S'obre el judici oral per l'accident del metro de València

La jutge així ho ha decidit després que l'Audiència desestimés els recursos d'apel·lació del fiscal i defenses
S'obre el judici oral per l'accident del metro de València

S'obre el judici oral per l'accident del metro de València

La jutge així ho ha decidit després que l'Audiència desestimés els recursos d'apel·lació del fiscal i defenses
Redacció
TEMA:
Judicial
S'obre judici oral per l'accident del metro de València l'any 2006
S'obre judici oral per l'accident del metro de València l'any 2006

La jutgessa del jutjat d'instrucció número 21 de València ha dictat l'obertura de judici oral contra vuit excàrrecs de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) per l'accident de metro de l'any 2006 a la línia 1 del suburbà, que va causar 43 víctimes mortals.

Tot i que encara no es coneix la data, la magistrada ha pres aquesta decisió després que l'Audiència donés per acabada la instrucció i desestimés els recursos d'apel·lació del fiscal i defenses contra la transformació de la causa en un procediment abreujat.

Entre els acusats citats a declarar hi ha la que va ser gerent de FGV, Marisa Gracia, després de la petició feta pel ministeri fiscal i per les acusacions particulars. Els altres acusats són Manuel Sansano, Juan José Gimeno, Luis Miguel Domingo Alepuz, Sebastián Argente, Vicente Contreras, Francisco Garcia i Francisco Orts.

La Fiscalia demana tres anys i set mesos de presó per als acusats després de considerar que els fets constitueixen un delicte contra els drets dels treballadors en la seva seguretat i higiene, 43 homicidis per imprudència greu professional i 37 delictes de lesions per imprudència greu professional.

A més, en el cas de Gracia, se li demana una inhabilitació especial per l'exercici de càrrec directiu en qualsevol empresa pública o privada durant cinc anys i sis mesos.

Al seu escrit, la Fiscalia indica "greus deficiències" en la línia 1 abans de l'accident, i assegura que aquestes "eren conegudes" pels organismes encarregats de la seguretat de FGV, que havien d'haver estat "controlades" i "sancionades".

La magistrada instructora ha decidit no declarar presó preventiva per als acusats, i té dirigida l'acció civil contra l'asseguradora Zurich España en concepte de responsable civil directe i contra FGV per responsabilitat civil subsidiària.

 


Satisfacció a l'Associació de Víctimes

La presidenta de l'Associació de Víctimes (AVM3J), Rosa Garrote, ha mostrat la seva satisfacció per l'obertura del judici oral:

"Creiem que el final d'aquest camí està cada cop més a prop. Nosaltres sempre hem denunciat que la responsabilitat de l'accident va ser dels directius de FGV, que són els que van prendre la decisió de no prendre mides de seguretat."


Una causa arxivada en tres ocasions

La instructora va acordar finalitzar la instrucció de la causa el novembre del 2018 i el processament dels vuit excàrrecs, tot i que assenyalava que ho feia vinculada a l'ordre de l'Audiència Nacional de reobrir la causa, que la mateixa magistrada havia arxivat en tres instàncies.

Per ella, l'accident va passar degut a un excés de velocitat, que tot els paràmetres de seguretat eren correctes i que no es va infringir cap normativa laboral. De fet, es basava en informes pericials per indicar que, a 80 quilòmetres per hora, qualsevol tren d'aquestes característiques "hagués bolcat independentment de l'estat de la via".

ARXIVAT A:
Judicial