Els peatges que s'alliberen aquest setembre poden tornar d'aquí tres anys

La Generalitat reclama al govern espanyol el traspàs de totes les competències en carreteres a Catalunya per implementar el sistema de la vinyeta

Actualitzat

Molts conductors compten els dies que falten per al 31 d'agost, quan s'acabaran les concessions de cinc trams d'autopista fins ara en mans d'Abertis: dos a l'AP-7, un a l'AP-2 i dos més a la C-32 i a la C-33.

Per pagar el manteniment, el govern espanyol planteja un sistema de pagament per ús a partir del 2024 a totes les vies d'alta capacitat, mentre el vicepresident del govern i conseller de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, aprofita el final de les concessions per tornar a reclamar el traspàs de tota la xarxa viària i poder implantar el sistema de vinyeta, una mena de tarifa plana que permet circular per totes les vies.

 

"Una solució possible seria, com té el País Basc, que té traspassades totes les carreteres, poder implantar un sistema homogeni de vinyeta o una solució equivalent que podríem acordar i que faria possible una solució integral a totes les carreteres" ha explicat Puigneró en una entrevista a l'agència EFE.

El conseller ha afegit que "seria molt difícil d'entendre que tinguéssim dos o tres sistemes diferents de com es paguen les infraestructures a partir d'ara".

La proposta de la vinyeta topa amb els plans de l'executiu del PSOE, que vol implantar un altre sistema: el pagament per distància recorreguda a les autovies i autopistes espanyoles.

De les vies que quedaran sense peatge a partir del mes que ve, les dues més llargues, l'AP-7 i l'AP-2, són de titularitat de l'Estat i sumen més de 375 km, només a Catalunya. Les altres dues, la C-32 i la C-33, són de la Generalitat, i suposen poc més de 70 km.

Un cèntim per quilòmetre

A partir de l'1 de setembre, doncs, seran les administracions, via pressupostos, les que es faran càrrec del manteniment de les vies alliberades, fins ara responsabilitat de les concessionàries, i la qüestió és si això és assumible a llarg termini.

Anna Matas, professora d'Economia de la UAB i investigadora de l'Institut d'Economia de Barcelona, ho resumeix així:

"Si es vol finançar via pressupost o s'incrementen els impostos o es redueixen altres despeses. Si es finança amb càrrec a l'usuari, sigui per vinyeta o per peatge segons ús, aquest preu serà clarament inferior al que estem pagant ara: un cèntim per quilòmetre."

Aquest podria ser el cost per als turismes del sistema de pagament per ús que planteja el govern espanyol. Segons Matas, la vinyeta que defensa la Generalitat podria ser una opció transitòria: "El sistema de vinyeta no té costos d'administració i és molt més fàcil de posar en marxa. Sobretot en el cas dels automòbils podria ser, almenys a curt termini, una solució més eficient, fins que les tecnologies no siguin més barates."

ARXIVAT A:
InfraestructuresPeatges
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut