Una visitant del Mobile World Congress, en la simulació d'un concert de Dua Lipa al metavers
Una visitant del Mobile World Congress, en la simulació d'un concert de Dua Lipa al metavers (ACN/Lluís Sibils/Àlex Recolons)

Turisme al metavers: de Benidorm Land a hotels i exposicions immersives de Dalí i Gaudí

Metavers i turisme són conscients que han d'anar agafats de la mà i coexistir en el futur per afegir valor a l'experiència del viatge

Cristina HerranzActualitzat

Els experts ja qualifiquen el metavers com la nova revolució del sector turístic. Al "Valor afegit" ens endinsem en aquest món virtual amb cada cop més presència.

El metavers és l'espai de realitat virtual en el qual pots interactuar amb un entorn generat per ordinador i ulleres de realitat virtual, i permet connectar amb altres usuaris mitjançant avatars i interactuar-hi de forma virtual.

El sector turístic no vol deixar passar l'oportunitat de fer una aposta estratègica pel metavers i aprofitar aquest moment per fer front a una digitalització absolutament necessària, per adaptar-se a uns viatgers cada vegada més digitals.

Benidorm Land és un projecte de promoció turística al metavers. Mitjançant un avatar, es pot fer un viatge sobre les platges, volar sobre el castell o explorar hotels. És una opció per conèixer la destinació abans de visitar-la. I només cal un ordinador i unes ulleres de realitat virtual.


Hotels, museus, i moltes empreses estan apostant pel metavers per adaptar-se a uns viatgers cada vegada més digitals. L'Hotel Riu Plaza, ubicat a Madrid, es fa virtual al metavers. En pocs anys, el sector hoteler apostarà fort pel món immersiu, perquè els clients puguin conèixer les instal·lacions abans d'allotjar-s'hi, fer reserves o comprar serveis.

L'hotel Méridien Ra, al Vendrell, disposa de la primera sala immersiva multisensorial destinada al sector negocis. Desirée Santos, directora de màrqueeting i comunicació de Le Méridien Ra Beach Hotel & Spa, explica que ofereixen "una experiència sorprenent".

"La gent no s'ho espera i quan assisteix a una convenció o una trobada d'empresa, es troba immers en un bosc, una platja, el Taj Mahal, amb els sons i les olors típics del país o la zona."

Algunes aerolínies ja estan presents en l'univers virtual. Qatar Airways s'ha convertit en la primera companyia a introduir una tripulació de cabina "metahumana". Iberia o Fly Emirates també ofereixen continguts del vol en realitat virtual.
 

Tres factors per decidir ser al metavers

Els experts aconsellen plantejar-se diverses qüestions abans d'entrar al metavers. Carles Gómara, consultor del Departament d'Acció de la Generalitat apunta que les empreses s'han de plantejar 3 factors:

"Primer, quin és el teu públic o client, l'actual o el futur. Si està o estarà al metavers, llavors, has d'entrar-hi.

Segon, si les noves tecnologies t'aporten alguna cosa positiva i enriqueixen el producte o servei, si pots oferir alguna cosa diferent de l'actual, llavors has d'entrar-hi.

I tercer, si estàs interessat a entrar en el món de la web 3.0, blockchain o actius digitals."

Les experiències de turisme i metavers, però, són encara poc madures, hi falten estàndards que funcionin amb èxit i serveixin de model.

Ricard Santomà, vicedegà de turisme de la IQS School of Management Universitat Ramon Llull, assegura que de moment les experiències de turisme i metavers són descobertes amb el sentit de la vista i l'oïda, i amb el tacte, que es comença a treballar, però avisa: "Estem a anys llum de fer tot el que som capaços de fer. No som conscients d'on pot arribar l'experiència del metavers. Serà lluny, molt lluny, i ens sorprendrà a tots."


Realitat virtual i metavers als museus

La Casa Batlló ha reinventat la visita museística amb un producte virtual. La joia arquitectònica d'Antoni Gaudí introdueix el visitant en l'art i la ment de l'arquitecte. Un dels espais del viatge immersiu és la primera sala al món equipada amb leds. S'hi han recopilat milions de dades, fotos, vídeos i dibuixos.

Altres propostes: una tauleta amb realitat virtual que permet reviure l'art modernista, o quadres de paret màgics, explica, Maria Bernat, responsable d'estratègia digital de la Casa Batlló.


Un altre artista present al metavers és Dalí. L'exposició "Dalí cibernètic", del Centre d'Arts Digitals, l'Ideal, entra al metavers per mitjà de projeccions de gran format, hologrames, realitat virtual i intel·ligència artificial, apunta Jordi Sellas, director de l'Ideal Centre d'Arts Digitals.

La música també viu al metavers. Hi han fet concerts Justin Bieber o Eminem. Fints i tot Ariana Grande dins el videojoc Fortnite. Concerts de pagament i sense límit d'aforament

Més enllà d'assistir a concerts o visitar museus com el parisenc Louvre, a la llarga el viatge al metavers podrà subsitutir el viatge presencial? Els experts asseguren que, de moment, no. El metavers no substituirà el turisme presencial, l'enriquirà.


El metavers entra a les aules

Els alumnes del grau de Negoci Digital i Innovació en Turisme, cursat a l'Escola Universitària d'Hostaleria i Turisme de Barcelona, ja introdueixen el concepte de metavers en els continguts acadèmics.

El sector turístic, amb un ull posat en el metavers, demanda professionals cada vegada més digitals.


Joan Ramon Blaya, director Programes, Innovació i Digitalització CEET explica que les aules són el reflex del que passa al món: "Hem de poder formar professionals capaços de donar resposta als reptes que proposa el turisme".

"El metavers requereix professionals amb habilitats en dret, economia, gestió digital o màrqueting."

A Catalunya, hi ha recursos i talent per impulsar el metavers. En van parlar experts reunits al fòrum GM Barcelona. Sobre la taula, la possibilitat de convertir la ciutat en un hub d'atracció de projectes i inversions en web 3.0 i metavers, apunta Pau Xicola, fundador Ready Venture One.

L'aposta pel turisme immersiu permetrà la creació de centenars d'empreses. L'empresa de serveis digitals La Tempesta ha desenvolupat el projecte "Voices of Ukraine", una exposició d'art d'NFT amb set artistes ucraïnesos que es podrà visitar a la web i al metavers. Una proposta de Varvara&Mar i La Tempesta, amb el suport de la Unió Europea.

ARXIVAT A:
TurismeXarxes socials InternetTecnologia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut