Els patinets elèctrics, permesos al transport públic d'alguns municipis tot i la prohibició

Tenen competències per fer-ho i consideren que és pitjor el remei que la malaltia

Oriol Llach EstrellaActualitzat

Sabadell és el cinquè municipi més poblat de Catalunya. Fan falta 30 minuts per travessar la ciutat de punta a punta en autobús. El mateix recorregut caminant, una hora i mitja. En patinet, uns 20 minuts, si no hi ha trànsit; si n'hi ha, pot arribar a la mitja hora i havent de fer un eslàlom entre cotxes i vianants.

Davant d'aquest dilema, hi ha qui opta per plegar el patinet i pujar a l'autobús sense exposar-se a una multa que pot pujar als 200 euros. Una acció que fins fa un mes era d'allò més quotidiana arreu de Catalunya, però que en els últims 30 dies és molt difícil de veure.

Un patinet elèctric a l'interior d'un autobús urbà de Sabadell (CCMA)

De fet, són almenys 13 els municipis catalans que tenen la competència del transport públic en l'àmbit municipal i que han decidit no sumar-se a la prohibició dels vehicles de mobilitat personal en el transport públic de Catalunya. A banda de Sabadell, són Terrassa, Mataró, Manresa, Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Lloret de Mar, Olot, Martorell, Abrera, Sant Sadurní d'Anoia, Pallejà i Cunit.

Desplaçar-se en transport públic municipal amb un patinet elèctric a l'interior és possible dins d'aquestes poblacions. Fora d'elles, encara que siguin origen o destí, els VMPs s'han de quedar aparcats mentre estigui en vigor la prohibició que, de moment, és de 6 mesos mentre s'estudia l'encaix dels patinets elèctrics en la xarxa de trens, metro, autobusos i tramvies després que un patinet elèctric es cremés a l'interior d'un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat. 

Andreu Barea és el coordinador d'espai públic de l'Ajuntament de Sabadell i ens explica per què han decidit seguir permetent els patinets elèctrics en els autobusos municipals.

"Vam fer un estudi durant uns dies el mes de gener i vam monitoritzar que l'ús del patinet en l'autobus de Sabadell està al voltant del 3%. Vam veure que el patinet no suposa un problema ni en volum ni en accessibilitat i, a més, dins els busos no hi ha un punt de càrrega."

"Tampoc volíem penalitzar la intermodalitat que el patinet dona en els trajectes d'última milla --hi afegeix Barea--, que és l'ús que en fan les persones per arribar a la feina, al lloc on estudien o bé a casa des de la parada d'autobús."

Des de l'Associació d'Usuaris de Mobilitat Personal de Catalunya, l'AUMP, aplaudeixen que hi hagi municipis que s'hagin plantat davant de la prohibició dels VMPs en el transport públic i valoren especialment que passi en ciutats grans com Sabadell i és que és on el trajecte de l'última milla és més freqüent i necessari per als usuaris.

Un usuari de VMP s'apropa a un autobús de Sabadell (CCMA)

En Gorka Pradas, portaveu de l'AUMP, explica que han proposat un plec de solucions per facilitar la integració del patinet elèctric en el transport públic.

"Les solucions ja les tenim. Parlem d'un vagó destinat a bicicletes i patinets, parlem d'extintors de liti i també parlem d'un control de bateries, motors trucats."

Pradas també reclama "una educació per a les futures generacions perquè aprenguin a comportar-se amb els patinets". Segons ell, la major part d'aquestes mesures es poden aplicar en pocs mesos i "no fa falta tenir la mobilitat de la gent penjada durant mig any".

En molt poc temps, els VMPs s'han convertit en un element més que present en el paisatge urbà de les ciutats d'arreu del món. La regulació dels seus usos per facilitar la convivència amb vianants, vehicles privats i transport públic és un repte per a les administracions. En aquest sentit, en Gorka Pradas, subratlla que la possibilitat d'accidents i d'incidents existeix amb els VMPs com en qualsevol altre element que es desplaça pel carrer.

"El risc zero no existeix. Tots som mobilitat. Els llocs de treball, els llocs d'estudi poden estar lluny i agafar el cotxe no garanteix la total seguretat, ni molt menys! Els patinets i la resta de VMPs tenen més avantatges que perjudicis. Hem d'apostar per una mobilitat més verda, més sostenible i més econòmica per a la gent. Els patinets, ens agradi o no, han vingut per quedar-se"

Al marge de Sabadell i dels altres 12 municipis on els VMPs poden accedir a l'interior dels busos urbans, també hi ha ajuntaments que, tot i tenir la competència en la gestió del transport públic municipal, han decidit mantenir la prohibició provisional a l'espera d'una normativa amb caràcter més definitiu.

 

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públic
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut