Barcelona

Tik Tok: La xarxa social preferida dels més joves té problemes de seguretat

És la xarxa social més descarregada, davant de Facebook, Instagram o Youtube l'any passat, però acaba de ser multada per no protegir la informació dels menors usuaris

Victòria Miró / Oriol EsteveActualitzat

"Playbacks" musicals i coreografies, en vídeos curts i verticals en què imiten els seus ídols. És la fórmula de l'èxit de Tik Tok, una aplicació xinesa que triomfa entre els més joves a tot el món. Amb el seu ampli ventall de cançons, s'ha convertit en la xarxa social preferida dels que marquen tendència a internet. Molts joves ja no volen ser "youtubers" o "instagramers", prefereixen ser "tiktokers".

"És una aplicació on hi ha molt bon rotllo", diu Jan Cutillas, el "tiktoker" més seguit a Catalunya, amb més d'un milió de seguidors dels seus vídeos en què fa esquetxos còmics on interpreta més d'un paper.

Carla Flila, 800.000 seguidors:

"Al principi, el que em va agradar més de l'aplicació és que jo podia penjar-hi vídeos mostrant el que més m'agradava: ballar."

 

Des que l'any passat Tik Tok va fusionar-se amb la seva competidora, Musical.ly, viu un "boom" de nous usuaris. Acaba de superar els 1.000 milions de descàrregues a tot el món i és la xarxa social que més creix, davant d'Instagram, Facebook i YouTube. Amb aquest ressò, marques i anunciants han començat a fixar-se en els "tiktokers" com un mercat nou.

Carla Flila: "Et contacta una marca de roba, de maquillatge, algú que vol promocionar una aplicació de mòbil o una campanya de qualsevol cosa, i et diu: et pago tants diners perquè pengis un vídeo amb la meva samarreta, amb les meves sabates, amb les meves ulleres, i així és com arriben els ingressos."

Jan Cutillas: "Quan vaig començar ho feia per diversió i ara continuo perquè m'agrada, però s'ha convertit en la meva feina. Ara guanyo diners amb els vídeos que faig."

 

 

El Jan Cutillas amb els seus vídeos d'humor i la Carla amb les seves coreografies s'han acabat professionalitzant, però són conscients que l'aplicació té els seus límits, i estan alerta per no dependre'n massa.

"Com a forma de vida no és estable perquè mai saps quins ingressos tindràs. Potser un mes pots cobrar moltíssim i al mes següent res", considera la Carla Flila.

"Sobretot quan comences no t'has de fixar en els 'likes' o els comentaris, has de fer el que a tu t'agrada. Perquè si no tu mateix et pots ratllar o et pots estressar i no fer res. I hi ha nens de 5 o 6 anys que són superestrelles, tenen milions de seguidors, i cada vegada els nens comencen més joves."

La majoria d'usuaris de Tik Tok pertanyen a l'anomenada Generació Z, els que tenen menys de 20 anys. Són els que millor entenen els codis de l'aplicació, amb vídeos musicals que ofereixen multitud d'efectes, i que sovint no superen els 15 segons.

 

 

Però no tothom comparteix l'entusiasme per Tik Tok. Per a youtubers com AuronPlay, els continguts de la majoria dels tiktokers són de "vergonya aliena". Sobretot critica la nova tendència de fer "playbacks" amb frases de pel·lícules, com per exemple "Tres metros sobre el cielo", en què s'imita l'actor Mario Casas. "Volen semblar sexis, és que no puc amb això, no puc", diu, "és molt lamentable".


 

Per al professor de Comunicació i Xarxes Socials a la UOC, Ferran Lalueza, la reticència s'explica perquè els youtubers "es veuen amenaçats i temen perdre audiència. És l'eterna lluita per atraure l'atenció del públic adolescent, perquè al final el temps que tenim tots és el que és". Per a Lalueza, cal tenir en compte que "a les xarxes socials les modes són efímeres, i al final plataformes com Facebook o Youtube, que tenen 15 i 14 anys, són l'excepció."

 

 

Una altra qüestió controvertida és l'incompliment sistemàtic de l'edat mínima legal per ser a Tik Tok. Als Estats Units són els 13 anys i a Europa, els 14, però hi ha milions d'adolescents i nens a la plataforma que estan per sota. Aquests menors, com la majoria d'usuaris, regalen la seva imatge en vídeos en què sovint exhibeixen el seu cos i fan balls amb moviments sensuals en què s'exposen a perills que ells sovint ignoren. Per Lalueza, l'advertència a fer és clara:

"Un adult que no hagi entrat mai a Tik Tok probablement es quedarà molt sorprès per la banalitat i la frivolitat dels continguts que comparteixen els seus usuaris. Aquest és el regne del pur entreteniment, de la pura distracció i exhibició, però això comporta que hi poden haver adults que amb una personalitat pretesament infantil interactuïn amb altres nens amb finalitats no legítimes perquè els sistemes de comprovació són molt febles."

 


Que Tik Tok s'hagi convertit en la xarxa social de moda li ha començat a comportar problemes. Apple i Google s'han aliat per bloquejar-la a l'Índia. Les dues companyies han retirat de les seves botigues virtuals l'aplicació dels vídeos musicals curts per por que estigui incentivant la pornografia. Segons l'escrit presentat al Tribunal Suprem per Bytedance, l'empresa xinesa propietària de Tik Tok, la proporció de contingut inapropiat o obscè és "minúscula" i no justifica la prohibició a l'Índia, d'on provenen el 40% dels nous usuaris de l'aplicació.

 


Mentrestant, als Estats Units, Tik Tok haurà de pagar 5 milions d'euros de multa per no vigilar prou la privacitat dels usuaris menors d'edat. Segons l'organisme que regula la competència, la Federal Trade Comission, la xarxa social ha recopilat il·legalment les dades d'aquests nens que cada dia fan servir l'aplicació. Una multa que ara mateix és la més gran que s'ha imposat mai per aquest organisme sobre la seguretat de la informació dels menors.

ARXIVAT A:
TecnologiaXarxes socials
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut