Els consumidors comencen a canviar d'hàbits, després d'un estiu sense restriccions

Segons alguns estudis de mercat, més d'un terç de les famílies busquen establiments més econòmics o trien productes amb descompte i promocions per omplir el cistell de la compra

Laia de la Riva MitjansActualitzat

Amb una inflació desbocada, especialment per l'increment de les factures de llum, gas i carburants, les famílies disposen de menys diners per gastar. Però l'estiu encara ha estat marcat pel final de la pandèmia, sense pensar massa en el que vindrà aquesta tardor.

El director general de l'empresa d'estudis de mercat Kantar, Jordi Folch, afirma que "aquest any els canvis que estem veient estan més centrats en el final de la pandèmia que en la inflació". Creu que aquest estiu s'ha compensat una part important de consum que s'ha deixat de fer a restaurants durant la pandèmia: "Ens hem llançat i hem sortit molt més a menjar."

Però, més enllà dels números, la percepció és que en les setmanes de després de l'estiu es comencen a detectar certs canvis. Folch afirma que "una mica més d'un terç de les famílies potser miren una miqueta més el preu a l'hora de comprar, trien establiments més econòmics o de descompte. I sí que busquen més la promoció".

De fet, aquests canvis també els han començat a notar en algunes cadenes de supermercats com Aldi. Segons el seu director d'investigació i estudis de mercat, Ignacio Cid, "hi ha una combinació en què s'incrementa el consumi de productes bàsics, però també hi ha el fenomen de canviar el consum fora de casa per fer-lo dins la llar, on hi ha tipus de productes com els plats combinats o producte gairebé gurmet que han augmentat les vendes."

Aquests supermercats ja tenen un 86% de les seves referències que són marca blanca. Però esperen que la demanda creixi. El transvasament de despesa cap a la marca blanca és habitual en èpoques de crisi.

Augmenten els productes de marca blanca i les ofertes (ACN/Mariona Puig)

Per tal d'intentar no perdre vendes, les marques tradicionals ja pensen estratègies. En el cas de Danone, la seva directora d'assumptes corporatius i sostenibilitat, Laia Mas, explica que faran "propostes d'oferta jugant amb formats, jugant amb promocions i sobretot mai sacrificant res de qualitat de producte."

Des de Kantar afirmen que aquelles empreses que hagin apostat per la innovació podran trampejar millor la situació en cas que el consum s'acabi contraient de manera accentuada.

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaAlimentacióConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut