Josep Rodríguez: "Nosaltres pensem que ara mateix estem en el sostre de preus. El nostre dubte és quin serà el pendent de baixada i quan començarà."

Els hotelers ja han començat a notar que la demanda es retrau, no reacciona quan mantenen els preus, i, en canvi, reacciona quan es fa una lleugera rebaixa. Aquesta rebaixa, pronostiquen que es podria començar a notar amb més força passat l'estiu, a partir de setembre o octubre.

Mentrestant, tothom del sector coincideix en un diagnòstic: les ganes de viatjar no s'han deixat intimidar per l'escalada de preus.

ARXIVAT A:
Turisme
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut