La cancel·lació del Mobile, un exemple d'infodèmia: com la por guanya la ciència

L'excés d'informació pot causar pànic, com ha passat amb el coronavirus i el Congrés Mundial de Mòbils
La cancel·lació del Mobile, un exemple d'infodèmia: com la por guanya la ciència

La cancel·lació del Mobile, un exemple d'infodèmia: com la por guanya la ciència

L'excés d'informació pot causar pànic, com ha passat amb el coronavirus i el Congrés Mundial de Mòbils
Actualitzat
TEMA:
Coronavirus
Els interrogants oberts sobre el coronavirus no han estat favorables per al Mobile
Els interrogants oberts sobre el coronavirus no han estat favorables per al Mobile

L'organització del Mobile ha insistit que la raó de la cancel·lació no ha estat el coronavirus en si, perquè aquí no n'hi ha cap cas, sinó la por al contagi.

Una por que es basa, sobretot, en un excés d'informació no sempre fiable. Això té un nom: infodèmia. Fins i tot l'OMS també alerta del pànic que provoquen els rumors i la desinformació.

Com diu el cap de Medicina Preventiva i Epidemiologia de l'Hospital Clínic de Barcelona, Antoni Trilla, en el cas del coronavirus i el Mobile...:

"La por ha guanyat d'alguna manera a la ciència."

La infodèmia és una espècie d'empatx d'informació -sovint no contrastada- i amb notícies que avancen a tota velocitat paral·leles al missatge de calma que llança la comunitat científica.

"No podem deixar que això ni ens planxi en la nostra vida diària, nosaltres hem de fer la nostra vida normal, tal com la fem cada dia." 

 

Tot i els esforços de les xarxes socials per verificar i redirigir les recerques sobre el coronavirus cap a informació veraç i contrastada, el cert és que s'han omplert d'imatges i informació detallada que s'ha viralitzat i que ha contagiat la por, com constata el professor de Filosofia de la UB, Nemrod Carrasco

"La por necessita evidències sensibles, i una evidència sensible pot ser molt més contundent que una informació genèrica avalada per una autoritat acadèmica. La por ha actuat com una mena de pantalla fantasmagòrica sota la qual s'amaguen una sèrie d'interessos que no han acabat de transcendir a l'opinió pública."

Per al professor de comunicació de crisi de la UOC, Ferran  Lalueza, el Mobile corria el risc que el coronavirus es mengés el protagonisme del seu producte.

"El gran protagonisme d'aquest Mobile, passés el que passés, no seria un smartphone, seria un virus. I això, lògicament és poc desitjable per a les empreses que venen aquí amb tota la voluntat de promocionar les seves novetats."

 

Segons alguns experts, com Lazuela, l'error de l'organització ha estat actuar com si ja es tractés d'una crisi i no d'un risc.

"Comportava valorar juntament de la mà d'aquestes empreses quina havia de ser l'actuació per part dels organitzadors que els donés la confiança, la tranquil·litat, per poder-hi assistir amb normalitat."

La magnitud del Mobile, i les dates en què s'havia de celebrar, en un moment amb molts interrogants oberts encara sobre el coronavirus, tampoc li han estat favorables.

ARXIVAT A:
Coronavirus Mobilitat

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut