Per què es cremen els patinets elèctrics? Com evitar riscos i accidents

Els accidents amb patinets han augmentat i els bombers alerten que cal anar amb compte amb les bateries

Sílvia MateuActualitzat

Els bombers van intervenir l'any passat en almenys 48 incendis provocats per patinets elèctrics a Catalunya, la meitat a Barcelona.

L'explosió d'un patinet en un pis de l'Hospitalet de Llobregat aquest dijous, amb una vintena de ferits a l'edifici, reobre el debat de la seguretat d'aquests aparells.

Al novembre, es van fer virals les imatges d'un patinet cremant en un vagó de Ferrocarrils, fins al punt que  l'Autoritat del Transport Metropolità, l'ATM, va decidir prohibir-los al transport públic durant mig any.


Què tenen de diferent les bateries dels patinets?

Són bateries de liti, com les que també s'utilitzen en bicicletes elèctriques, mòbils o ordinadors. La gran majoria de patinets porten la bateria sota la base per millorar-ne l'estabilitat i optimitzar el repartiment del pes en un vehicle pensat per ser molt lleuger. La ubicació és, justament, el que pot fer més alt el risc d'explosió en els patinets, perquè la bateria està més exposada a cops i a humitat, dos factors que comporten problemes.

La ubicació de la bateria als patinets la fa més vulnerable a accidents (CCMA)

Què podem fer per prevenir els accidents?

"Sempre fer servir el carregador que aporta el fabricant i quan ja està carregat, desendollar-lo", insisteix Lluís Mendo, responsable de salvament de trànsit i assistències tècniques dels bombers de la Generalitat.

Afegeix que, si és possible, és millor carregar el patinet a l'exterior o en una zona on no hi hagi a prop elements combustibles i, si no es pot vigilar-lo prou, "tenir detectors de fums, que són econòmics i fàcils d'instal·lar".

D'entrada, els bombers aconsellen tenir en compte que les bateries siguin de qualitat, quan es decideix el model de patinet. Un cop a casa, no manipular-lo i, si s'ha de reparar, portar-lo a un professional qualificat.

Com a mesura general, estar atents a possibles canvis de la bateria en el volum, el color i encara més si s'escalfa massa o fa sorolls.

El patinet cremat aquesta setmana a l'Hospitalet (CCMA)

Per què es cremen les bateries?

La majoria d'explosions de bateries es produeixen mentre es carrega el patinet, com va passar en l'incendi de l'Hospitalet de Llobregat.

"Les bateries necessiten un sistema de control perquè treballin dins d'una zona segura, que té un límit de voltatge i de temperatura, tant superior com inferior i, quan se superen, la bateria treballa malament", explica l'enginyer Lluc Canals Casal, professor de la Universitat Politècnica de Catalunya.

"Per sobre dels 60 o 70 graus d'escalfament és arriscat perquè a partir dels 90 graus la bateria mateixa s'autoescalfa i comença una reacció química interna que acaba cremant".

A diferència d'un incendi normal, no necessita oxigen i crema molt ràpidament.


Què augmenta el risc de sobreescalfament?

El risc de sobreescalfament de les bateries es multiplica amb la manipulació dels patinets per guanyar velocitat. 

"El sobreescalfament de la bateria també es pot produir per demanar-li massa", explica Lluc Canals Casal, professor d'Enginyeria de Projectes i de la Construcció de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Com es podrien solucionar els problemes actuals?

"Si aconsegueixes posar la bateria en llocs menys susceptibles de rebre un impacte i que estigui més protegida ja soluciones molt", diu Lluc Canals Casal.

A més, perquè no hi hagi accidents quan s'està carregant, "caldria un bon sistema de control que eviti que la bateria funcioni fora dels seus límits de temperatura i voltatge", afegeix Lluc Canals, que creu que s'amortitzaria el cost que pugui tenir el desenvolupament d'aquest sistema.

També defensa que es faci un estudi detallat de quins models són els que cremen més fàcilment perquè es pugui actuar amb més coneixement dels problemes concrets.


Caldria canviar la legislació per fer-la més segura?

L'enginyer Lluc Canals no veu el sentit de prohibir que els patinets entrin al transport públic perquè no es va a l'arrel del problema. Creu que s'haurien de prohibir i castigar fortament les manipulacions perquè no hi hagi sobreescalfaments perillosos i que, si hi ha un incendi sense que s'hagi actuat sobre l'aparell, els fabricants s'hagin de responsabilitzar dels problemes que pugui causar.


Com s'ha actuar en cas d'incendi?

Si, malgrat totes les precaucions, es crema la bateria del patinet, "mai s'ha de tirar aigua a un element endollat a la xarxa elèctrica perquè hi ha risc d'electrocució", recorda Lluís Mendo, com a responsable dels Bombers.

"Tanqueu la porta al foc, sortiu tots i aviseu com més ràpidament millor els Bombers", resumeix.

 

ARXIVAT A:
MobilitatBombers
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut