L'aplicació de la marca va tenir més de 150 milions de descàrregues només durant el 2021
L'aplicació de la marca va tenir més de 150 milions de descàrregues només durant el 2021

França declara la guerra a Shein: vol sancions als productes i prohibir-ne la publicitat

La llei del govern Macron contra la "fast fashion" vol gravar al preu final dels productes els costos ambientals de la fabricació

Cànons econòmics, publicitat prohibida, consumidors més conscients. Aquestes són les mesures que França utilitzarà per combatre el "fast fashion", la moda de baix cost, una indústria d'importació amb alts costos mediambientals --elevat consum d'aigua i tones de residus--. 

Aquest dijous, la tramitació de la proposició de llei va tenir llum verda a l'Assemblea Nacional francesa i serà debatuda el 14 de març.  

Al punt de mira d'aquesta iniciativa hi ha l'empresa xinesa Shein. Només amb una repassada ràpida trobem reclams de productes a 2 euros, jerseis per 4 euros, o abrics per 15.

Una indústria, la de "fast fashion", que produeix 900 vegades més productes tèxtils que qualsevol marca tradicional francesa. Un sector en declivi que l'Estat vol protegir.  

Cànon a la roba barata

Per això, la llei vol gravar al preu final dels productes els costos ambientals de la fabricació. En canvi, bonificarà el preu de la roba que hagi estat produïda amb responsabilitat ambiental.

El cànon màxim podria arribar fins a 10 euros per producte l'any 2030. Només amb un límit, que no superi la meitat del preu de venda de la peça --sense impostos afegits--. El que es recapti de les sancions revertirà en el finançament de la producció de roba sostenible.

Una altra mesura que contempla la proposició de llei és la prohibició de publicitar productes i empreses de roba, validada malgrat les crítiques de la dreta.

"Estem desbordats pels estímuls constants de consumir compulsivament, per la publicitat agressiva, per les noves col·leccions setmanals i fins i tot diàries, per les promocions i els preus rebaixats", ha explicat la ponent del text, la diputada de centredreta Anne-Cécile Violland.

I afegeix: "Els preus baixos els aconsegueixen ignorant les exigències socials i mediambientals més bàsiques." Per això, la llei transfereix la responsabilitat a la ciutadania que decideixi comprar aquests productes.

Un portaveu de Shein va argumentar que, si la llei prospera, "afectarà el poder adquisitiu dels consumidors francesos".

Entre les mesures també hi ha l'obligació de mostrar informació sobre l'impacte ambiental a la web dels productes de roba d'un sol ús.

un taller tèxtil de Shein
Un taller tèxtil de Shein a la Xina (Panos Pictures / Public Eye)

La UE endureix els continguts en línia de Shein

Els problemes de Shein no només se circumscriuen a França.  A  la Unió Europea, l'empresa de roba haurà de complir normes de contingut online més estrictes. El seu volum d'usuaris, similar als de Meta, Google, X o TikTok, fa que se li apliqui la normativa Digital Services Act, en vigor des del febrer.

La llei classifica les empreses amb més de 45 milions d'usuaris com a "plataformes en línia molt grans" (VLOP). Les obliguen a ser més actives per combatre el contingut il·legal i nociu, així com els productes falsificats a les seves plataformes. 

Shein va inaugurar la seu central a Europa, situada a Dublín, el 2023. "Des de l'1 d'agost de 2023 fins al 31 de gener de 2024, hem tingut una mitjana de 108 milions d'usuaris actius mensuals als estats membres de la UE", va dir la companyia al seu lloc web.

L'incompliment de la normativa europea pot comportar multes de fins al 6% de la facturació global d'una empresa.

Al documental "Penjant del fil" del "Sense ficció", a la plataforma 3Cat, s'analitza l'impacte social i mediambiental de la indústria tèxtil, la segona més contaminant del planeta. 

ARXIVAT A:
Unió EuropeaXinaFrança
Anar al contingut