Washington

La NASA llança un telescopi per buscar planetes que puguin ser habitats

El telescopi TESS explorarà 20.000 exoplanetes en els pròxims dos anys

RedaccióActualitzat

La Nasa ha llançat aquesta matinada a l'espai un telescopi per explorar 20.000 exoplanetes, planetes que orbiten al voltant d'una estrella que no sigui el Sol, durant els pròxims dos anys.

L'aparell, anomenat TESS, té la mida d'una rentadora, ha costat 337 milions de dòlars, i ha estat desenvolupat amb la col·laboració per l'Institut Tecnològic de Massachussets.

Durant la seva missió, observarà el 85% del cel per examinar els planetes fora del nostre sistema solar, a uns 300 anys llum de la Terra.

A la cerca de planetes que es puguin habitar

L'objectiu és determinar si s'hi donen les condicions necessàries perquè hi hagi vida, com ara aigua en la superfície o una temperatura adequada.

Un dels responsables de la NASA, Thomas Zurbuchen, ha assegurat que l'objectiu final és trobar llocs que puguin ser habitables.

"Estem fascinats amb la idea que TESS ja estigui de camí per ajudar-nos a descobrir mons que encara no han estat imaginats, mons que puguin ser habitats o albergar vida".

La idea és centrar-se sobretot en aquells d'una talla comparable a la Terra susceptibles d'albergar vida, uns 50 dels previstos per analitzar. Gairebé mig miler dels 20.000 són dues vegades més grans que el nostre planeta.

Notícia relacionada: Descobreixen el sistema solar més semblant al nostre

Basat en la feina de Kepler

Per fer-ho, TESS es basarà en les dades ja recopilades pel telecopi espacial Kepler, que va estar en òrbita duran nou anys, i va confirmar l'existència de gairebé 3.000 exoplanetes. TESS explorarà una àrea 350 cops més gran que el Kepler, que va acabar la seva missió el 2013.

Porta quatre càmeres de 16,8 megapíxels que prendran imatges d'alta resolució que seran analitzades a la Terra. Els 4 ulls del TESS detectaran la petita reducció de llum que possibles planetes en trànsit provoquen quan passen per davant de la seva estrella. Com més gran és la reducció de lluminositat, més gran pot ser el planeta, i com més estona passa entre baixades de brillantor, més lluny orbitaria del seu sol.

Notícia relacionada: S'enlaira amb èxit el coet més potent del món dissenyat per transportar càrrega a Mart

Es tracta d'un dels projectes més ambiciosos de la NASA que obre una "nova era" en la recerca d'exoplanetes. El satèl·lit ha viatjat a l'espai en el coet Falcon 9 de l'empresa SpaceX.