Vermell Regla, el color Pantone que vol trencar el tabú de la menstruació
Pantone Period, el vermell Regla ideat per Pantone en la campanya amb Intimina (Pantone)

Vermell regla, el color Pantone que vol trencar el tabú de la menstruació

L'Institut del Color i l'empresa Intimina impulsen una campanya per parlar de la regla en positiu i amb normalitat

Irene Vaqué ReigActualitzat

Es pot fer servir el color vermell per trencar el tabú associat a la regla? L'Institut del Color Pantone i l'empresa sueca Intimina, dedicada als productes íntims femenins, promouen una campanya per normalitzar la menstruació i associar-la a una cosa positiva. És en el marc d'aquesta iniciativa global, batejada amb el nom de Seen + Heard (Vista i escoltada) que s'ha presentat el vermell regla, concebut per representar la menstruació

"Una tonalitat vermella activa i intrèpida" que pretén que "les persones que menstruen se sentin orgulloses del que són", com explica Laurie Pressman, vicepresidenta del Pantone Color Institute. 

"Celebrar amb passió la força vital emocionant i poderosa amb què neixen; instar tothom, independentment del gènere, a sentir-se còmode per parlar espontàniament i obertament sobre aquesta funció corporal pura i natural."


Intimina defineix el color com "una tonalitat original de vermell que representa un flux constant durant la menstruació". La directora de marca de l'empresa, Danela Žagar, considera que ha arribat el moment de dir prou a la negativitat

"Ja n'hi ha prou. És el 2020. No és hora que deixem de considerar la regla com un afer privat o una experiència negativa? No és hora de desafiar la gent que intenta perpetuar l'estigma que l'envolta? O els que se'n riuen? No és hora d'encoratjar tots junts la positivitat de la regla i assegurar-nos que les regles siguin vistes i escoltades?" 


La iniciativa s'ha difós a les xarxes amb la imatge de l'aparell reproductor femení i una copa menstrual pintats en blanc sobre el vermell regla. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Presenting "Period", a new red shade created to break the stigma around menstruation and promote period positivity. Swedish healthcare brand @intimina came to Pantone Color Institute to develop this custom color in support of their global campaign to make menstruation more visible and normalize this most normal of bodily functions. "An active and adventurous red hue, courageous Period emboldens people who menstruate to feel proud of who they are. To own their period with self-assurance; to stand up and passionately celebrate the exciting and powerful life force they are born with; to urge everyone regardless of gender to feel comfortable to talk spontaneously and openly about this pure and natural bodily function." Pantone Color Institute collaborated with @Intimina on the Seen + Heard campaign to create a red shade that is inspired by a steady menstrual flow. Pantone and Intimina worked alongside a gynecologist and consulted research published in Medical News Today to develop the shade, but by no means is this supposed to be an accurate depiction. Instead, we created a visual identifier of a red shade that would help @Intimina leverage the power of color to share their story.

A post shared by PANTONE (@pantone) on

 

Crítiques pel color triat

Ja hi ha qui ha considerat que el vermell escollit no s'assembla prou al de la regla -que pot variar molt-, o que s'ha preguntat per què han col·locat la copa menstrual a dins de l'úter, en comptes de la vagina. 

Precisament, Pantone i Intimina han explicat que van desenvolupar la tonalitat en col·laboració amb un ginecòleg o ginecòloga i consultant la recerca publicada al web especialitzat Medical News Today i han aclarit que no pretenien "en cap cas fer-ne una representació exacta", sinó contribuir a desestigmatitzar la regla. "Vam crear un identificador visual d'un to vermell que ajudés Intimina a aprofitar el poder del color" per difondre la campanya. 

Les dues companyies argumenten que, en ple segle XXI, cal parlar obertament de la regla amb positivitat i honestedat. Intimina, a més, ha donat 2.000 lliures esterlines a l'ONG ActionAid, que treballa amb dones i noies en situació de pobresa. 

 

 

La regla, encara motiu de marginació i de vergonya

En el casos més extrems, en alguns països, com al Nepal, s'aparta les dones i noies pel sol fet de tenir la regla, moment en què se les considera impures, i això pot arribar a provocar-los la mort. En altres llocs, les noies deixen d'anar a classe o fer activitats per aquest motiu, ja sigui per la vergonya com per la falta de productes higiènics. I on ja s'ha avançat encara es viu de forma bastant oculta la regla i tot el que l'envolta. 

L'actriu barcelonina Leticia Dolera va obtenir molt ressò a Instagram quan va publicar aquesta imatge per normalitzar-la. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Creo que me ha venido la regla.

A post shared by LeticiaDolera (@leticiadoleraoficial) on

 

 

I no es tracta només de parlar-ne obertament, com pretenia també l'emoticona de la regla. També és un problema la dificultat d'accedir a productes com compreses i tampons, pel cost econòmic d'uns productes que, de mitjana, s'utilitzen diversos dies cada mes al llarg de més de 35 anys. 

Escòcia ha estat pioner mundial a legislar perquè les compreses i tampons siguin gratis. Cada cop és més fàcil trobar al mercat productes reutilitzables com la copa o les calcetes menstruals per reduir tant el cost econòmic com l'ambiental, i informació sobre el moviment del sagnat lliure, per controlar el flux igual que els esfínters. 

A l'estat espanyol, està pendent la promesa de rebaixar l'IVA d'aquestes productes al 4%, com a producte de primera necessitat, en comptes de l'actual, que és del 10%. Un obstacle que una empresa alemanya va esquivar camuflant els tampons dins de llibres, que tenen un impost més baix. 

Sigui com sigui, el vermell regla ha arribat per desterrar el blau que, durant molts anys, es va fer servir als anuncis de compreses per no ensenyar un fluid corporal que, encara avui, és un tabú.

 

 

ARXIVAT A:
FeminismeIgualtat de gènere
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut